עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה במזרח התיכון: המשבר הכלכלי בעיצומו

הנתונים הכלכלים לחודש מארס ואפריל שמפורסמים במדינות המזה"ת לא מותירים מקום לספק - המשבר הכלכלי כאן • ערב הסעודית הקפיצה את המע"מ פי 3 • הבורסה נפתחה בירידות בירדן • בלבנון חזרו עשרות אנשים למדינה שנדבקו בוירוס • במצרים האינפלציה עלתה

האפקט הכלכלי המשתק אותו כפה ווירוס הקורונה על מדינות המזרח התיכון בשילוב עם מחירי הנפט שצנחנו, מוביל את אותן מדינות להתחיל במערכה לייצוב המשק הכלכלי בכל מדינה ולהערכות להמשך שנת 2020 בניסיון לשקם ולהתניע את הכלכלה העולמית. בערב הסעודית פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מדדי הייצור לתעשייה ירד ב- 3.29 אחוז בחודש מרץ, וזאת בהשוואה לאותו חודש בשנה שעברה.

"הירידה בייצור התעשייתי נבעה בעיקר מירידה בפעילות לייצור נפט (ירידה של 11.46 אחוזים), שכן מגיפת COVID-19 הובילה כמה מפעלים לצמצם את פעילות הייצור בסוף החודש", נמסר מהרשות בדו"ח. 

שר האוצר הסעודי - צעדים מול הקורונה
שר האוצר הסעודי – צעדים מול הקורונה

חלק מענפי התעשייה שהושפעו היו: ייצור מוצרי גומי ופלסטיק, ירידה של 30.1 אחוזים, ייצור בגדים, ירידה של 23.2 אחוזים, ייצור מכונות וציוד, ירידה של 20.8 אחוזים, וייצור מוצרי מזון, ירידה של 12.6 אחוזים .

בינתיים, דווקא ייצור מוצרי מתכת רשם עלייה של 10.7 אחוזים.

פעילות אספקת החשמל והגז עלתה ב -4.26 אחוזים וזאת בשל העוצר הלילי במדינה.

הרשות הוסיפה כי השינויים במחירי הנפט במהלך חודש מרץ לא השפיעו באופן מיידי על המדד.

מדד הייצור התעשייתי (IPI) הוא אינדיקטור כלכלי המשקף את השינויים היחסיים בהיקף התפוקה התעשייתית על בסיס סקר מדגם של 3,000 מפעלים תעשייתיים.
בתוך כך הוחלט במדינה על הפסקת הסובסידיה לעלות המחייה אותה נהוג לשלם במדינה ועל העלאת המע"מ מ-5% ל- 15%. "דמי מחיית החיים יושעו החל מהראשון ביוני, והמס הערך המוסף יוגדל ל -15% מ -5% נכון ליולי הראשון", אמר ל- SPA בהצהרת משרד האוצר.

שר האוצר, מוחמד אל-ג'דאן, אמר כי הצעדים הם חלק מהמאמצים להגדיל את התקציבים הממשלתיים, שהוכו בגלל מחירי נפט נמוכים ומשבר הנגיף.
אל-ג'דאן הזהיר בשבוע שעבר כי סעודיה תצטרך לנקוט "צעדים קפדניים וכואבים" כדי להתמודד עם ההשפעה נגיף הקורונה ומחירי הנפט בעולם.
"עלינו להפחית את הוצאות התקציב בצורה חדה", אמר אל-ג'עידאן והוסיף כי יתכן והאט כמה פרויקטים ממשלתיים כדי להפחית את ההוצאות.

רף הנדבקים חוצה את ה-39 אלף

אתמול דווח בממלכה על 1,912 מקרים מאושרים חדשים של COVID-19, דבר שהוביל את מספר הנדבקים הרשמי לראשונה מעל קו ה-39 אלף ועומד על 39,048.
בממלכה נרשמו כיום 27,345 מקרים פעילים, כאשר 143 במצב קריטי. 1,313 החלימו. סה"כ המחלימים עומד על מעל ל-11 אלף. 246 בני מתו.

בשורה לעיר סמטטה

לאחר ששהו קרוב לחודש ימים בעוצר של 24 שעות, הודיע משרד הבריאות כי תושבי העיר סמטטה ונפת אל-דייר יוכלו החל מהיום (שני) לצאת מבתיהם לצורך צרכים חיוניים ותוך הקפדה על אמצעי זהירות.

לבנון: חשש מהתרופפות המשמעת הציבורית

משרד הבריאות בלבנון שב והזהיר את תושבי המדינה כי עליהם להמשיך ולשהות בבתים ולשמור על ריחוק חברתי, כך דווח בסוכנות הידיעות LAN.
"אזרחים שנדרשו להישאר בבית על ידי צוותים רפואיים חייבים לדבוק בבידוד", הזהיר המשרד.

