עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס נגד חוסיין א-שיח'

תנועת חמאס פתחה בקמפיין הסתה ארסי נגד חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ שהכריז בראיון עיתונאי כי הוא ראוי להיות יורשו של אבו מאזן • בחמאס חוששים מהתנופה המדינית והפוליטית שלה זוכה חוסיין א-שיח' בתמיכת אבו מאזן, בישראל ובממשל ביידן חוששים מהתנקשויות במסגרת קרב הירושה

חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, מלא בביטחון עצמי. בשבוע שעבר הציג אותו יו"ר הרש"פ אבו מאזן לנשיא ביידן שביקר בבית לחם והוא זכה לברכת הדרך ממנו כיורש אפשרי של יו"ר הרש"פ ברקע שיירד מהבמה הפוליטית ועד לעריכת בחירות כלליות בשטחים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בתחילת השבוע ביקר חוסיין א-שיח' בדוחא בירת קטאר, הוא נועד עם סגן ראש הממשלה ושר החוץ מוחמד בן עבד אלרחמן ועדכן אותו על ההתפתחויות המדיניות בעקבות ביקור הנשיא ביידן במזרח ירושלים ובבית לחם.

חוסיין א-שיח' נהנה מתמיכה של ישראל, מצרים, ירדן,סעודיה וקטאר לתפקיד יו"ר הרש"פ, הוא נחשב לממשיך הקו המדיני של אבו מאזן ושמירת הקשר עם ישראל, חיזוק התיאום הביטחוני ויציבות הרש"פ.

עם זאת יש לו התנגדות רבה בקרב צמרת פת"ח וגם מצד כל הפלגים הפלסטינים בגלל המוניטין הרע שיש לו ברחוב הפלסטיני בעקבות חשדות למעשי שחיתות והטרדות מיניות.

ישראל, ארה"ב והמדינות הערביות המתונות חוששות כי הסתלקותו של אבו מאזן תביא לכאוס ביטחוני בשטחי הגדה ולקרב ירושה עקוב מדם, לכן, מבחינתן, חוסיין א-שיח' הינו המועמד הזמני לתפקיד יו"ר הרש"פ אחרי אבו מאזן כדי לייצב את המצב הביטחוני עד לעריכת בחירות כלליות ובחירת יו"ר רש"פ חדש.

לחוסיין א-שיח' יש ברית פוליטית עם הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני שנהנה מתמיכת מערכת הביטחון הישראלי וה-CIA, לרשותו של מאג'ד פרג' עומדים כ-30 אלף אנשי ביטחון חמושים של הרש"פ והא אמור לספק את ההגנה לשלטונו הזמני של חוסיין א-שיח' בסיוע כוחות הביטחון של ישראל.

קמפיין הסתה ארסי נגד חוסיין א-שיח'

לפני כמה ימים העניק חוסיין א-שיח' ראיון לעיתון "ניו יורק טיימס" שבו התייחס לביקורו של הנשיא ביידן במזה"ת והכריז על עצמו כמי שרואה את עצמו כיורשו של אבו מאזן.

" ההיסטוריה שלי ומעשיי מכשירים אותי להנהיג את העם הפלסטיני, אני יודע כיצד להוביל את עמי לדרך הנכונה", אמר א-שיח'.

הוא התייחס לאפשרות פירוק הרש"פ והוסיף: " האלטרנטיבה לפירוק הרש"פ היא כאוס ואלימות, אני יודע מה יהיו התוצאות, הדבר עלול להוביל לוואקום והפלסטינים ישלמו את המחיר".

ארגון חמאס שמודאג מהמומנטום המדיני והפוליטי שחוסיין א-שיח' מתחיל לצבור פתח נגדו במסע הסתה ארסי ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת של חמאס כדי לפגוע עוד יותר בתדמיתו.

חמאס מנסה לעשות לו דה-לגיטימציה. בפירסומים של חמאס נטען כי סקר דעת קהל פלסטיני הצביע על כך שרק שלושה אחוזים מהציבור הפלסטיני תומכים בו לתפקיד יו"ר הרש"פ.

