עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן וסין מתקרבות – למידת השפה הסינית תאושר באיראן

המהלך צפוי להיות מאושר לקראת שנת הלימודים הבאה • סין ואיראן חתמו על הסכם שת"פ ל-25 שנים במסגרת הרחבת ההשפעה של סין באזור

התקרבות בין איראן לסין לאחר חתימת ההסכם שפורסם לראשונה ב-11 ביולי 2020 על ידי הניו יורק טיימס ומגלה כי תוקף  ההסכם ל-25 שנים וכי סין אמורה לקבל עדיפות בהשקעות בתשתיות במיליארדי דולרים באיראן ואספקה סדירה של נפט וגז בהנחה משמעותית, וכן לחזק את שיתופי הפעולה הצבאיים בין המדינות.

בשיחה עם סוכנות הידיעות ISNA סיפר ראש המחלקה לתכנון תוכניות לימודים בארגון המחקר והתכנון החינוכי של איראן, עלי מוחבי, (20.9.20) כי לראשונה בתולדות המדינה יהיה ניתן להוסיף סינית וערבית לרשימת השפות הזרות הנלמדות בבתי הספר.

מוחבי ציין כי בהתבסס על החלטות המועצה העליונה של מהפכת התרבות, הוראת האנגלית, הצרפתית, הגרמנית, האיטלקית, הספרדית והרוסית כבר אושרה כחלק מהשפות הרשמיות  בתכנית הלימודים הלאומית. .

כדי להימנע מהדגשת הערבית והסינית, אמר מוחבי מיד כי "שפות זרות אחרות המוכרות כשפות רשמיות ובינלאומיות, אם ישנן כאלה, יידונו ברצינות לקראת השנה הבאה."

לפי אתר האופוזיציה "רדיו פרדא", הרשויות האיראניות הביעו בעבר חוסר שביעות רצון מהרצון  של האזרחים ללמוד אנגלית. בשנת 2016, המנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי חמינאי, מתח ביקורת קשה על קידום לימוד האנגלית במוסדות החינוך האיראניים. "עכשיו הגענו למצב בו הוראת השפה האנגלית מורחבת גם לגני ילדים ומעונות יום", אמר חמינאי, והזהיר מפני עיצוביה של "מערכת הגמונית בינלאומית" בראשות ארצות הברית, ישראל ואחרים ו"מדינות עוינות."

חמינאי הוסיף כי אויבי איראן מתכוונים לשנות את תרבות הצעירים של האומה, וכדי לגבות את טענתו העלה חמינאי את נושא קידום השפה האנגלית בבתי ספר איראניים.

נכון לעכשיו, השפה האנגלית אינה נמצאת בתכנית הלימודים הרשמית באיראן בלימודים בבתי הספר היסודיים. עם זאת, בתי ספר פרטיים שונים, חצי-ציבוריים, מלמדים אנגלית כפעילות חוץ-לימודית בשיעורים שאינם חובה.

מיד לאחר דבריו של חמינאי בשנת 2016, משרד החינוך אסר על הוראת אנגלית בבתי ספר יסודיים. בהתייחסו לחוסר שביעות רצונו של חמינאי, 57 חברי פרלמנט מג'ליס האיראני הציגו "הצעות דחופות"  בספטמבר 2019 להסרת שיעורי אנגלית מכל בתי הספר באיראן.

אם הצעה זו הייתה מאושרת, אזי הוראת השפה האנגלית הייתה נאסרת ומוסרת מתכנית הלימודים של בתי הספר ומסופקת רק ב"בתי ספר פרטיים "בפיקוח משרד החינוך.

עם זאת, הבקשה לאסור העסקת מורים לאנגלית במוסדות ציבוריים לא אושרה.