עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: העיתונאי שהפך לראש ממשלה

מתנגד של צאדם חוסיין שעזב לאיראן, עיתונאי ועורך באתרים ועיתונים חשובים, ראש הביון העיראקי והחל מיום רביעי ראש ממשלת עיראק החדש - מֻסְטַפַא אלְ-קד’ימי

לאחר כמעט חצי שנה של תהפוכות פוליטיות בעקבו התפטרות הממשלה בעיראק על רקע גלי ההפגנות שהחלו ב-1 באוקטובר 2019, נכנס לתפקיד ראש הממשלה החדש, מֻסְטַפַא אלְ-קד'ימי. הפרלמנט נתן אמון בממשלה ואישר 15 מתוך 22 השרים אותם מבקש ראש הממשלה החדש למנות.

שבעה מינויים לא אושרו ובניהם – שר הנפט ושר החוץ.

 

המאבק בין איראן לארה"ב על עיראק עולה שלב

שני מועמדים קודמים לתפקיד ראש הממשלה – מוחמד תאופיק אלוואי ועדנאן אל-צורפי, נכשלו בניסיון שלהם להקים ממשלה לאחר לחצים מצד ארה"ב ומצד איראן.

לפני תחילת הישיבה בפרלמנט ביום רביעי אמר מֻסְטַפַא אלְ-קד'ימי כי ממשלתו תהיה "מבוססת על פתרונות, ולא ממשלת משבר". הוא הבטיח בחירות מוקדמות ודחה את השימוש בעירק כשדה קרב על ידי מדינות אחרות.

ראש הממשלה התחייב להתמודד עם השלכות של המשבר הכלכלי על ידי ריסון ההוצאות ומשא ומתן להחזרת חלקה של עירק ביצוא הנפט.

בשבת נפגש ראש הממשלה הנכנס עם שגריר איראן בעירק עירג 'מסג'די בבגדאד בשבת ואמר כי עירק רוצה ליצור קשרים מיטביים עם הרפובליקה האיסלאמית של איראן בכל התחומים.

איראן מכינה הפתעה לקראת "יום קודס"

מעיתונאי לראש שירותי המודיעין בעיראק

מֻסְטַפַא אלְ-קד'ימי יליד שנת 1967 (בגדאד). בשנת 1985 עזב לאיראן ולאחר מכן לגרמניה ובריטניה בה הוא מחזיק באזרחות.

בעל תואר ראשון במשפטים ומוכר יותר בזכות עבודתו כעיתונאית, תחת שם העט מֻסְטַפַא אלְ-קד’ימי. הוא היה ידוע כמתנגד לשלטונו של צאדם חוסין.

לאחר פלישת ארצות הברית לעירק בשנת 2003, חזר מֻסְטַפַא אלְ-קד’ימי לעירק והקים את רשת המדיה העירקית, במקביל לעבודתו כמנהל המנהל של "קרן הזיכרון" בעירק, ארגון שנוסד לצורך תיעוד הפשעים תחת חסותו של צאדם ומשטר הבעת '.

מֻסְטַפַא אלְ-קד'ימי שימש גם כעורך הראשי של מגזין הניוזוויק בעירק במשך שלוש שנים משנת 2010. ידוע ככותב טורי דעה וכן כעורך מדור עירק באתר האינטרנט Al-Monitor.

 

ביוני 2016, מֻסְטַפַא אלְ-קד’ימי מונה למנהל שירות הביון הלאומי העירקי, לאור התגברות הקרבות נגד דאעש.

במהלך כהונתו יצר קשרים עם עשרות מדינות וסוכנויות הפועלות במסגרת הקואליציה הבינלאומית.

במהלך ביקור נדיר בעיר הבירה הסעודית ריאד, בשנת 2017, בליווי ראש ממשלת עיראק לשעבר חיידר אל-עבאדי, נראה מֻסְטַפַא אלְ-קד’ימי מחבק בחום רב את יורש העצר הסעודי MBS.
מֻסְטַפַא אלְ-קד'ימי נחשב בעיני מקורבים ופוליטיקאים כאיש פרגמטי בנוסף ליכולתו לטפח יחסים עם כל גווני הקשת הפוליטית בעיראק. בנוסף הוא בעל קשרים טובים עם הממשל בארה"ב ומנהל יחסים טובים מול טהראן.

 

איראן ובעלות בריתה בפרלמנט האיראני הצביעו נגד המינוי.

 

 

בחודש שעבר פרסם קאטייב חיזבאללה, מיליציה חמושה מטעמה של איראן, כי היא מֻסְטַפַא אלְ-קד’ימי היה שותף לחיסולו של סולימאני בבגדאד ב-3 בינואר 2020.