עבור לתוכן העמוד
Menu

למרות הפגישה – נשיא מצרים פוחד משת"פ גלוי

בערוץ 10 נחשף כי במאי האחרון נפגשו השניים למפגש חשאי במדינה על נשואים ביטחוניי • לדעתו של השגריר לשעבר מדובר ביחס לא הוגן כלפי ישראל וכי חלה ירידה ברצון המצרי לשת"פ עם ישראל בתחומים אחרים מן הכלכלה

אמש (שני) נחשף כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי, נפגשו בחודש מאי האחרון לפגישה חשאית למספר שעות לדון במספר נושאים שעומדים על הפרק ביחסי מצרים ישראל וכן בנושאי רצועת עזה.

לראיון המלא:

צבי מזאל , חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר השגריר במצרים, רואה את הדברים מנקודת מבט אחרת ותוקף את הנשיא המצרי על חוסר היכולת שלו "להוציא לאור" את היחסים עם ישראל. "זה מבורך שיש את השת"פ הביטחוני בין הצדדים אבל לא ייתכן כי לאחר 40 שנה היחסים של ישראל ומצרים במקום להתקדם, אפילו ירדו דרגה".

לדבריו של מזאל, לאחר המהפכה ולאחר הבחירה של א-סיסי לכהונה שנייה בוחר א-סיסי בניגוד למשטר מובארק שאירח נשיאים וראשי ממשות ישראלים להצניע את היחסים למרות השת"פ הביטחוני הטוב בין הצדיים ולמרות העבודה כי שני הצדדים יכולים להפיק מכך רבות. מזאל מסביר: "אז אומרים לנו שזה בגלל הנושא הפלסטיני, אבל עשינו את השלום עם מצרים בחלקו מתוך תפיסה שהשלום עם המדינה הערבית הגדולה והחשובה הזו יעזור לגשר בינינו לפלסטינים ואל העולם הערבי אולם שום דבר מזה אינו מתרחש". מזאל מציין כי לא התקיים מפגש רשמי אחד בין נציג ישראלי לנציג מצרי למעט המפגש בשולי עצרת האו"ם.

המהפכה של סיסי – בלי ישראל

לדבריו של השגריר לשעבר, סיסי מבצע הפיכת ענק במצרים , בעיקר בתחום הכלכלי. בניגוד למובארק סיסי, "מחל" על הכבוד המצרי ולקח הלוואת ענק מהבנק העולמי דבר שעזר לשיקום המטבע המצרי וכמו כן ביטל את המע"מ במדינה ואת הסובסידיות לדלק והוא נלחם בעוני הגדול במדינה. בניגוד למשטר מובארק, אז היו פרויקטים כלכלים משותפים בין המדינות כמו פרויקטים בגז ובחקלאות, אבל כיום א- סיסי לא מנסה אפילו לשתף את ישראל בתוך הפרויקטים הגדולים של מצרים.