עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: "נסייע לכל מדינה הנאבקת במשטר הציוני ובארצות הברית"

בטהראן מעודדים מבידודה הגובר של ארצות הברית בזירה הבינלאומית ; נערכת לתקופה שאחרי הבחירות

דובר צבא איראן, אבואלפצ'ל שכארצ'י, אמר לרגל שבוע ההגנה הקדושה (ציון מלחמת איראן-עיראק) כי אין בכוונתה של איראן להתערב בנעשה במדינות באזור ואין היא מקיימת בהן נוכחות צבאית, אך היא מוכנה לתרום מניסיונה הרב למדינות החברות ב"חזית ההתנגדות" ואף שולחת אליהן יועצים.

בהקשר זה, וכחלק מהיערכותה של איראן להסרת אמברגו הנשק מעליה ב-18 אוקטובר, אמר הדובר כי במהלך ביקורו לאחרונה של רמטכ"ל צבא איראן בסוריה היא בקשה ממנו לתגבר את מערך ההגנה האווירית של סוריה. שכארצ'י אמר כי אין נוכחות צבאית איראנית בסוריה ומדובר רק בנוכחות יועצים על פי הזמנת מממשלת סוריה .

הדובר הוסיף כי חוץ מסוריה , איראן מספקת ייעוץ צבאי גם לעיראק, ללבנון ולתימן המהוות חלק מ"מחנה ההתנגדות". לדבריו, "כל מדינה המתייצבת נגד המשטר הציוני וארצות הברית צמאי הדם תזכה לסיוע מצד איראן, נוכח הבעיות הכלכליות באיראן אין משמעות הדבר שנעניק אותו בחינם, ויתכן כי איראן תקבל תשלום עבור סיוע זה".

הוא הודה, כי איראן מספקת למורדים החות'ים בתימן "טכנולוגיה הגנתית" והם מטמיעים אותה ומייצרים בעצמם ו"בכישרון רב: טילים, מל"טים ומערכות נשק אחרות ובכלל זאת מערכות בתחום הלחימה האלקטרונית. הוא הכחיש, כי איראן שולחת לחות'ים טילים "אנו מעבירים רק ניסיון וידע".

הדובר האיראני התייחס לסוגית היחסים בין משמרות המהפכה האיראניים לצבא איראן – סוגיה רגישה באיראן שבדרך כלל לא צפה על פי השטח – ואמר כי אין הבדל בין שני הכוחות הצבאיים המרכזיים באיראן וכי אם היה הבדל כזה "היינו מפסידים במלחמת עיראק-איראן…יש אחדות וקשר דם בין שני הגופים" לדבריו, גופי אופוזיציה שונים הנתונים להשפעת ארצות הברית מנסים ליצור קרע בין שני הצבאות, אך הצבא ניחן באותם מאפיינים מהפכניים כמו משה"מ.

בפועל משמרות המהפכה, עליהם נשען המשטר, זורים לתקציבים גדולים יותר ונהנים מאמצעי לחימה מתקדמים והם אלה המפעילים את מערך הטילים ואחראים על הביטחון השוטף במפרץ הפרסי וחלק ניכר מביטחון הפנים באיראן.

בתוך כך פרסם נשיא ארצות הברית צו נשיאותי (Executive Order) שנועד למנוע מאיראן לחדש את מכירות הנשק עם פקיעת מועד אמברגו הנשק עליה מתוקף החלטה 2231. הצו כולל מספר רב של חברות, גופים ואישים איראנים הקשורים לתעשיות ההגנה של איראן ולתוכנית הגרעין. בסנקציות חדשות שפרסם משרד האוצר האמריקני (21 ספטמבר) הושתו סנקציות על Shahid Haj Ali Movahed Research Centre לו קשרים עם צפון קוריאה בנושא פיתוח טילים. השבוע דווח כי איראן וצפון קוריאה חדשו את השת"פ בנושא פיתוח טילים.

קודם לכן ולאחר שחלפו 30 יום מאז קריאתה של ארצות ברית להפעיל את סעיף ה"סנאפבק" בהחלטה מועבי"ט 2231, הודיע הממשל האמריקני כי ישוב לאכוף את הסנקציות הבינלאומיות על איראן שהוטלו קודם לחתימה על הסכם הגרעין (2015) ודחק במדינות נוספות לעשות כן.

