עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: זו התשובה האיראנית להצעה לחידוש הסכם הגרעין

אתר האופזיציה "איראן אינטרנשונל" מפרסם לדבריו את התשובה האיראנית שככל הנראה לא תספק את הצדדים • דובר משרד החוץ: יש לנו תכנית ב'

אתר האופוזיציה האירנית "איראן אינטרנשונל" מפרסם בחשבון הטוויטר שלו לדבריו את התשובה של ההנהגה האירנית להצעה של האיחוד האירופי בנושא החזרה להסכם הגרעין.

להערכת האתר התשובה להצעה של האיחוד האירופי לחזרה להסכם ה-  JCPOA כנראה לא תספק את הצדדים המערביים, בפרט את ארה"ב.

https://jcpa.org.il/article/%d7%9b%d7%9a-%d7%94%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%a6%d7%91%d7%94-%d7%94%d7%a8%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%94-%d7%94%d7%a2%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%97%d7%93%d7%aa-%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%99/

לדברי האתר, איראן קיבלה ככל הנראה את הפתרון המוצע לסוגיות ההגנה, אך עדיין מתעקשת לקבל ערבויות כלכליות.

בטקסט הסופי נכללה פסקה הפוטרת את החברות העובדות עם איראן מסנקציות אפשריות שהוחזרו למשך שנה במקרה של נסיגה של ארה"ב, אך איראן דורשת זמן רב יותר. השיחות יקרסו אם איראן תדחה את ההצעה הזו באופן עקרוני, אמרו מקורות באיראן. עוד נכתב כי  הערבות המוצעת לאיראן בנוסח הסופי (פטור לשנה של חברות) תהיה בתוקף רק כל עוד ג'ו ביידן נמצא במשרד הסגלגל, לפי מקורות.  לטענת האיחוד האירופי אומר שזו הערבות הגדולה ביותר שאיראן יכולה לקבל, והטקסט אינו ניתן למשא ומתן.

בנושאי הגנה, איראן קיבלה את הפסקה החדשה שנכללה על ידי האיחוד האירופי בטקסט הסופי, שאומרת שהמערב מתחייב לדחוף לסיום  החקירה של  סבא"א אם איראן תשתף פעולה עם הסוכנות ותגיע להסכם עם סבא"א על שלושת האתרים הלא מוכרזים שלה.

על ידי קבלת ההצעה של האיחוד האירופי בנושא אמצעי הגנה ודחיית ההצעה לגבי ערבויות ארה"ב, איראן מנסה ככל הנראה לזרוק את הכדור למגרש של ארה"ב ולסלול את הדרך להאשמת וושינגטון בקריסה אפשרית של השיחות, כך אמרו אותם מקורות.

שר החוץ: לאיראן יש תוכנית ב' אם השיחות בווינה ייכשלו

איראן הגיבה לטיוטה ה"סופית" של האיחוד האירופי לחידוש הסכם הגרעין משנת 2015 כך הודיע  שר החוץ שלה, וקרא לארצות הברית לגלות גמישות על מנת לפתור שלוש בעיות שנותרו.

לאחר 16 חודשים של שיחות עקיפות בין ארה"ב לאיראן, בסיוע האיחוד האירופי, הודיע  פקיד בכיר באיחוד האירופי ב-8 באוגוסט כי הוא הניח הצעה "סופית" וציפה לתגובה "בתוך שבועות".

מנהלי המשא ומתן האיראנים אמרו ש"ההשגות והשיקולים הנוספים" של טהראן לטקסט האיחוד האירופי יועברו מאוחר יותר.

"ישנם שלושה נושאים שאם ייפתרו, נוכל להגיע להסכמה בימים הקרובים", אמר שר החוץ חוסיין אמיר-עבדולהיאן, והציע כי תגובתה של טהראן לא תהיה קבלה סופית או דחייה של הצעת האיחוד האירופי.

"אמרנו להם שצריך לכבד את הקווים האדומים שלנו…הם צריכים להפגין  מספיק גמישות…אנחנו לא רוצים להגיע לעסקה שאחרי 40 יום, חודשיים או שלושה חודשים לא יתממשו בשטח".

אמיר-עבדולחיאן אמר כי "הימים הקרובים חשובים מאוד" כדי לראות אם ארה"ב תפגין גמישות בשלושת הנושאים הנותרים.

"זה לא יהיה סוף העולם אם הם לא יפגינו גמישות… אז נזדקק לעוד מאמצים ושיחות… כדי לפתור את הבעיות שנותרו", אמר.

"כמו לוושינגטון, יש לנו תוכנית ב' משלנו אם השיחות ייכשלו", אמר אמיר-עבדוליאן.

"הם צריכים לאמץ גישה ריאלית לגבי הערבויות. לגבי שני הנושאים הנותרים, הם הראו גמישות יחסית מילולית, אבל זה צריך להיות מוזכר בטקסט", אמר אמיר-עבדולהיאן.

הבוקר (שלישי) דווח כי תשובתה של איראן למעצמות בנוגע לחזרה להסכם הגרעין "לא מספקת את המעצמות ובמיוחד לא את ארה"ב". איראן הסכימה להצעה בנוגע לחלק מהמחלוקות העיקריות, אך מתעקשת לקבל ערבויות כלכליות נוספות. לפי הצעת האיחוד האירופי, חברות כלכליות איראניות יהיו פטורות מסנקציות במשך שנה לאחר נסיגה אפשרית נוספת של ארה"ב מההסכם, אולם באיראן דורשים התחייבות ארוכה יותר. "זו ההצעה הטובה ביותר שאיראן יכולה לקבל, והיא אינה ניתנת למשא ומתן נוסף. אם איראן תמשיך להתעקש – השיחות יקרסו", הסבירו באיחוד האירופי