עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן נואשת למזומן?

הדיווחים על כך שצרפת ואיראן קרובות להסכם על מתן קו אשראי למשטר האייתולות התבררו כמוקדמים מדי • הסנקציות הכלכליות משפיעות על איראן בצורה קשה

הבוקר (רביעי) פורסם כי איראן מקדמת בברכה את הצעת צרפת להעניק לה "חבילת חילוץ" בדמות קו אשראי  על סך 15 מיליארד דולר עד סוף השנה (מגובה בערובות נפט) ,  שתפצה אותה על אובדן  חלק מהכנסותיה מנפט כתוצאה מהסנקציות האמריקניות. בתמורה – תסכים איראן לחזור למחויבויותיה להסכם הגרעין שמחלק מהן נסוגה בהדרגה בחודשים האחרונים. לאחרונה אף איימה איראן,  כי תיסוג מהתחייבויות נוספות אם לא יצלחו מדינות אירופה לפצות על אבדן ההכנסות מנפט.

דיווח: איראן דוחה את הצעת צרפת

לשכתו של הנשיא רוחאני העריכה כי לא סביר שייחתם הסכם כלשהו מול מדינות אירופה עד מחר (5 ספטמבר) וערוץ הטלוויזיה האיראנית PRESS TV דיווח במבזק הבוקר, כי צרפת כשלה בניסיונותיה לאשר את "חבילת הפיצויים" מול ארצות הברית ובכל מקרה היא דחתה אותה[2] עוד דווח כי מקרון ממשיך במאמציו לארגון פגישה בין טראמפ לרוחאני.

 

ארה"ב תוכל לאיים על כל בנק בסנקציות

המו"מ ומתן בין איראן לבין צרפת עלה לדיון במהלך פגישת ה7G שהתקיימה לאחרונה בביאריץ ולא ברורה מידת ההסכמה, אם בכלל,  בין ארצות הברית, הדוחפת להמשך הסנקציות על איראן, לבין צרפת והחתומות האחרות על הסכם הגרעין. היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, הביע התנגדות נחרצת להסכם. ארצות הברית תוכל לאיים בסנקציות על כל בנק שיגבה את היוזמה הצרפתית להעניק אשראי לאיראן ובכך לסכל למעשה את המהלך או להקשות מאד על קידומו.

סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י (Araqchi), שעמד בראש משלחת איראנית בכירה שבקרה לאחרונה בצרפת לדון בסוגיה זו, אמר כי "איראן תהיה מוכנה לדון עם החתומות הנותרות על הסכם הגרעין (4+1P) לאחר שתקבל את 15 מיליארד דולר". לדבריו, קיימים "חילוקי דעות מהותיים על סדר היום" של שיחות באלה אך הוסיף כי הן יכולות בהחלט לכלול דיון ביישום הסכם הגרעין ואבטחת נתיבי השייט הבינלאומיים, בין היתר, במפרץ הפרסי לאור המתיחות באזור זה בחודשים האחרונים. סגן שר החוץ האיראני, הבהיר כי איראן "לא תדון אם איש על הקווים האדומים שלה".

זריף מזהיר

לעניין זה הזהיר שה"ח האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, שבקר השבוע ברוסיה לדון בתוכנית הגרעין האיראנית ובמתיחות בסוריה כי איראן בסוף השבוע (6 ספטמבר) תמשיך לשלב השלישי של כרסום מחויבותה  להסכם הגרעין,  אם אירופה לא תמלא אחר הדרישות האיראניות ונשיא איראן יהיה זה שיודיע על כך. עם זאת, לדבריו, "אין פרוש הדבר קץ המשא ומתן…נמשיך במשא ומתן וכאשר יחזור הצד השני למלא את מחויבויותיו איראן תפסיק לנקוט בצעדים (להפר את ההסכם) בהם נקטה על פי סעיף 36 בהסכם הגרעין[3]".

