עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך לחידוש המו"מ העקיף על הסכם הגרעין

רוב מאלי נחת אמש בקטאר וצפוי לחדש בצורה עקיפה את סבב השיחות בין איראן לארה"ב והמעצמות • הסבב צפוי להיות קצר ביותר

השליח המיוחד של ארה"ב לשיחות הגרעין עם איראן, רוב מאלי, יצא אתמול (שני) לעבר קטאר על מנת לחדש את השיחות העקיפות בנושא הסכם הגרעין עם איראן.

להערכת העיתון "פוליטיקו" הסבירות לפריצת דרך נמוכה, אך אלו הן השיחות הראשונות מסוג זה מזה חודשים. הם מתכנסים בעקבות מאמצים של גורמים רשמיים באירופה להחזיר את שני הצדדים, ובמיוחד את איראן אל השולחן.

עד כה, רוב הדיונים על החייאת העסקה התקיימו בוינה, אוסטריהו הם נתקעו מאז מרץ. איראן, בינתיים, קידמה את תוכנית הגרעין שלה באופן משמעותי, כולל העשרת האורניום שלה, והיא הסירה או כיבה מצלמות שפקחים בינלאומיים מסתמכים עליהן כדי לפקח על תוכניתה.

סבב השיחות הקרוב צפוי להתחיל היום (שלישי) בצורה לא ישירה דרך גרומים אירופאים.

"ציפיות נמוכות מאוד", הוסיף הבכיר האמריקני.

שני בכירים במערב אמרו כי השיחות בקטאר לא צפויות להימשך יותר מיומיים או שלושה. הם הדהדו את הפסימיות של הפקיד האמריקני.

אחד מהם ציין כי גם אם ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, שנסע לטהרן לאחרונה, "הצליח להמריץ מחדש את התהליך, בנושא התוכן לא זז הרבה מאז שהשיחות בוינה הופסקו".

דובר מחלקת המדינה הוסיף, בכל זאת, "אנו אסירי תודה לשותפינו באיחוד האירופי, שממשיכים להעביר מסרים ופועלים לקידום המשא ומתן הזה".

מצדה של איראן צפוי להשתתף הנושא והנותן הראשי באגרי קאני.

"חידוש המשא ומתן לא אומר שאנחנו קרובים יותר להסכם", אמר מוחמד מרנדי, יועץ למשא ומתן הגרעין של איראן ודובר בפועל, לכלי תקשורת בטהרן. "אמריקה עדיין לא קיבלה את ההחלטות הדרושות".

סעיד חטיבזאדה, דובר משרד החוץ, אמר ביום שני שאיראן "תחכה ותראה אם ​​האמריקנים ייפרדו מהמורשת של טראמפ ואם המסרים של בורל יהפכו למציאות".

קאטר תופסת מקום מרכזי

ב-11 למאי 2022 פרסם סא"ל במיל מיקי סגל, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מאמר בו העריך  כי קטר תנסה לנצל את מעמדה האזורי והבינלאומי המיוחד ואת קשריה המשתפרים עם ארה"ב ועם איראן לנסות ולחלץ את שיחות הגרעין בוינה מהמשבר אליו נקלעו.

מתוך המאמר:

"אלת'אני יהיה המנהיג השני של מדינה אזורית המבקר בטהראן תוך מספר ימים לאחר ביקורו ( 8 מאי) המפתיע של הנשיא הסורי בשאר אסד בטהראן. לאחר הביקור באיראן אמור אמיר קטר לבקר בצרפת, גרמניה ובריטניה ולדון באספקת גז לאירופה אך גם בסוגיית הסנקציות במסגרת המאמצים להחזיר את ארה"ב למסגרת ההסכם והקשיים שהתגלעו לאור התעקשותה של איראן להסיר את משמרות המהפכה מרשימה הטרור של מחלקת המדינה האמריקאית והמשך ההתלבטות של הממשל בסוגיה זו .

בתוך כך, לאיראן צפוי להגיע השבוע אנריקה מורא, סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ומתאם הוועדה המשותפת להסכם הגרעין, ב"ניסיון אחרון" לפתור את המשבר בשיחות הגרעין ולחדש את השיחות על יישומו.

