עבור לתוכן העמוד
Menu

בכיר אמ"ן לשעבר: "בלי המבצע ברפיח, לא נוכל למוטט את חמאס"

דובר צה"ל התיר לפרסום בסוף השבוע שכוחות צה"ל איתרו וחילצו מעזה את גופות החטופים שני לוק, איציק גלרנטר, עמית בוסקילה ורון בנימין ז"ל, בעקבות מידע חדש שהגיע מחקירות שבויים שנתפסו. בריאיון מיוחד היום (א') לחדשות 12 התייחס תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לחילוץ גופות החטופים מרצועת עזה ושיתף בפרטים חדשים על המבצע.

מבצע חילוץ גופות ארבעת החטופים מעזה

"מבצע השבת הגופות התבסס על מודיעין מאוד מדויק שדלייתו היא מלאכה מאוד מורכבת. החיכוך עם השטח הוא אחת הדרכים הטובות ביותר להשיג את המידע הזה, באמצעות המפגשים עם האנשים שהכירו את מה שקרה", פתח תא"ל קופרווסר והוסיף: "אני מקווה שיש מידע איכותי כזה על רבים מהחטופים הנותרים. חשוב לציין שלא תמיד ניתן להוציא זאת לפועל כמבצע, אך לכל הפחות ניתן להימנע מפגיעה במקומות שבהם הם נמצאים – וזה מאוד חשוב בפני עצמו".

התוכנית הישראלית לקראת מבצע ברפיח

בהתייחס למבצע נרחב אפשרי ברפיח, החוקר הדגיש את המוכנות הישראלית ברמה ההומניטרית ואמר: "פנינו כבר חלק ניכר מהאוכלוסייה ברפיח, וכל התמונה הזו מתואמת עם האמריקאים. המבצע ברפיח הוא חיוני להשגת המטרה של המלחמה, מפני שבלעדיו לא ניתן למוטט את החמאס מבחינה שלטונית וצבאית". לדבריו, ישראל חייבת להבהיר לממשל בארה"ב עד כמה המבצע חיוני למערכה, על מנת לקבל את הסכמתם להמשיך באספקת האמל"ח הדרוש להשגת המטרה הזו.

סוגיית הסיוע ההומניטרי לעזה

בהמשך התייחס החוקר הבכיר לסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה: "ברור שהכנסת הסיוע מחזקת את חמאס כל עוד אנחנו לא משתלטים על הרצועה. הפתרון כאן הוא לא עצירת הסיוע, מפני שזה יכול להכניס אותנו לעימות עם ארה"ב והמערכת הבינלאומית ולסבך את מצבנו בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הפתרון הוא בהשלמת ההשתלטות על הרצועה כדי שחמאס לא יוכל לנצל את הסיוע ההומניטרי לצרכיו".

"היום שאחרי" המלחמה

תא"ל קופרווסר אף התייחס לדיון שנערך באולפן בנושא היום שאחרי המלחמה. "כרגע, הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא להביס את החמאס ולשחרר את כל החטופים. רק לאחר מכן נוכל לדון בשאלת היום שאחרי", הוא טוען, ומדגיש: "אי אפשר לעשות זאת במקביל, מפני שכל עוד שלא השגנו את המטרה החשובה ביותר – אי אפשר לתת לעזתים את התקווה שכדאי להם לשתף פעולה עם מי שלא יהיה אחרי החמאס. וגם לאחר שנביס את ארגון הטרור, נצטרך תקופה נוספת להבטיח שחמאס לא יחזור לשלטון". תא"ל קופרווסר הסביר כי כל עוד העזתים לא יבינו שחמאס לא יחזור, הם לא יוכלו לשתף פעולה עם מי שישלוט ביום שאחרי.

במהלך הראיון, תא"ל קופרווסר הסכים עם טענתו של אורי זכי, פעיל פוליטי ומייסד החזית להגנת הדמוקרטיה כי "המציאות כיום יוצרת מצב שבו צה"ל יוצא מאזור לחימה מסוים, וחמאס חוזר אליו – מכיוון שאין פתרון ליום שאחרי שקורה עכשיו". קופרווסר סיכם: "לדעתי זו טעות שצה"ל יצא מהשטח לאחר שהשתלט על השטח, מפני שיש צורך לשלוט בכל השטח במקביל. ביום הנוכחי צריך להגיע לשליטה מלאה בעזה לפרק זמן מסוים – כדי שניתן יהיה להגיע למציאות שבה אין חמאס בעזה".