עבור לתוכן העמוד
Menu

עדיין כאן – המזה"ת התיכון הישן והרע

פלישת תורכיה לצפון סוריה וההפגנות בעיראק מסמלים לדעתו של פנחס ענברי שלב חדש במזה"ת - חזרת הסונים

בשבוע שעבר חלו שתי התפתחויות חשובות במזרח התיכון – נטישת הכורדים בסוריה, וההפגנות בעיראק, אולי הם אינן  קשורות ישירות זו בזו, אבל בכל זאת, יש קשר עקיף ביניהן, והקשר אינו עומד לטובתה איראן.

אשר לסוריה, יציאת כוחות ארה"ב פותחת את השער לתורכיה, והחלשת הכורדים ובמקביל מחזקת את דאע"ש. צירוף הדברים הללו יוצר חלל ריק באזור צפון המדינה אליו יכנס ככל הנראה דאע"ש,  שמעולם לא נטשה את סוריה ואת עיראק ונאלצה עקב המכות מן האוויר שהנחתה עליה ארה"ב לוותר על המדינה האסלאמית ולהיערך במדבר הסורי לפעילות טרור מחתרתי, וכן באידליב הנמצאת תחת כיבוש תורכי.

באידליב נערכים קרבות בין כוחות דאע"ש לאל נוסרה, ונדמה כי מנהיג דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי מצא בה מסתור תחת חסות תורכית, ויש הסוברים שאל נוסרה ודאע"ש, אולי לא בידיים שלובות, אלא כל אחת לחוד, יבקשו להתפרס לכיוון דרום, במטרה לכבוש מחדש את העיר חלב.

צעד זה יחייב  את חיל האוויר הרוסי לשוב ולכתוש בצורה מסיבית את העיר או את מה שנותר ממנה.

טראמפ הזהיר את ארדוואן מפני פגיעה כלכלית בתורכיה אם יפגע בכורדים, אולם חשוב לשאול מה תעזור התגובה הזו לאחר שיפגעו הכורדים מהצבא התורכי.

איראן המנסה תמיד בכל כוחה להיכנס לריק שנוצר בסוריה ובכל מקום במזרח התיכון, עתידה למוצא מולה כוחות תורכיים וכוחות הנאמנים לארדואן בשטח הצפוני.

עיראק – מלחמת שיעים ערבים בשיעים פרסיים

בעיראק מתחולל תהליך אחר, אבל המשותף לו ולסוריה הוא שובם של הסונים. בסוריה דבר זה מרחש בצורה של לבוש תורכי, ובעיראק בלבוש ערבי.

מה שמיוחד באינתיפאדה העיראקית שהיא מתחולל בתוך הבית השיעי, אם בכלל יש בית כזה. בבגדאד ובכרבלא מתקוממים שיעים ערבים נגד שיעים פרסים. האיבה ההיסטורית בין ערבים לפרסים, "ערב ועג'ם" קמה לתחייה.

הטריגר המיידי למהומות בבגדאד היה הכעס על ההידרדרות הכלכלית, על השתלטות האיראנים על הכלכלה של הערבים ועל השחיתות הגואה. אבל קדמו לה תהליכים שקטים וארוכים שהתחילו בשיעה בלבנון. מייד לאחר שחיזבאללה התערב ונכנס למלחמת האזרחים בסוריה, יצא שיח' סובחי טופיילי, ממייסדי חיזבאללה, באזהרה שהסונים לא ישכחו זאת לשיעים, וכי איראן מעמידה את השיעים בלבנון בסכנת חיסול. הוא אמר כי השיעים בלבנון הם ערבים, והם חייבים להיות בצד של הערבים ולא של הפרסים.

לאחר מכן התעוררו בכרבלא בעיות בין הסוחרים הערבים לסוחרים הפרסים שהשתלטו על העיר הקדושה, וכאשר ח'מנאי קרא לעלות לרגל אל המקומות הקדושים בכרבלא במקום למכה , או בדרך אליה, התארגנה בכרבלא משלחת החאג' הגדולה ביותר למכה כהזדהות עם הערבים וכהתרסה לאיראן.

איראן חוששת שכעת עם כניסת תורכיה לסוריה והתקרבותה אל הגבול העיראקי היא תסייע לערבים הסונים לחבור לערבים השיעים כדי לסלק את איראן מעיראק.

המהלך של ארה"ב עם נסיגת מצפון סוריה יוביל את הכורדים למצוא בן ברית אחר באזור. אין ספק כמעט ספק כי יחזרו לברית הישנה עם אסד. כורדים צעירים רבים גם יצטרפו למסגרות הטרור הסוניות דאע"ש או אל נוסרה. אסד לא יכול להגן עליהם בצבאו, אבל ינסה לגייס כורדים לצבאו ה בתוך תורכיה. במקביל ארגון ה PKK ינסה לשוב ופיגועי הטרור.

המזרח התיכון הישן והרע עדיין איתנו לעוד הרבה זמן.