עראקצ'י העריך, כי אירופה לא תעמוד בלוח הזמנים שהציבה איראן וכי על הכרסום הנוסף "בהתחייבויות חשובות" של איראן להסכם הגרעין היא תכריז ב"זמן המתאים".. בתוך כך קבעה הסוכנות הבינלאומית אטומית כי איראן ממשיכה להפר (כפי שאמרה שתעשה) את הסכם הגרעין וצוברת מלאים של אורניום מועשר בתחומה מעבר לכמות שמותרת לה על פי ההסכם[4]. איראן צפויה ככל הנראה להעלות את רמת העשרת האורניום ולהרחיב את פעילות מערך הצנטריפוגות שברשותה.

בהקשר זה אמר  (3 ספטמבר ) נשיא איראן רוחאני,  כי איראן תהיה מוכנה להיפגש עם נציגים אמריקניים  במסגרות מולטילטרליות אם תסיר וושינגטון את כל הסנקציות שהטילה על איראן ומכל מקום, "מבחינה עקרונית סוגיית קיום שיחות בילטרליות כלל אינה עומדת על הפרק " והתבטאויותיו המוקדמות בסוגיה זו הובנו שלא כהלכה. נשיא איראן הדגיש, כי מבחינתה של איראן הסרת הסנקציות היא הסוגיה החשובה ביותר ואם תבוצע,  הרי שקיים עדין סיכוי שארצות הברית תוכל להשתתף כבעבר בפורום ה 1 + P5(חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה) החתום על הסכם הגרעין עם איראן. רוחאני הדגיש כי מנהיג איראן הוא זה שמתווה את מדיניותה של איראן וכי לא קיימים כל חילוקי דעות במשור האיראני בכל הקשור לאינטרסים הלאומיים של המדינה. ראש המטה של משרד הנשיאות מחמד ואעט'י הודיע באמצע אוגוסט כי רוחאני ישתתף בכינוס ה-74 של העצרת הכללית האום האמורה להתקיים במהלך ספטמבר 2019 בניו יורק.

המצב הכלכלי ממשיך להיות קשה

מכל מקום, המצב הכלכלי במדינה מוסיף להידרדר בעיקר בכל הקשור לתזרים המזומנים המשפיע באופן קריטי על יכולתה של הממשלה לשלם משכורות לעובדי המדינה ולפנסיונרים. הממשלה חייבת לשלם כל חודש לכשמונה מיליון עובדי מדינה ופנסיונרים (כולל אנשי צבא וכוחות ביטחון, זאת בייחוד שרוב מוחלט של קרנות הפנסיה פשטו רגל בשנים האחרונות בגלל שחיתויות ענק של מנהליהן). הממשלה הדפיסה עד כה כסף ללא כל ערובות  בכדי לשלם את ההוצאות השוטפות. הדפסת כסף גורמת משפיעה על קצב הגידול המהיר אינפלציה ובנוסף גורמת לקיפאון כלכלי בכל התחומים.

במגעים שניהלה עם צרפת בשבועות האחרונים היא עמדה על דרישתה לקבל את 15 מיליארד הדולר תוך 4 חודשים. שר החוץ האיראני הדגיש במהלך פגישתו האחרונות עם נשיא צרפת כי עליו לשכנע את שאר המעצמות להסכים למכירת נפט איראני בכמות של לפחות  700 אלף חביות ביום.  ייצוא מכירת הנפט האיראני ירד בחודש האחרון לכ-100 אלף חביות (לפני שנה וחצי איראן מכרה כל יום 2.5 מיליון חביות נפט).

 

[1] https://rahenoo.org/caricature/macron-persian-surprise/

[2] https://twitter.com/PressTV/status/1169146354653904897 ; https://twitter.com/PressTV/status/1169137673879134208

[3] JCPOA's Article 36: ."If Iran believed that any or all of the E3/EU+3 were not meeting their commitments under this JCPOA….and if the complaining participant deems the issue to constitute significant non-performance, then that participant could treat the unresolved issue as grounds to cease performing its commitments under this JCPOA in whole or in part and/or notify the UN Security Council that it believes the issue constitutes significant non-performance"

[4] https://www.reuters.com/article/us-iran-nuclear-iaea/irans-enriched-uranium-stock-grows-well-past-deal-cap-iaea-report-idUSKCN1VK1XH