עבור לתוכן העמוד
Menu

גוברת הביקורת על המשטר "הוירוס של התחמקות ממתן תשובה גרוע יותר מנגיף הקורונה"

חוסר האמון במשטר ממשיך להתערער על רקע התפרצות הנגיף במדינה • המשטר מנסה למנוע התפרצות נוספת של מהומות בשל חוסר הוודאות השורר במדינה • ביקורת על המשך טיסות משה"מ לבין וממנה

התפשטות נגיף הקורונה ( (Covid-19)באיראן תופסת את המקום הראשון בכיסוי של כלי התקשורת באיראן וברשתות החברתיות במדינה ומחוצה בקרב מתנגדי המשטר. מוקד המחלה הוא העיר הקדושה קום מקום מושבם של מרבית הסמינרים הדתיים ומרכזי הדת באיראן והיא מרכזת אלפי סטודנטים מרחבי העולם. העיר משמשת מקור הכנסה גבוה נוכח המספר הרב של עולי הרגל המבקרים במקום. ברשתות החברתיות נפוצו דווחים לפיהם תלמידי דת סיניים הם הגורם להתפשטות הנגיף באיראן . בתוך כך, ראש האוניברסיטה הרפואית Iran University of Medical Sciences וכן עמיתו מה Qom University of Medical Sciences הושמו בבידוד תחת השגחה לאור חשש שעלה כי נחשפו לנגיף הקורונה במהלך טיפולם בחולים.

https://jahanesanat.ir/
https://jahanesanat.ir/

עד כה מתו מהנגיף על פי נתונים רשמיים 19 איש ועשרות  נשאים של הנגיף בינהם גם בכירים בממשל האירני. יחד עם זאת כלי תקשורת עצמאיים, פעילים ברשתות החברתיות ואף חברי מג'לס טוענים כי מספר הקורבנות גבוה יותר. חלק מהעיתונאים תוהה מדוע לא הושמה העיר קום בהסגר ונשמעו טענות רבות לגבי כשל בניהול המשבר ובמניעת התפשטות הנגיף. העיתון הרפורמיסטי "אפתאב יזד" כתב בכותרתו הראשית (25 פברואר) ש"הוירוס של התחמקות מתשובה גרוע יותר מנגיף הקורנה" (תמונה). הקריקטוריסט הגולה Nikahang Kowsar קבע כי המשטר האיראני מתמחה בהסתרת בעיותיו.

ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, עלי שמח'אני, הורה לתובע כללי, ג'עפר מנתט'רי, באיראן לבדוק את הצהרתו של אמיראבאדי פרחאני, חבר המג'לס מהעיר קום לפיה מתו בעיר 50 אנשים כתוצאה מנגיף הקורונה. שמח'אני הוסיף, כי אלה המפיצים חדשות שקר וכן אלה המנסים להסתיר את האמת פוגעים בביטחון הלאומי של איראן . סגן שר הבריאות של איראן דחה את הטענה ואמר כי יגיש את התפטרותו אם יתברר כי רק מחצית מהאנשים מתו. סגן השר עצמו הודה כי נדבק בנגיף.

 

למרות התפשטות הנגיף באיראן ממשיכה חברת תעופה Mahan airlines (הקשורה למשמרות המהפכה , הטיסה גם לוחמים שיעים לחזית בסוריה ונתונה מאז 2011 תחת סנקציות אמריקניות ) לטוס לסין, למרות שסגן הנשיא ומספר שרים קראו לעצירת הטיסו אל ומסין, ואף להטיס אזרחים סינים בדרכם אל ומתורכיה.

בינתיים, על רקע התפרצות הנגיף בעיר קום, מוקד משיכה לעלייה לרגל של שיעים מהמפרץ, השעו מספר מדינות במפרץ (איחוד האמירויות, עומאן) את הטיסות לאיראן בגלל נגיף הקורונה ואסרו על אזרחיהן לבקר באיראן. יודגש, כי החלטת שדה התעופה בדבי, המהווה טרנזיט חשוב למעבר טיסות לאיראן, להשעות את הטיסות אליה, התקבלה לאחר שגם עיראק, כווית, בחריין ועומאן הכריזו כי הן משעות את הטיסות לאיראן. ראש ממשלת הודיעה כי מדינתו תסגור את גבולה עם איראן למשך שבועיים לפחות כדי למנוע את התפשטות הנגיף לארמניה.

"נביס את הקורונה"

באיראן, בצל ביקורת גוברת על מחדליו של המשטר בהכלת התפרצות הקורונה והסתרת מידע לגבי ממדי התפשטות הנגיף באיראן, אמר הנשיא רוחאני כי איראן באמצעות משרד הבריאות תצליח להתמודד עם הנגיף. הוא קרא לאזרחי איראן לא להיתפס לבהלה ולהישמע להוראות משרד הבריאות. הוא הוסיף כי כי הוא מקווה לחדשות טובות יותר לקראת תחילת השנה האיראנית בחודש הבא (20 מרץ). המשטר מצידו מנסה לצמצם נזקים בין היתר באמצעות חשבון ההשתג "נביס את הקורונה" (#کرونا_را_شکست_میدهیم).

 

נגיף הקורונה ומחדלי הטיפול המסתמנים בו, עשוי לשמש לגל נוסף של מחאה נגד המשטר, נוכח מדיניות הסתרת האמת שלו ו. זאת, לאחר שני גלי המחאה האחרונים – לאחר הפלת מטוס הנוסעים האוקראיני, זמן קצר לאחר חיסולו של קאסם סולימאני וקודם לכן בעקבות המיסוי על מחירי הדלק . המשטר האיראני ממשיך להתמודד עם חוסר האמון הגובר בקרב האזרחים באיראן בכל הקשור להתנהלות המשטר בסוגיות כלכליות, פנים חוץ. ברשתות החברתיות מופצות קריקטורות המציגות את המנהיג ח'אמנהאי בזיקה לנגיף הקורונה .