חוסיין א-שיח' מתואר כמוביל התיאום הביטחוני עם ישראל ביחד עם מאג'ד פרג' ונטען כי יאסר ערפאת הורה לעצור אותו ב-2003 לאחר שניסה לגרום לקרע בתוך תנועת פת"ח ולאור יחסיו הגרועים עם בכירי התנועה.

פח'רי אל-ברגותי, חבר המועצה המהפכנית של תנועת הפת"ח, ייחס את הסיבה לקידומו של חוסיין א-שייח' לתפקידי הנהגה בתוך התנועה – מתוכם לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל מבלי שנבחר, לבגידתו בבכיר התנועה מרואן אל-ברגותי העצור בכלא הישראלי ובאישים לאומיים נוספים.
הראיון של חוסיין א-שיח' לעיתון "ניו יורק טיימס" נתפס כקמפיין עצמי לקידום לעבר תפקיד יו"ר הרש"פ ונשיאת חן בעיני הממשל האמריקני.

בחמאס מפיצים ידיעות כי הסיבה לכך שתנועת פת"ח הפסידה בבחירות הפנימיות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית ובמוסדות פלסטינים נוספים בשטחי הגדה נעוצה בכך שהוא פוגע בפופולאריות של תנועת פת"ח ומעשיו מחזקים את תנועת חמאס.

גם יריביו של חוסיין א-שיח' בקרב הירושה ובראשם יריבו המר ג'בריל רג'וב ,מזכ"ל תנועת פת"ח,אינם מתכוונים לשבת בשקט בעקבות ביקור הנשיא ביידן בבית לחם ומאותתים לנשיא ביידן כי לא יסכימו למינויו של חוסיין א-שיח' ליורשו של אבו מאזן.

אחד מהם, מזכ"ל פת"ח, ג'בריל רג'וב המחשיב את עצמו כיורשו של אבו מאזן איבד את תפקיד יו"ר המל"פ לטובתו של רוחי פתוח', הוא מאוכזב וכועס על המינויים החדשים בצמרת אש"פ, במיוחד זה של יריבו המר חוסיין א-שיח'.

רגו'ב שמר על שתיקה רועמת בחודשים האחרונים מחשש לעימות עם יו"ר הרש"פ כדי להבטיח את עתידו בצמרת פת"ח החדשה, אך לקראת ביקור הנשיא ביידן החליט להפר אותה.

בראיון שהעניק ג'בריל רג'וב לערוץ הטלוויזיה הסעודי "א-שרק" ב-7 ביולי הוא העביר רמז עבה לישראל ולממשל ביידן על תמיכתם בחוסיין א-שיח' כיורשו של אבו מאזן ואמר:

"לא נאפשר לכוחות חיצוניים לעצב את המשטר הפוליטי הפלסטיני, אף אחד לא יגיע לפסגת ההיררכיה הפלסטינית שלא באמצעות תהליך דמוקרטי(של בחירות)."

במודיעין הישראלי וב-CIA האמריקני חוששים מקמפיין ההסתה השיטתי של חמאס נגד חוסיין א-שיח', ההערכה היא שקמפיין כזה מעודד אלימות ופגיעה פיזית בחוסיין א-שיח' למרות אמצעי הביטחון של הרש"פ.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי קיים חשש להתנקשויות וחיסולים פנימיים בצמרת פת"ח במסגרת קרב הירושה ככל שיתקרב מועד פרישתו של אבו מאזן, בכירי פת"ח מחזיקים במליציות חמושות בשטחי הגדה.

חוסיין א-שיח' מקרין כלפי חוץ כי איננו חושש, לדבריו הוא נהנה מתמיכה רחבה בתנועת פת"ח, כרגע הוא מקבל לגיטימציה ותמיכה מלאה מאבו מאזן, אבל זה עלול להיעלם במהירות ברגע שאבו מאזן יירד מהבמה הפוליטית.