עבור לתוכן העמוד
Menu

אזהרת ראש המוסד

הבעיה הגדולה של ישראל ומדינות ערב הינה השתלטות המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן ונתמכות על ידה בכסף ובנשק על השטחים שבהם יובסו דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה.

ראש המוסד יוסי כהן הופיע ב-13 באוגוסט בפני שרי הממשלה ונתן להם סקירה על הסכנה האיראנית. הוא הזהיר מפני התהליך המרכזי שמתחולל היום במזרח התיכון שהינו התפשטותה של איראן באמצעות כוחות איראניים ושלוחות מקומיות המתבססים בסוריה, לבנון, עיראק ותימן.

"במקומות שבהם מצטמצמת פעילות דאע"ש פועלת איראן למלא את החלל" הסביר ראש המוסד, "הסכם הגרעין רק נתן רוח גבית לשאיפות ההתפשטות של איראן והיא מעולם לא ויתרה על כוונתה להפוך למדינת סף גרעינית".

לא רק ישראל מודאגת משאיפות ההתפשטות של איראן, המדינה השניה השותפה לדאגה הזו הינה ירדן. עבדאללה מלך ירדן הצביע כבר בנאומו המפורסם בדצמבר 2004 על הכוונה של איראן ליצור סהר שיעי מעיראק ועד סוריה ולבנון. גם הרמטכ"ל הירדני, הגנרל מחמוד עבד אל-רחים פריחאת, אמר באחרונה בראיון לערוץ הטלוויזיה של ה-BBC כי טהרן שואפת להקים רצועה יבשתית שמטרתה להתחבר ללבנון דרך סוריה ועיראק. ירדן חוששת מאוד מההתקדמות של המליצייות השיעיות "אלחשד א-שעבי" הכפופות לאיראן לעבר אזור תלעפר מערבית לעיר מוסול בעיראק.

תלעפר חשובה מאוד בגלל מיקומה הגיאוגרפי שהופך אותה לתחנה חשובה שמבטיחה את המשך הגעת הסיוע הלוגיסטי ותגבור כוח האדם מאיראן לסוריה וללבנון. המליציות השיעיות המכונות "אל-חשד א-שעבי" נמצאות גם בסוריה, אחת המליציות הנקראת "אלנג'באא'" השתתפה בקרב על חלב לצד הצבא הסורי של בשאר אסד ואף החלה להתמקם באזור סווידא בדרום סוריה.

גורמים שונים במערב וגם ירדן נכשלו במאמציהם לבלום את פעילות המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן, שר החוץ הירדני איימן ספדי יצא לביקור בעיראק כדי לנסות ולעצור את  השתלטות המליציות השיעיות על גבול סוריה עיראק ללא הצלחה. נראה כי הן נערכות למערכה על תלעפר שנתונה כעת לשליטת דאע"ש.

עמאן, בירת ירדן, הפכה בחודשים האחרונים לזירת פעילות אזורית ובינלאומית לתיאום השגת הפסקת אש בסוריה ולמלחמה בארגונים הג'יהאדיסטים שבראשם דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה. אולם, האינטרסים של המעצמות רוסיה וארה"ב אינם בהכרח אותם האינטרסים של ישראל ושל ירדן. הפעילות המדינית והביטחונית בעמאן בירת ירדן נועדה לייבש את הסיוע הצבאי לארגונים הנלחמים בסוריה, גם סעודיה פועלת משם ומנסה לאחד את כל פלגי האופוזיציה הסורית מלבד הפלגים הנתמכים ע"י קטאר ופועלים למנוע את האפשרות להשגת הסדר מדיני בסוריה.

בעקבות המשבר עם מדינות ערב התקרבה קטאר באחרונה לאיראן. העמדה הישראלית היא שישראל מתנגדת נחרצות להתבססות של איראן ושלוחותיה במקומות שבהם הובסו דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה בסוריה, למקומות האלה נכנסות המליציות השיעיות וארגון חזבאללה שהינו גורם מסוכן ביותר לא רק לישראל.

איראן רוצה להפוך אזורים בסוריה לבסיס התקפות נגד ישראל ולהכנת האפשרות לתקיפתה לא רק משטח דרום לבנון אלא גם משטח סוריה, לדוגמא באזור רמת הגולן. ישראל נכשלה עד כה בדרישתה מארה"ב ומרוסיה להתנות כל הפסקת אש שתושג בסוריה, בהתערבות המעצמות, בכך שיפונו המליציות השיעיות אשר זורמות במספרים גדולים כדי להשתלט על אזורים שמהם גורשו ארגוני הטרור הג'יהאדיסטים.

גם העולם הערבי מפורד ומפוצל ואיננו מסוגל להתאחד נגד הסכנה האיראנית. אין עמדה ערבית אחידה נגד תוכניות ההתפשטות של איראן, המשבר בין מדינות ערב לקטאר סדק את האחדות של מדינות המפרץ ובראשן סעודיה נגד מגמות ההתפשטות של איראן.

הבעיה הגדולה של ישראל ומדינות ערב הינה השתלטות המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן ונתמכות על ידה בכסף ובנשק על השטחים שבהם יובסו דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה. ככל שהדברים נראים כעת, ישראל ומדינות ערב הסוניות לא הצליחו לעצור את המגמה הזו שתבסס את שליטתה של איראן בסוריה ובעיראק. אם איראן תצליח במשימתה, הדבר יגביר את התיאבון שלה, היא נחושה לייצא את רעיונות המהפכה הח'ומייניסטית  ושטחי סוריה ועיראק יהפכו לבסיסים נוספים של איראן השיעית במאבקה נגד המדינות הסוניות, המזרח התיכון עלול לגלוש למלחמות נוספות בין השיעה לסונה כפי שקורה היום בתימן שם תומכת איראן בנשק ובכסף במורדים החות'ים.