עבור לתוכן העמוד
Menu

החתונה האסטרטגית: סלימאני ואל-דין

נפל דבר בעולם השיעי: בתו של מפקד כוח אל קודס לשעבר התחתנה עם בנו של בכיר לבנוני * לראשונה מתקיימת חתונה של בכירה איראנית עם בכיר איראני

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, חשף בסוף השבוע בחשבון הטוויטר שלו את נתיב הברחת נשק מאיראן לחיזבאללה – באמצעות טיסות אזרחיות מאיראן לסוריה. על פי אדרעי, את הנתיב מנהל בנו של האשם ספי א-דין, בכיר חיזבאללה שמסומן כאחד המועמדים לרשת את נסראללה בעתיד.

"במסגרת תפקידו, מי שמכונה האשם סאפי א-דין עוקב אחר פעילות חיזבאללה עם האוכלוסייה השיעית, מתקשר עם אישים בולטים בלבנון ומנהל את מנגנוני התקשורת", כתב אדרעי. "בנו רזא ספי א-דין, נשוי לבתו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר, ומבקר באיראן מספר פעמים בחודש, שם מתגוררת אשתו".

"אנו חושפים כי הטיסות שביצע רזא סאפי א-דין לאיראן יש צדדים נסתרים", המשיך דובר צה"ל בערבית. "הוא מנצל את שהותו שם כדי לתאם את העברת הנשק המתקדם לחיזבאללה, תוך שימוש ברשת של תשתיות, משאבים ופעילים השייכים למועצה הפועלת בראשות אביו ובתמיכת מפלגות הקשורות למשמרות המהפכה".

https://jcpa.org.il/article/%d7%9c%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%aa-%d7%a4%d7%99%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%94%d7%a8%d7%a9%d7%a4-%d7%9c%d7%90%d7%99%d7%97%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa/

דובר צה"ל בערבית הוסיף: "כדי לשמור על סודיות, כלי הנשק מועברים בטיסות אזרחיות מאיראן לנמל התעופה הבין-לאומי של דמשק, וחושפים אזרחים לסכנה ממשית. ארגון הטרור חיזבאללה מנצל את מדינת לבנון ואזרחיה למטרות טרור המשרתות את האינטרס האיראני". צה"ל ימשיך לעקוב אחר כל הניסיונות של חיזבאללה לאיים על ביטחון מדינת ישראל, ויפעל ככל שיידרש להגנה על ביטחון ואזרחי המדינה".

ביולי 2020 פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אודות החתונה האסטרטגית במזרח התיכון בין רזא סאפי א-דין  לזינב סולימאני. אנו מביאים מחדש את מאמרו של סגל בנשוא.

*****

זינב סולימאני, בתו של קאסם סלימאני, מפקד כוח ק'ודס של משמרות המהפכה לשעבר, באה לאחרונה בברית נישואין עם רצ'א[1], בנו של סיד האשם צפי אלדין,( Hashim Safi Al Din)  ראש השורא המבצעת של חזבאללה ובן דודתו של חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה

 

گُجَسته باد و نامیمون پیوند اهریمنان🤮
زینب سلیمانی دختر قاسم بچه کش بزرگترین تروریست جهان🤢با پسر سردسته حزب اله لبنان🤧 pic.twitter.com/5Vr0ZE4NKd

— Masoomeh Raieskarimi (@raieskarimi) June 29, 2020 2">[2].

 

 

זוהי פעם ראשונה שאחד מהילדים של בכירים המשטר באיראן בא בברית נישואין עם ילדי בכירי חזבאללה או כל גורם בכיר אחר שאינו איראני. מספר אתרי אינטרנט באיראן הדגישו, כי האשם צפי אלדין, מועמד לרשת את  חסן נצראללה. דודו של רצ'א עבדאללה צאפי אלדין משמש נציג חזבאללה באיראן.

יתכן, כי גם ביקורו המפתיע של אסמעיל ק'אאני, מחליפו של סלימאני, בימים האחרונים באזור, בין היתר במעבר  הגבול אלבו כמאל על גבול סוריה לבנון התקיים, ככל הנראה, במטרה להשתתף בטקס הנישואין[3]. (מקור :תסנים)

 

 

 

מאז חיסולו של קאסם סלימאני בינואר 2020 הפכה זינב סולימאני למי שאחראית מטעם המשפחה על שימור והנצחת זכרו של אביה ואף לידוענית בקרב השמרנים באיראן ואף בקרב חלק מהאוכלוסייה השיעית בלבנון, כנראה מקרב הגרעין הקשה של חזבאללה.

