עבור לתוכן העמוד
Menu

האם האינתיפאדה שלישית בדרך?

באחרונה התגברו הפרות הסדר ביהודה ושומרון והחלו דיבורים על פריצתה של "אינתיפאדה שלישית". לצד העלייה במפלס הפרות הסדר דווח גם כי שלטונות הביטחון של ישראל עצרו חוליות של חמאס במזרח ירושלים ובגדה המערבית שהיו עסוקות בהפרות סדר ותכננו לבצע פיגועים. מכאן כי יש גורמים שאכן מעוניינים ביצירת מתיחות ביטחונית ביהודה ושומרון עד כדי פרוץ אינתיפאדה חדשה. מי […]

באחרונה התגברו הפרות הסדר ביהודה ושומרון והחלו דיבורים על פריצתה של "אינתיפאדה שלישית". לצד העלייה במפלס הפרות הסדר דווח גם כי שלטונות הביטחון של ישראל עצרו חוליות של חמאס במזרח ירושלים ובגדה המערבית שהיו עסוקות בהפרות סדר ותכננו לבצע פיגועים.

מכאן כי יש גורמים שאכן מעוניינים ביצירת מתיחות ביטחונית ביהודה ושומרון עד כדי פרוץ אינתיפאדה חדשה. מי מעוניין בכך? בראש ובראשונה תנועת חמאס. לא קשה לאתר באתרי האינטרנט שלה דיבורים גלויים על הצורך לחולל אינתיפאדה חדשה בגדה המערבית. ואכן, הגל האחרון של הפרות הסדר בגדה התחיל במקביל למבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. היה ברור כי חמאס מבקש לרתק כוחות של צה"ל לגדה כדי להקל על עומס הלחימה בזירה שלו ברצועה. אבל המוטיבציה שלחמאס להסלים את המתיחות בגדה עד כדי אינתיפאדה נוצרה בעקבות ההסדר עם ישראל שתווך על ידי מצרים, ואשר חולל שקט מוחלט ברצועת עזה. החמאס נכנס לאותה דילמה בה היה שרוי חיזבאללה לאחר מלחמת לבנון השנייה – מכיוון שלא יכל לפגוע בישראל מתוך שטח לבנון הארגון החליט "ליצא" את המאבק לזירות שונות בעולם.

מבחינת חמאס, יצוא האלימות לגדה המערבית היא האופציה המועדפת מכיוון שהתנועה איננה יכולה להוציא פיגועים מסיני, בגלל המתיחות בינה לבין ממשלת מצרים ובגין רצונה לשמור על רצונו הטוב של הנשיא מורסי. גם הוצאת פיגועים לאירופה וליתר מדינות העולם אינה יעד מועדף מכיוון שחמאס חותרת להכרה בינלאומית בה כארגון מדיני.

ארגון פתח חושד בכוונותיה של תנועת חמאס, ולראייה, בשבוע שעבר פיזר בכוח הפגנה של תנועת חמאס בחברון שחתרה לעימות עם חיילי צה"ל בעיר. אבל עמדת פתח איננה חד משמעית. בהפרות הסדר האחרונות ניכרה ידם המארגנת והמדריכה של בחירי פתח. מלבד זאת, באווירת הפיוס בין שתי התנועות השוררת עתה בשטחים, ארגון פתח מתבטל למעשה מול תנועת חמאס. לראייה, תנועת פתח בקשה אישור מחמאס לערוך עצרת של התנועה בעזה. בצעד זה היא למעשה הכירה בממשלת חמאס בעזה. בנוסף על כך, שר החוץ של רמאללה, ריאד אל מאלכי, על אף שאינו חבר פתח, הצליח להסתנן למשלחת שרי החוץ הערביים שביקרה בעזה. כלומר, גם הוא מתבטל בפני עוצמתה של חמאס. המסקנה היא כי אםחמאס יחליט להסלים משמעותית את האלימות בגדה, עד כדי אינתיפאדה שלישית, ישראל לא תוכל לסמוך על משענת הקנה הרצוץ של פתח אלא על עצמה בלבד.

יחד עם זאת חייבים להדגיש כי הציבור הפלסטיני בגדה עייף מאינתיפאדות. הוא עדיין זוכר לרעה את תנועת פתח שגררה אותו לאינתיפאדה הטרוריסטית שהייתה גם הרסנית מבחינתו. ציבור זה גם היה אדיש לחגיגות קבלת המדינה לאו"ם ויהיה קשה מאוד לגרור אותו לסבב אלימות חדש מול ישראל.