עבור לתוכן העמוד
Menu

המזרח התיכון מתרחק מהיכולת לבטא את רצון הבוחר

בתוך פרק זמן קצר היה המזרח התיכון עד לשורת ניסיונות כושלים לבטא את רצון הבוחר בקלפי. נראה שיש רגרסיה עצומה אפילו במקומות כמו איראן, שאפשרה ביטוי דמוקרטי מינימלי בתוך מסגרת, המוכתבת על ידי האייתולות. היום אמורה להתכנס ברמאללה המועצה המרכזית של אש"ף על מנת לדון במצב החוקתי, שנוצר מחוסר היכולת לערוך בחירות כלליות ברשות הפלסטינית בינואר. […]


בתוך פרק זמן קצר היה המזרח התיכון עד לשורת ניסיונות כושלים לבטא את רצון הבוחר בקלפי. נראה שיש רגרסיה עצומה אפילו במקומות כמו איראן, שאפשרה ביטוי דמוקרטי מינימלי בתוך מסגרת, המוכתבת על ידי האייתולות. היום אמורה להתכנס ברמאללה המועצה המרכזית של אש"ף על מנת לדון במצב החוקתי, שנוצר מחוסר היכולת לערוך בחירות כלליות ברשות הפלסטינית בינואר. אבל מבט רחב יותר על המזרח התיכון ומעבר לו, מגלה לנו שחוסר היכולת לערוך בחירות דמוקרטיות איננו מצומצם רק לפלסטינים, אלא מדובר בתופעה רחבת היקף: או שבחירות לא מתקיימות, או שהן מזויפות. כך, למשל, כולם מכירים את המקרה הידוע של הבחירות באיראן, שזויפו בידי השלטון. גם הבחירות באפגניסטאן זויפו בידי הממשלה המכהנת. בעיראק מתקשים לקבוע מועד לבחירות ובלבנון נערכו בחירות, אבל הקואליציה הפרו-מערבית שזכתה בהן למעשה הפסידה בסופו של דבר, משום שנכנעה לדרישות החיזבאללה על מנת להקים ממשלה. כלומר, הבחירות בלבנון לא שינו דבר מבחינת המצב הפוליטי. החיזבאללה שהפסיד למעשה ניצח.

גם ברשות הפלסטינית הבעיה איננה מצטמצמת לבחירות למועצה המחוקקת, אלא מתברר שקיים גם קושי לערוך את הבחירות המוניציפאליות שהגיע הזמן לקיימן ובמקום בחירות, פתח מדיח את העיריות של חמאס וממנה עיריות של פתח במקומן ובעזה מפזר החמאס את מעט העיריות שהיו בשליטת פתח וממנה עיריות של מחאס במקומן.

חוסר היכולת של הפלסטינים לקיים בחירות היא תופעה שצריכה להדאיג את ישראל. אבל התופעה הרחבה יותר צריכה להדאיג את המערב.