מורה ביקר בוושינגטון לאחרונה בוושינגטון שם הובהר לו כי אין בכוונת ארה"ב להיענות לבקשה האיראנית הגורפת להוציא את משה"מ מהרשימה, אליה הוכנס בתקופת הנשיא טראמפ במסגרת מדיניות ה"לחץ המקסימאלי". יתכן, כי במהלך הביקור בטהראן יציג מורה נוסחת פשרה שתהיה מקובלת על טהראן, שמצידה מאותתת, כי היא מוכנה להמשיך במגעים, על פי תנאיה, ואולי אף לדון בסוגיית משה"מ בנפרד.

כך או אחרת ובהעדר הסכם, איראן ממשיכה לקדם את תכניתה הגרעינית. לעניין זה שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל אישר בימים האחרונים, כי אירופה מחפשת נוסחת ביניים להפשרת ההקפאה במגעים ונסיעתו של אנריקה מורא יהיה "הדחיפה האחרונה" בנושא.

התקשורת האיראנית דיווחה כי לקראת בואו של אמיר קטר לטהראן, דן Ali bin Hamad Alsulaiti שגריר קטר בטהראן (8 מאי) עם עלי צאלחאבאדי, נגיד של הבנק המרכזי של איראן בכספים האיראנים המוקפאים במדינות העולם. יצויין בהקשר זה כי משה"ח האיראני הכחיש (29 אפריל) דיווחים לפיהם בוצע ניסיון התנקשות בשגריר הקטרי. זאת לאחר שעורך חדשות החוץ של אתר Tabnakהמזוהה עם מחסן רצ'אא'י, יו"ר המועצה לקביעת האינטרס Expediency Council ומפקד משה"מ לשעבר) צייץ כי ישנם דיווחים לא מאומתים כי בוצע ניסיון התנקשות בשגריר.

בשעה שעלי ח'אמנהאי ומפקדי משמרות המהפכה ממשיכים לנקוט בקו תקיף ובלתי מתפשר בכל הקשור להפגת מתחים בין איראן לארה"ב, אתרי חדשות איראנים התומכים בגישה פרגמאטית ומתונה יותר כלפי המערב, הביעו תקווה השבוע, כי ביקורו של אמיר קטר יקדם תיווך בין איראן לארה"ב ויביא עמו "מפתח למנעול קשרי טהראן- וושינגטון".

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, אירנ"א, הדגישה כי אמיר קטר ינסה גם לשפר את היחסים בין איראן וסעודיה (השתיים קיימו עד כה חמישה סבבי שיחות בעיראק – ללא תוצאות), בהתחשב בתפקידה החדש של דוחא כ"בעלת ברית של ארה"ב שאינה חברה בנאט"ו". הנשיא ביידן הכריז לפני חודשיים על קטר כ"בעלת בריתה העיקרית של ארה"ב שאינה חברה בנאט"ו".

זמן קצר לאחר ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה לאיראן בינואר 2016, קטר צמצמה את רמת היחסים עם איראן ואף זימנה את שגריר טהראן בדוחא כדי למחות על המתקפה של קיצונים איראנים בערים טהראן ומשהד על בנייני השגרירות והקונסוליה סעודית. אולם, לאחר פרוץ המשבר האינטנסיבי בין ערב הסעודית לקטר, איראן התייצבה במלוא המרץ לצדה של קטר ואף הגדילה את יצוא המזון אליה לאחר סנקציות כבדות שהטילה סעודיה על האמירות.

בעוד שסעודיה ובחריין בחרו לצמצם את הקשרים עם טהראן עד למינימום האפשרי ואיחוד האמירויות מגלה חשדנות רבה כלפי טהראן חרף קיום קשרים דיפלומטיים עמה, מעדיפות קטר, כווית ועומאן (שבשטחה "התבשלו שיחות הגרעין עם ארה"ב שהובילו להסכם הגרעין ב-2015) לשמור על יחסים רגועים עם איראן.