בהצהרה שפורסמה הודגש הצורך לשבים מחו"ל להיכנס לבידוד וגם לאליו שבאו איתם במגע זאת לאחר שכ -5,500 לבנונים ששהו בחו"ל חזרו למדינה. ממשרד הבריאות נמסר כי בטיסה ממוסקבה נחתו 10 בני אדם שנשאו את נגיף הקורונה וכי טיסות אחרות הביאו איתם אנשים שנדבקו בנגיף.

לבנון האריכה ביום ראשון את העוצר הלילי בשל עלייה במספר הנדבקים במדינה.

בהצהרה אמר שר הפנים מוחמד פחמי כי העוצר יחל משעה 7:00 בערב.

סה"כ מתו בלבנון 26 בני אדם מן הנגיף וחלו 846.

ירדן: עוצר בעיד אל פיטר

שר התקשורת הירדני, אמג'ד עדאילה, אמר כי הוא מעריך שהחיים יחזרו לשגרה תוך חודש-חודשיים אם אזרחים יתחייבו לצעדים המונעים של ה-COVID-19. הוא התריע כי לאור ייתכן ויוטל עוצר על המדינה בחג עיד אל פיטר.

"איננו יכולים לומר כי המצב בשליטה וצריך להטיל עוצר כולל בכל סוף שבוע", הצהיר השר.

שר הבריאות, סעד ג'אבר, הודיע כי בראשון כי נרשמו בירדן 18 מקרי הדבקות .במהלך תדרוך עיתונאים במרכז הלאומי לביטחון וניהול משברים, אמר השר כי המקרים החדשים של נדבקי וירוס הקורונה הם שישה נהגי משאיות לא ירדניים שנמצאו שנכנסו לגבולות המדינה ו-12 בני אדם שהיו בקשר איתם באזור אל-ח'נאסרי בנפת מפרק.

"4,500 בדיקות אקראיות נערכו היום, מה שמביא את המספר הכולל של הבדיקות שנערכו מאז תחילת המשבר ל 115,526 סה"כ", אישר ג'אבר.
הוא ציין כי הכלכלה הירדנית מפסידה 100 מיליון JD ליום בעקבות מגיפת הקורונה, ואישר כי ייתכן שהשיקום של מספר ענפים במדינה ייתכן וייקח שנים.

הבורסה בעמאן (ASE) חזרה למסחר בראשון לאחר השעיה של כחודשיים. ה- ASE פתח את הסיבוב הראשון בירידה ל -1,665 נקודות.

מצרים: שיעור האינפלציה השנתי גדל

יועץ לנשיא מצרים אמר ביות שבת כי אותרו קרוב למיליון בני אדם שבאו במגע עם חולי קורונה במדינה וזאת בשל אי שמירה על כללי ההתנהגות ש ל ריחוק חברתי. במצרים רואים בימים האחרונים זינוק במספר הנדבקים וביומיים האחרונים דווח על 8,964 מקרים ו -514 מקרי מוות מאז שהמשבר החל.

בראיון טלפוני עם אימאן אל-חוסארי בערוץ dmc, היועץ לנשיאות לענייני בריאות מוחמד תג אל-דין הפציר באזרחים לדבוק בצעדי המנע וחשף כי מספר הנדבקים הגדול ביותר נרשם בקהיר ובאלכסנדריה בגלל התקהלויות גדולות.

עד כה נערכו מיליון בדיקות, כולל 100,000 בדיקות . לנוכח העלייה במספר הבדיקות והנבדקים אומר שר הבריאות כי הם צופים לעליה משמעותית במספרים וכי בקרוב השיא יהיה מאחוריהם.

הבנק המרכזי במצרים הודיע ביום ראשון כי שיעור האינפלציה השנתי במדינה עומד על 2.5 אחוזים בחודש אפריל לעומת 1.9 אחוזים באפריל 2019.
CBEבאפריל נרשמה אינפלציה של אחוז אחד לעומת 0.4 אחוזים בשנה שעברה.

הסוכנות המרכזית לנתונים וסטטיסטיקה ציבורית (CAPMAS) הודיעה כי האינפלציה השנתית של מדד המחירים לצרכן במצרים עלתה לאפריל 2020 ל -5.9 אחוזים, לעומת 12.5 אחוזים באפריל 2019.

תוכנית פיתוח בר-קיימא לשנת 2020/2021 צפתה כי שיעור האינפלציה יעלה ל -9.8 אחוזים אם המשבר יימשך עד דצמבר 2020.