המהלך האמריקני מהווה חלק מהמאמץ האמריקני למנוע את פקיעת אמברגו הנשק על איראן ב-18 אוקטובר שמשמעותו, לגיטימציה למכירות נשק איראניות למדינות "מחנה ההתנגדות" באזור ואף ולונצואלה ולמדינות נוספות. יודגש, כי עבור איראן יהיה זה ההישג המשמעותי הראשון כתוצאה מהחתימה על הסכם הגרעין לאחר שעד כה, בשל פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין הסנקציות האמריקניות, לא הצליחה איראן לממש כל רווח כלכלי מההסכם ומצבה הכלכלי ממשיך להידרדר ובכלל זאת שפל חדש ביחס המטבע האיראני מול הדולר.

איראן מביעה שביעות רצון רבה מהנתק הגובר בין אירופה לבין ארצות הברית נוכח העדר התמיכה הכמעט מוחלט בשורות חברות מועבי"ט בעמדה האמריקנית לגבי השארת אמברגו הנשק על כנו וכן לגבי החזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

 

בהקשר זה , שרי החוץ של גרמניה, בריטניה וצרפת (3EU) אף פרסמו הצהרה משותפת בה קבעו, בין היתר, "כי ארצות הברית חדלה להיות שותפה להסכם הגרעין לאחר שפרשה ממנו במאי 2018 " וכן לבקשתה להפעלת מנגנון ה"סנאפבק" ולכל פעולה אפשרית הנובעת ממנה אין כל משמעות חוקית.

שלושת המדינות שבו וקבעו כי הן ממשיכה לדבוק בסמכות ובשלמות מועצת הביטחון וממשיכות להיות מחויבות להחלטה 2231 שאמצה את הסכם הגרעין ב-2015 "עמלנו ללא לאות לשמור על הסכם הגרעין ואנו עדין מחוייבות לעשות כן" .

(תסנים: טראמפ : קדימה להחזרת הסנקציות. באותיות הקטנות : נציג רוסיה באו"ם: כואב לראות שמדינה כה גדולה אינה מכבדת את עצמה ובאופן עיקש מתנגדת לשאר חברות מועצת הבטחון).
(תסנים: טראמפ : קדימה להחזרת הסנקציות. באותיות הקטנות : נציג רוסיה באו"ם: כואב לראות שמדינה כה גדולה אינה מכבדת את עצמה ובאופן עיקש מתנגדת לשאר חברות מועצת הבטחון).

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס בהרחבה בנאומו בישיבת הממשלה (20 ספטמבר) ל"ניסיונותיה המתמשכים והכושלים" של ארצות לשוב ולכפות סנקציות בינלאומיות על איראן במועצת הביטחון ובאמצעות קואליציות בינלאומיות חדשות. רוחאני ואמר כי "מדיניות מקסימום הלחץ של ארה"ב הגיעה לקיצה" הרבה בזכות "הדיפלומטיה האיראנית, יכולות העמידה האיתנה של איראן והנחיות המנהיג" .

איראן ממקדת לפי שעה את מאמציה בזירה הדיפלומטית הבינלאומית ושואבת עידוד רב מההתייצבות הבינלאומית (סין רוסיה) לצידה, אך בעיקר מצד המדינות האירופאיות השותפות להסכם הגרעין, מתגובתן הרפה להוצאתו להורג של המתאבק נויד אפכארי ולהמשך ההפרה הבוטה של זכויות האדם באיראן וכן התייצבותה נגד חתימת הסכמי השלום עם בחרין ואיחוד האמירויות ומאיומיה הישירים על בחרין.

איראן גם מיתנה את פעילותה המתגרה נגד אינטרסים אמריקניים בעיראק ובמפרץ הפרסי ונראה כי בכוותה לשרוד את חלון הסמנים שעד לבחירות בארצות הברית מבלי להעניק לנשיא טראמפ אפשרות לפעול נגדה ולקבל נקודות במהלך המרוץ. זאת, למרות איומים שמשמיע מעת לעת מפקד משמרות המהפכה, לנקום באחראים למותו של קאסם סלימאני מפקד כוח אלקדס ודבריו של שה"ח ט'ריף ב Council on Foreign Relations כי מבחינת טהראן טרם נסגר החשבון עם ארה"ב על חיסלו של סלימאני.

תחת זאת היא סבורה כי דווקא החלשתו בזירה הבינלאומית – כפי שניכר, לשיטתה, במהלכים האחרונים במועצת הביטחון, והרחבת הקרע עם אירופה תחליש אותו ותזיק למאמציו להיבחר מחדש. איראן גם מעודדת מדבריו של המועמד הדמוקרטי ביידן כי בכוונתו לחזור למסגרת הסכמי הגרעין ולבחון מחדש את סוגיית הסנקציות.

בינתיים, ממשיכה איראן לקדם את תוכנית הגרעין שלה, תוך הפרה של הסכם הגרעין עם המעצמות ולהציב את עצמה בעמדה נוחה על פי ההתפתחויות הצפויות בבחירות בארצות הברית.