במסגרת מדיניותה הביטחון האזורית והבינלאומית שלה השומרת על יחסים טובים עם מרבית השחקנים, קטר, מנהלת יחסים ידידותיים עם איראן לאורך תקופה ארוכה. קשרי דוחא-טהראן אף התהדקו מאז עליית השייח' תמים בן חמד אלת'אני לשלטון וזאת למרות התנגדותה ועוינותה של איראן להמשך הנוכחות צבאית האמריקאית בקטר (בסיס חיל האוויר אלעדידAl Udeid ) ובמדינות נוספות במפרץ הפרסי ובייחוד בבחריין. קטר מתווכת בין ארצות הברית לבין הטליבן ובדוחא אף נמצא הסגל הדיפלומטי האמריקני לאפגניסטן לניהול המשך המגעים מול הטליבן. קטר אף סייעה לפליטים אפגניים במהלך יציאת הכוחות האמריקניים מאפגניסטאן והמשבר ההומניטרי שיצר. בקטר גם נוכחות של חיילים תורכים.

על רקע המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה גברה חשיבותה של קטר כספקית גז וכשותפה אזורית אסטרטגית היכולה, יחד עם ארה"ב, לפטור את אירופה מתלות בגז הרוסי ואולי אף כמתווכת מול איראן.

הנשיא ביידן אף הגדיר אותה "שותפה אסטרטגית שאינה חברה בנאט"ו" (מעמד לו שותפות 17 מדינות ובהן ישראל, אוסטרליה ויפן) וציין את הסיוע הנרחב שהעניקה לפיקוד מרכז האמריקני CENTCOM לאורך השנים במסגרת השת"פ הביטחוני בין השתים. שת"פ זה צפוי להעמיק נוכח מעמדה החדש בעיקר בתחום הביטחוני תרגילים, סיוע צבאי ועוד .

קשריה של קטר עם תנועת החמא"ס ברצועת עזה ותנועות אסלאמיות נוספות באזור , והסיוע הנרחב שהיא מעניקה לשיקום הרצועה, חלקם באישור ישראלי, מעלים אף הם את קרנה בעיני ארה"ב כגורם מתווך בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

איראן הביעה בהזדמנויות רבות שביעות רצון מסירובה של קטר עד כה להצטרף ל"הסכמי אברהם", נגזרת ממדיניותה האזורית הזהירה והעצמאית. במהלך הפגישה עם בשאר אסד בטהראן ב-8 מאי, שב מתח ח'אמנהאי ביקורת על מדינות האזור שנרמלו את הקשרים עם ישראל. הנשיא הסורי גם ענה לח'אמנהאי, כי "מה שגרם למשטר הציוני לא לשלוט באזורים נוספים הוא היחסים האסטרטגיים בין איראן לסוריה, שחייבים להימשך בעוצמה". אסד הוסיף, כי "יש הסבורים שהסיוע האיראני לחזית ההתנגדות (ששמה הוסב לחזית ירושלים ביום ירושלים הבינלאומי) מתמצה באספקת באמל"ח, בעוד שהתמיכה והסיוע החשובים ביותר של הרפובליקה האסלאמית של איראן הם מתן אוויר לנשימה לרוח ההתנגדות והמשכיותה". (ח'אמנהאי ואסד – "אוויר לנשימה לחזית ההתנגדות"). יצויין, כי מדינות המפרץ שטרם הצטרפו להסכמי אברהם מקיימות קשרים ביטחוניים-מודיעיניים וכלכליים עם ישראל.

במסגרת הידוק הקשרים בין טהראן לדוחא לאחר ביקורו של הנשיא אבראהים ראיסי בקטר, לרגל וועידת ראשי מדינות "אופ"ק גז", איראן הציעה גם לקטר לקדם את התיירות באיי קיש, השוכן במרחק 270 ק"צ מדוחא, ועוד איים איראנים הקרובים לקטר במהלך משחקי גביע העולם 2022 שיחלו ב-21 נובמבר עד 18 בדצמבר. ב-10 אפריל התקיימה פגישה באי קיש בין ג'אסם בן סיפ אלסליטי Jassim bin Saif al-Sulaiti שר התחבורה הקטרי לבין עמיתו האיראני רסתאם קאסמי Rostam Qasemi לתאום פעילות אווירית וימית לקידום תיירות המונדיאל. קטר חווה גידול עצום בתיירות הנכנסת הצפויה לגבור לקראת המשחקים".