עבור לתוכן העמוד
Menu

וויליאתי להנייה: הוכחת שישראל היא חלשה יותר מקורי העכביש

חשש ברש"פ כי איראן מעודדת את ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי לסרב להפסקת אש ולהבעיר אינתיפאדה בשטחי הגדה • האיראנים מקווים שאינתיפאדה תביא לנפילת שלטונו של יו"ר הרש"פ ותיתן דריסת רגל לחמאס להשתלטות על הגדה

הקשר בין הנייה לאיראן: גורמים בכירים ברש"פ מביעים חשש כי איראן פועלת באמצעות חמאס להבעיר אינתיפאדה גדולה בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים, שתתפשט גם למגזר הערבי בישראל, כדי לערער את יציבות שלטונו של יו"ר הרש"פ ולהביא להפלתו.

לדבריהם, איראן מפעילה לחצים על ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי להמשיך בהתקפות הרקטות על ישראל, תוך הבטחת סיוע בכסף ובאמצעי לחימה, כדי לטרפד כל הסכם על הפסקת אש.

אי השתלטות על הרצועה – תעודת הביטוח של חמאס

הפיצוץ במצב הביטחוני בשטחים ובישראל במהלך חודש רמדאן עודד את איראן כי המצב בשטח הבשיל לפתיחה באינתיפאדה כוללת נגד ישראל, על פי גורמים בחמאס, איראן הייתה בסוד העניין לגבי התכנון מראש של חמאס לתקוף ברקטות את ירושלים ב"יום ירושלים".

בימים האחרונים קיימו בכירים איראנים שיחות טלפון עם מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי אסמעיל הניה וזיאד נח'אלה והביעו תמיכה גדולה במתקפת הרקטות על ישראל, הם חיזקו אותם ועודדו אותם להמשיך בירי הרקטות לעבר ישראל.

בין אלה ששוחחו עם מנהיג חמאס והג'יהאד האסלאמי, הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" של איראן, יורשו בתפקיד של קאסם סולימאני, וגם עלי אכבר וויליאתי, עוזרו של המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי.

ישראל נ' חמאס: סיכום ביניים

עלי אכבר וויליאתי אמר ב-17 במאי למנהיג חמאס אסמעיל הניה בשיחת טלפון:" הוכחת שישראל היא חלשה יותר מקורי העכביש, איראן ניצבת עם ההתנגדות ועם העם הפלסטיני", ואילו הגנרל אסמעיל קאא'ני אמר ב-17 במאי: " הפלסטינים צריכים להתכונן לניהול מדינתם אחרי השמדת ישראל, איראן תעשה הכל כדי לסייע   לשחרר את כל האדמה הפלסטינית".

אסמעיל הניה אמר לגנרל קאא'ני בשיחת הטלפון ביניהם כי " המערכה על ירושלים היא המערכה עבור כל המוסלמים", רמז גם למוסלמים השיעים לא רק המוסלמים הסונים.

האינטרסים של איראן

איראן מזהה את חולשתו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בעקבות ביטול הבחירות הפלסטיניות והפיצול בתנועת פת"ח וגם את חולשת המערכת הפוליטית בישראל שמתקשה להקים ממשלה יציבה ויתכן שתלך לבחירות חמישיות, לאיראן יש כמה אינטרסים להביא להסלמה ביטחונית ולאינתיפאדה:

א.הפלת שלטונו של יו"ר הרש"פ והכשרת השטח להשתלטות חמאס על שטחי הגדה.

ב.יצירת כאוס ביטחוני בישראל באמצעות גרירת ערביי ישראל לפתוח במרי אזרחי אלים נגד רשויות המדינה.

ג. נקמה בישראל על הפצצותיה המתמשכות על מטרות איראניות בשטח סוריה ועל הפעולות החשאיות של המוסד הישראלי נגד פרוייקט הגרעין באיראן.

ד.הכשלת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו.להערכת האיראנים, הבערת האש בין ישראל לפלסטינים תסייע לה לטרפד כל ברית צבאית בין ישראל למדינות המפרץ נגד איראן.

איראן תומכת בשנים האחרונות בארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בכספי  ובאמצעי לחימה, לא רק הכספים שהגיעו מקטאר סייעו להתעצמות הצבאית, גם התקציבים השנתיים שהגיעו מאיראן.

ד"ר גולד: להסביר לארה"ב ואירופה – זה מאבק גם שלכם

גם בעת המשבר בין ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס לשעבר, לבין ההנהגה האיראנית וסוריה בשנת 2012, המשיכה איראן להעביר כספים ואמצעי לחימה לזרוע הצבאית של חמאס.בנוסף, היא העבירה לחמאס ידע טכנולוגי בנושא הרקטות והכטב"מים( כל טיס בלתי מאויישים) ואימנה בשורות "משמרות המהפכה" לוחמים של חמאס של יחידת ה"נוח'בה" והקומנדו הימי.

על פי גורמי ביטחון בישראל, באחרונה העבירה איראן ידע טכנולוגי לזרוע הצבאית של חמאס כיצד לדייק את הרקטות של הארגון.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי שיבח ב-7 במאי את "האינתיפדה החדשה" של הפלסטינים ואמר: " ישראל היא בסיס טרור נגד העם הפלסטיני והעמים המוסלמים האחרים, היא ישות שופכת דמים וזו אחריות כללית להילחם  בעושק ובטרור של הישות הציונית", גם נשיא איראן חסן רוחאני גינה את "התקיפות הציוניות" על העם הפלסטיני והביע תמיכה בארגוני ההתנגדות.

הוא תקף את מצרים וירדן ושאר מדינות האזור על "שתיקתן ביחס למה שקורה לפלסטינים".