עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: הסכם הגרעין הישן מת

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, ראש חטיבת המחקר לשעבר באמ"ן ולחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה,  אומר היום (שני) שאם הפרסומים אודות הפסקת החשמל בנתנז, אז מדובר בנזק משמעותי לצנטריפוגות שלא בנויות להפסקת חשמל מיידית שיכולה לגרום לתקלה לא פשוטה לתכניתה גרעין האיראנית.

"אין ספק שזה מכה קשה לאיראן דווקא בזמן השיחות בווינה, אומר קופרווסר ומסביר כי "בהנחה שמישהו עשה את הפעולה הזו במכוון, הוא מנסה להעביר מסר גם לארה"ב ולאירופאים כי ישנה דרך אחרת להתמודד עם הגרעין האירני ולא רק דרך המו"מ".

קופרווסר מסביר כי לארה"ב ואירופה הייתה דרך טובה יותר להתמודד עם איראן ולהמשיך את משטר הסנקציות ו"הלחץ המקסימלי". לדבריו לאורך כול אותה תקופה לאיראן היה פער שייתה צריכה להשלים כדי לייצר נשק גרעיני והיא הייתה חשופה לתקיפה אמריקאית או ישראלית באותו מזן במידה ותבקש לפרוץ קדימה. ביידן נחוש לחזור להסכם הגרעין ומה שמוצג בניו זו אלטרנטיבה.

"גם הפיצוץ לא ישנה את המהלכים של ביידן. הוא טען כי המטרה שלו היא הסכם ארוך יותר וחזק יותר, אבל אנו כבר לא שומעים את הדרישה שהזו בווינה אלא רק את המטרה לחזור אל הסכם הגרעין".

הסכם הגרעין הישן – לא קיים

רח"ט המחקר של אמ"ן לשעבר קובע בראיון כי הסכם הגרעין כפי שנחתם ב-2015 אינו קיים יותר. הוא מתבסס בין השאר על דבריו של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית. קופרווסר מסביר: "אי אפשר לחזור להסכם הגרעין כי איראן ביצעה צעדים בלתי הפיכים כמו הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות והעשרת באורניום. זה ידע שהם היו אמורים לעסוק בו רק בשנה השמינית להסכם ולא כעט ולא ניתן לגלגל את זה לאחור, ולכן הסכם הגרעין אינו רלוונטי יותר".

ארה"ב מאותת לישראל על הפעולות נגד איראן ולהפך

"ברור שארה"ב לא אוהבת את ההתקפות האחרונות של ישראל נגד איראן והממשל רץ אל הניו יורק טיימס ישר כדי לפרסם את הדברים. ההדלפה הזו היא איתות לישראל בנוגע לפעולות שלה."

קופרווסר חושב כי גם ישראל מבינה כי ישנו קושי להמשך פעולות כאילו זאת למרות האמירה של ראש הממשלה כי ישראל תשמור על חופש הפעולה שלה גם בעת הסכם. "חשבו להבין שהפעולות של ישראל הן גם איתות של ישראל לארה"ב".

יש הרבה אנשים שטוענים שכדאי להמשיך בהסכם כדי להשיג דחייה בכך שאיראן תהיה גרעינית, שזה לא נכון , כי אם יהיה הסכם אז לאיראן יהיה ארסנל גרעיני וחשוב שישראל לא תתעמת מול ארה"ב. האיום הגדול על ישראל הוא האיום האיראני ולכן צריך מנהיג שיצליח לנסות ולשכנע את ארה"ב.