עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשר בין אונר"א לארגוני הטרור הפלסטיניים ברצועת עזה

בשנים האחרונות הולך ומצטבר מידע רב על השתלטות הדרגתית של חמאס וארגוני טרור פלסטיניים אחרים על אונר"א, סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים של האו"ם. דוגמא בולטת לכך הוא עווד אל-קיק (אבו מוחמד), מורה בבתי הספר של אונר"א ברפיח ששימש במקביל כראש יחידת ההנדסה וייצור אמצעי הלחימה של הג'יהאד האסלאמי. בבלוגים קודמים שכתבתי, טענתי כי אונר"א וההנהגה הפלשתינית מסייעים במדיניותם […]


בשנים האחרונות הולך ומצטבר מידע רב על השתלטות הדרגתית של חמאס וארגוני טרור פלסטיניים אחרים על אונר"א, סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים של האו"ם. דוגמא בולטת לכך הוא עווד אל-קיק (אבו מוחמד), מורה בבתי הספר של אונר"א ברפיח ששימש במקביל כראש יחידת ההנדסה וייצור אמצעי הלחימה של הג'יהאד האסלאמי.

בבלוגים קודמים שכתבתי, טענתי כי אונר"א וההנהגה הפלשתינית מסייעים במדיניותם להנצחת בעיית הפליטים ואומללותם. ציינתי, כי על אף שישראל נסוגה באוגוסט 2005 מרצועת עזה, הרשות הפלשתינית, ועתה גם ממשלת החמאס, לא נקפו אצבע כדי לשקם את מחנות הפליטים הפלשתיניים.

נהפוך הוא: ההנהגה הפלסטינית הבהירה חזור והבהר כי בשטחי ההתנחלויות שפונו לא תיישב ממשלת הרשות הפלסטינית את הפליטים, על מנת לשמור על זכותם לשיבה. טענה זו מופרכת מיסודה, שכן הטבת תנאיהם של הפליטים אינה גורעת כהוא זה מתביעת השיבה או הפיצויים, כפי שהיא נשמרת לפליטים פלשתינים המתגוררים כיום מחוץ למחנות הפליטים (גם ליהודים שגורשו ממדינות ערב). נראה כי האינטרסים של ממשלת חמאס ואונר"א תואמים בעניין זה, קרי – למנוע את פרוק מחנות הפליטים למרות המצוקה הקשה המובילה לקיצוניות כחלק מטיפוח חלום השיבה לפלשתין.

בשנים האחרונות הולך ומצטבר מידע רב על השתלטות הדרגתית של חמאס וארגוני טרור פלסטיניים אחרים על אונר"א. בבחירות לאגודת העובדים של אונר"א ב-14 ביוני 2006, זכו נציגי חמאס לניצחון מוחץ. חמאס זכה בכל 11 המושבים באגודה המוקצים לנציגי 7,000 המורים באונר"א, בכל 9 המושבים המוקצים למגזר השירותים באונר"א (רופאים, מהנדסים, רוקחים ואחיות) וב- 3 מושבים מתוך 7 המוקצים לשאר העובדים באונר"א.

בעקבות ההפיכה הצבאית במהלכה תפס חמאס את השלטון ברצועת עזה (יוני 2007), התקבלו דיווחים, כולל מארגוני זכויות אדם פלסטיניים, ולפיהם כוחות חמושים של ממשלתחמאס השתלטו על מוסדות השייכים לאונר"א ברצועת עזה ואף שיכנו באחדים מהם כוחות של גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. הורים לתלמידים הלומדים בבתי הספר של אונר"א שלחו לפני מספר חודשים מכתב לאישיות בכירה באונר"א, בו טענו כי עשרות מורים הנמנים על גדודי אל-קסאם מלמדים בבתי הספר של סוכנות האו"ם. הם תבעו לקיים חקירה דחופה בנושא.

אחת הדוגמאות הבולטות הממחישות את היותו של אונר"א פונדקאי נוח לארגוני הטרור הפלסטיניים נחשפה בתקיפת חיל האוויר שכוונה לעבר בית מלאכה לייצור כלי נשק ברפיח. בתקיפה זו נהרג עווד אל-קיק (אבו מוחמד), מורה, מחנך ומנהל בבתי הספר של אונר"א ברפיח ששימש במקביל ראש יחידת ההנדסה וייצור אמצעי הלחימה של הג'יהאד האסלאמי בדרום הרצועה.

אל-קיק נולד במחנה הפליטים ג'באליה והתגורר במחנה הפליטים של רפיח. הוא למד בבתי הספר של אונר"א והצטיין בלימודי כימיה ופיזיקה. לאחר השלמת חוק לימודיו האקדמיים באוניברסיטת אל-אזהר, השתלב אל-קיק בהוראה בבתי הספר של אונר"א והתקדם מהר בסולם התפקידים. בגיל צעיר יחסית הוא מונה לסגן מנהל בית הספר היסודי איבן סינא ולאחר מכן נבחר ע"י אונר"א לשמש מנהל חטיבת ביניים "ה" ברפיח עד לחיסולו בתקיפת חיל האוויר הישראלי.

כבר בהיותו תלמיד בבית ספר תיכון, הצטרף אל-קיק לג'יהאד האסלאמי והיה פעיל בארגון התלמידים והסטודנטים של הארגון (אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה) ולאחר מכן חבר לפלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הארגון. הכשרתו הטכנולוגית נוצלה היטב במסגרת פעילותו. אל-קיק היה אחד הפעילים הבכירים שהיו מופקדים על ייצור הרקטות ופיתוחם עבור הג'יהאד האסלאמי, הכנת מטעני חבלה  ואמצעי לחימה וכן הכשיר דורות של "מהנדסים" על בסיס הידע שצבר. בקיץ 2006 ערך אל-קיק ביקור בסין במהלכו גילה עניין בכלי טיס קלים, יתכן לצורך רכישה/ ייצור לשם ביצוע פיגועי טרור נגד ישראל. פעילותו של אל-קיק בתחום הטרור נחשפה בספטמבר 2007, כאשר ניצל מניסיון חיסול של ישראל. על אף זאת, הוא המשיך לשמש מורה, מחנך ומנהל בבתי הספר של אונר"א ולעסוק בחינוך ילדים ובני נוער במחנות קיץ. לא ברור מדוע לאחר שנחשפה פעילותו בתחום נמנעה אונר"א מלפטרו מכל תפקיד של הוראה וחינוך במוסדותיה.

אין כל הצדקה לקיומה של אונר"א אם הארגון רואה את כל ייעודו בשימור מסכנותם של הפליטים במחנות. ואולם, מעבר לכך, פרשת עווד אל-קיק "המחנך הטרוריסט" והשתלטותחמאס על מוסדות אונר"א וסגל העובדים של אונר"א צריכות לעורר "נורה אדומה" באשר לאפשרות שכספים המועברים לאונר"א ע"י המדינות התורמות (ובהן ארה"ב וקנדה) עושים דרכם למימון משכורות של פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי. נושא זה דורש חקירה מיידית, ובכל מקרה, ראוי כי אונר"א תיטב לעשות אם תפנה את מאות מיליוני הדולרים של תקציבה לפינוי מחנות הפליטים ולשיקומם בערים חדשות ומרווחות. המדינות התורמות צריכות להציב תנאי זה לכל המשך מתן סיוע לאונר"א.

1. good luck with that
yosef amzalag california usa (14/01/2009 05:11:55)

2. תלונה
זכרון ירושלים (18/01/2009 17:40:35)