עבור לתוכן העמוד
Menu

דיפלומטים מערביים: המו"מ עם איראן מת ואף אחד לא מוכן להודות"

ברויטרס ובסוכנויות ידיעות ערביות מרבים לצטט פרשנים ומקורות מתוך חדרי המו"מ שהרימו ידיים בעצם לנוכח חוסר היכולת להגיע לסיכום בנושא משמרות המהפכה והדרישה האיראנית להסרת ההגבלות על ארגון הטרור • איראן מצדה ממשיכה לראות את ההכנסות מסחר הנפט הלא חוקי ולכן פחות לחוצה

מספר כלי תקשורת בעולם הערבי מצטטים מומחים צבאיים ופרשנים המתייחסים לסיכויי להחיות מחדש את הסכם הגרעין של איראן עם המעצמות במסגרת המו"מ המתנהל בווינה.

בקרב אותם מומחים ישנה הסכמה כי "די אבדה התקווה" לסיכוי לחתימה על הסכם מחודש.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

 

"הם לא מושכים את ה-Iצינור מזרועו של החולה… אבל אני מרגיש מעט ציפייה שיש דרך חיובית קדימה", אמר מקור דיפלומטי אחד לסוכנות הידיעות רויטרס. ארבעה דיפלומטים מערביים גם תיארו את התקוות לעסקה המתחדשת כ"מתפוגגות".

הדרישה שדי בולמת את החתימה על ההסכם היא נושא הסנקציות על משמרות המהפכה. לאחר לחץ רב גם בתוך ארה"ב נדמה כי למרות הפרסומים הראשונים על כוונת ארה"ב לענות לדרישה של איראן על הסרה של כלל הסנקציות על הארגון במגוון תחומים נראה כי הלחץ בבתי הנבחרים בארה"ב עושה את שלו והנשיא ביידן לא מתכוון לפעול בכיוון זה.

מתקרבים לעימות נוסף מול חמאס

"אם הם לא מוכנים לוותר על דרישות מיותרות, להמשיך להתעקש על הסרת ה-FTO, ומסרבים להתייחס לדאגות שלנו שמעבר ל-JCPOA אז, כן, אנחנו הולכים להגיע למבוי סתום שכנראה לא הולך להיות. ניתן להתגבר עליו", אמר פקיד אמריקאי בכיר.


אף אחד לא רוצה להגיד 'מספיק'

עוזריו של ביידן הבהירו שאין להם תוכניות להפיל את משמרות המהפכה מהרשימה, אך לא שללו זאת, ואמרו שאם טהראן תרצה שוושינגטון תנקוט צעד כזה מעבר להחייאה קפדנית של העסקה, הנקראת תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת (JCPOA) אז איראן חייבת לטפל בחששות ארה"ב מחוץ להסכם.

"אם הם לא מוכנים לבטל דרישות מיותרות, להמשיך להתעקש על הסרת ה-FTO, ומסרבים להתייחס לדאגות שלנו החורגות מה-JCPOA אז כן, אנחנו הולכים להגיע למבוי סתום שכנראה לא הולך להיות. ניתן להתגבר עליו", אמר פקיד אמריקאי בכיר.

"זה מת? אנחנו עדיין לא יודעים ולמען האמת, אנחנו גם לא חושבים שאיראן יודעת", אמר הפקיד.

עד כה, נראה שאיראן לא מוכנה לזוז בהסרת ה-FTO.

"זהו הקו האדום שלנו ולא נוותר על זה", אמר גורם ביטחוני איראני.

אף אחד מהצדדים לא רוצה להודות שכמעט שנה של שיחות עקיפות אולי נכשלו, אמרו כמה מקורות, כאשר וושינגטון מקווה שאיראן עשויה לבטל את דרישתה של משמרות המהפכה ואיראן משוכנעת שהיא יכולה להחיות את ההסכם מתי שהיא תרצה.

כתוצאה מכך, אירועים עלולים להיסחף, כשהעולם מתמקד בפלישה הרוסית לאוקראינה והעלייה במחיר הנפט שנוצרה כתוצאה מכך מאפשרת לאיראן להרוויח יותר מיצוא הנפט האסור שלה שחמק מהסנקציות האמריקאיות.

"אני לא חושב שמישהו רוצה להגיד שדי", אמר דיפלומט מערבי. "האם זה נמשך ללא הגבלת זמן כשאף אחד מהצדדים לא מודה שזה נגמר? … כנראה."

אין 'תוכנית ב' אמיתית

למרות הדיבורים על "תוכנית ב'"  " של ארה"ב לטפל בתוכנית הגרעין של איראן אם לא ניתן להחיות את ההסכם, יש מעט אפשרויות טובות.

בהיעדר פעולה צבאית של ארה"ב או ישראל להרס אתרי גרעין איראניים, המנוף העיקרי שיש לכוחות הגדולים הוא לקצץ בייצוא הנפט של איראן.

בעוד שוושינגטון זכתה בתמיכה שבשתיקה של מוסקבה ובייג'ין לבלימת היצוא האיראני באמצעות סנקציות אמריקאיות בשנים שלפני ההסכם של 2015, אין הסכמה כזו בקרב המעצמות הגדולות.

הפלישה של רוסיה לאוקראינה למרות אזהרות ארה"ב ואירופה מראה שלא ניתן לקבל את הסכמתה של מוסקבה כמובן מאליו.

סין היא הלקוח הראשי  של הנפט האיראני הבלתי חוקי והמקורות אמרו שיישום הסנקציות על קו האסקפה לבייג'ין יהיה כמעט בלתי אפשרי.

כשנשאל בעבר על רכישת נפט איראני תוך הפרה של הסנקציות של ארה"ב, משרד החוץ של סין סירב להיכנס לפרטים, אך חזר על התנגדותה של בייג'ינג לסנקציות חוץ-טריטוריאליות של ארה"ב והפציר בארה"ב להסיר את הסנקציות החד-צדדיות שלה.

יצוא הנפט האיראני עלה ברבעון הראשון לממוצע של 870,000 חביות ליום, לפי קפלר, העוקב אחר זרימות הנפט, לעומת 668,000 חביות ליום ברבעון הרביעי.

ארצות הברית תצטרך, למעשה, לנהל מאמץ אחד לצמצם את יצוא הנפט של רוסיה ואחר כדי לקצץ את זה של איראן.

"האם אתה יכול לעורר שתי קואליציות סנקציות בבת אחת? זה מסובך", אמר מקור אחר, ואמר שאיראן מוכרת כעת כמחצית מנפח הנפט שהיא יכולה למכור אם הסנקציות של ארה"ב יוסרו, אבל בגלל עליית המחירים, שולפת לכיסה את אותן הכנסות.

"(למה טהרן צריכה לעשות ויתור כואב כשהם בעצם כבר מקבלים את הטבת הנפט הזו?" הוא אמר.