עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת פיוס בין הרש"פ לאיחוד האמירויות

יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, ביקר לראשונה באבו דאבי אחרי נתק של שנים רבות על רקע התמיכה של איחוד האמירויות בנורמליזציה עם ישראל ותמיכתה ביריבו המר מוחמד דחלאן • גורמים בכירים בפת"ח  טוענים כי קיים ערוץ חשאי לתיווך ביחסים בין אבו מאזן לאיחוד האמירויות וכי ביקורו עשוי להביא לפריצת דרך ושבירת הקיפאון ביחסי הרש"פ עם איחוד האמירויות

יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, ביקר בשבוע שעבר באבו דאבי, ביקור נדיר לאחר הפסקה שנמשכה שנים ארוכות, כדי להגיש תנחומים על מותו של נשיא איחוד האמירויות השיח' ח'ליפה בן זאיד וברכות למחליפו בתפקיד השיח' מוחמד בן זאיד, מי שהיה יורש העצר של אבו דאבי ושחתם על הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

לאבו דאבי הגיעו מנהיגים רבים ממדינות העולם כדי להגיש תנחומים ובהם גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, אולם ככל הידוע הוא לא נפגש עם אבו מאזן ששהה באותה העת באבו דאבי.

לאבו מאזן נלוו בביקור, יורשו האפשרי חוסיין א-שיח' והגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני.

עיתון "ראי אליום" גילה ממקורות מיוחדים המקורבים לעיתון כי ביקורו של  עבאס עשוי להיות הצעד הראשון לשבירת הקיפאון ביחסים של הרש"פ עם איחוד האמירויות הנובע מההסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל והתמיכה של איחוד האמירויות במוחמד דחלאן, יריבו המר של אבו מאזן.

מנסים להפשיר את היחסים
מנסים להפשיר את היחסים

דחלאן משמש יותר מעשר שנים כיועצו של יורש העצר של איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד שהתמנה השבוע לנשיא לאחר מותו של הנשיא השיח' ח'ליפה בן זאיד.

העיתון דיווח על ערוץ חשאי במפרץ  בין הרש"פ לאיחוד האמירויות כדי שיתקיימו מפגשים נוספים בין הרש"פ לאיחוד האמירויות בעתיד הקרוב כדי לדון במחלוקות ביניהן ולנסות למצוא להן פתרון.

 

מאג'ד פרג' פרץ את הדרך

לפני כמה חודשים ביקר בדובאי הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, הנחשב ל"איש החזק" ברש"פ ומקורבו של יו"ר הרש"פ. רשמית הוגדר הביקור כביקור בדוכן של "פלסטין" בתערוכת "אקספו 2020", אך על פי גורמים בתנועת פת"ח היה זה ביקור מדיני ראשון שהיו לו השלכות חשובות.

פרג' נפגש עם שליט דובאי השיח' מוחמד בן ראשד אלמכתום ודן עימו בשיפור היחסים בין הרש"פ לאיחוד האמירויות אשר עלו על שרטון בשנים האחרונות.

הקלקולים הקשים ביחסים בין הרשות לאיחוד האמירויות נובעים משתי סיבות עיקריות:

א.מוחמד דחלאן, יריבו המר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, משמש כיועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד יורש העצר של אבו דאבי.

דחלאן מבוקש ע"י הרש"פ באשמות של מעשי רצח ושחיתות כספית, אך איחוד האמירויות תומך בו להיות יו"ר הרש"פ הבא לאחר שמחמוד עבאס בן ה-85 יירד מהבמה הפוליטית.

ניחום אבלים באבו דאבי
ניחום אבלים באבו דאבי

ב. הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל – בעקבות חתימת הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל החזירה הרשות הפלסטינית את השגריר שלה מאבו דאבי.

הייתה זו מכה מדינית קשה לרש"פ, איחוד האמירויות הייתה המדינה הערבית הראשונה שהפרה את הווטו של הפלסטינים על מדינות ערב  בנושא הנורמליזציה עם ישראל.

הרשות הפלסטינית פירסמה הודעת גינוי רשמית, היא דאגה להפריע לביקורים של נציגים מאיחוד האמירויות במסגד אלאקצא בהר הבית וסירבה לקבל סיוע כספי מאיחוד האמירויות וסיוע רפואי  עם פרוץ מגיפת הקורונה.

הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל חיזק גם את מעמדו של מוחמד דחלאן בקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ. הרש"פ נכשלה וקרנו של מוחמד דחלאן עלתה בעיני ישראל וארה"ב.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

קרב הירושה ברש"פ

לא ברור עדיין מדוע שיגר אבו מאזן בזמנו את מקורבו מאג'ד פרג' לדובאי, האם היה זה בגלל מצבה הכספי של הרש"פ והוא זקוק לכסף האימארתי לאחר שמדינות ערב המתונות, ובראשן סעודיה, הטילו מצור כלכלי על הרש"פ או אולי בגלל גל השמועות שמפיצה תנועת "האחים המוסלמים" כי סר חינו של מוחמד דחלאן בעיני שליטי אבו דאבי והם הטילו עליו שורה של הגבלות.

בכל מקרה גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי מאג'ד פרג' הגיע לדובאי כדי לשווק את עצמו כאחד היורשים הפוטנציאלים של מחמוד עבאס וגם כדי לבקש סיוע כספי עבור הרשות.

פרג' מקובל מאוד על ארה"ב וישראל בעקבות קשריו ההדוקים עם ה-CIA והשב"כ הישראלי ומלחמתו בטרור.

מעמדו של פרג' בתנועת פת"ח ובשטחים חזק לעין ערוך ממעמדו של מוחמד דחלאן והוא מקורב מאוד ליו"ר הרש"פ.

מי שמודאג מהביקור  הנוכחי של יו"ר הרש"פ  באבו דאבי הם בראש ובראשונה מוחמד דחלאן, שמקורביו מכחישים בתוקף את הידיעות כי "עבר חתול שחור" בינו לבין יורש העצר השיח' מוחמד בן זאיד, וכמובן גם בכירי פת"ח ג'בריל רג'וב ומחמוד אלעאלול שכל אחד מהם רואה את עצמו כיורשו הפוטנציאלי של מחמוד עבאס, הם נשארו ברמאללה ועם אבו מאזן נסעו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

צריך להמתין ולראות כיצד יתפתחו מכאן העניינים והאם אכן ביקורו החריג של אבו מאזן באבו דאבי יביא לשבירת הקרח ביחסים בין איחוד האמירויות לרשות.