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים בידי ישראל

זינב התבטאה במספר הזדמנויות כי תנקום את מותו של סלימאני באמצעות פעילים שגייס בעבר בין היתר באפגניסטאן. זינב בת 20 ולמדה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת השהיד בהשתי בטהראן. לאחר חיסולו של סלימאני נפגשה זינב עם נצראללה ואף כינתה אותו "דודי" באחד מנאומיה הנלהבים[4], במהלך תפילה אותה הוביל המנהיג ח'אמנהאי. היתה זו הופעה חריגה וראשונה מסוגה של אישה במעמד כזה. מאוחר יותר אף נשאה נאום במהלך תפילת יום שישי בעיר כרמאן.

 

 

הידיעה על דבר חתונתה פורסמה לראשונה ברשתות החברתיות על ידי בתו של עמאד מע'ניה, ברשת האנסטגראם , משפחת עמאד מוע'ניה, אף אישרה את הידיעה ואף פרסמה תמונה עם שמות החתן והכלה.

באיראן התקבלה החתונה ברגשות מעורבים בעוד חלק בירכו על הברית ואף כינו אותה "חתונה אסטרטגית" שתהפוך את זינב לאחד הגורמים המקורבים ביותר לחסן נצראללה, הרי שחלק ממעריציו של קאסם  סולימאני מתחו ביקורת על מועד החתונה והדגיש,  כי טרם חלפה שנה מאז חיסולו של סלימאני ולפי המנהג האיראני המקובל, מעשה זה נחשב משום חוסר כבוד לזכרו של אביה.

שליטתה של זינב סולימאני בשפה הערבית (בניב לבנוני מובהק) הפתיעה רבים באיראן אשר  אינם דוברים ערבית. זינב , שאביה כינה אותה פעם "אשת מיליציה לכל דבר" דוברת גם אנגלית רהוטה. חסן נצראללה וחלק מבכירי חזבאללה מדברים פרסית. בהקשר זה דווח כי קצינים ואנשים אחרים מנאמניו של סולימאני, חשפו  לאחר מותו כי זינב התעקשה ללוות את אביה ברוב ביקוריו באזור ובכלל זאת בחזיתות הלחימה של מיליציית אלשעבי נגד ארגון המדינה האסלאמית  וכי הייתה קשורה מאוד לאביה.

סולימאני היה אב לחמישה (שתי בנות ושלושה בנים) אך אחד מבניו נפטר לפני מספר שנים כתוצאה ממחלה קשה. מותו של הבן הצעיר התרחש בשעה שסלימאני לא שהה לצדו במיטתו בימיו האחרונים.

החתונה בין מי שנחשב למספר 2 בארגון לחבאללה לבין ביתו של קאסם סלימאני, מדמויות  המפתח של המהפכה האסלאמית בכל הקשור למאבק נגד אויבייה וייצוא המהפכה מחוץ לתחומה, מזריק מימד נוסף לקרבה ולזהות האינטרסים בין חזבאללה לבין איראן. הברית האסטרטגית בין איראן לבין חזבאללה שהתהדקה לאורך המהפכה וחושלה במאבק של חזבאללה ואיראן בישראל ובארצות הברית הופכת למעין ברית דמים, תרתי משמע ונועדה ככל הנראה להגביר את הזיקה בין האוכלוסייה השיעית הערבית בלבנון, במיוחד זו המזוהה על חזבאללה,  לזו האיראנית ולקרב בין האוכלוסיות גם במימד האישי מעבר למימד האסטרטגי-דתי-מדיני.

 

פורסם לראשונה ביולי 2020

 

 

 

[1] https://twitter.com/raieskarimi/status/1277520842088480768

[2] https://tinyurl.com/ydbnuw5e

[3] https://twitter.com/jadehiran/status/1276926072626524161

[4] https://twitter.com/AlHadath/status/1277396505306042373