עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן ממשיכה להיערך לפגיעה בכור בדימונה במסגרת עימות אפשרי עם ישראל

חשפה טיל חדש ומדוייק לטווח ארוך ה"עוקף מערכות הגנה"

במקביל לסיבוב השמיני של שיחות הגרעין בוינה , ובאיום משתמע לישראל, חשפה איראן במסגרת אירועי יום השנה ה-43 להקמת הרפובליקה האסלאמית טיל "קרקע-קרקע אסטרטגי חדש לטווח ארוך" "ח'יבר שכן" “Khyber Shekan” (מנתץ ח'יבר, סוה"י תסנים באנגלית תרמה "מנפץ המבצרים") ש"נחשב הישג אסטרטגי" ויכול לפגוע במדויק במטרות בטווח רחוק.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

העיתונות האיראנית (10 פבר') הציגה את הטיל החדש ויכולותיו בכותרות העיתונים. העיתון "כיהאן", המשקף את דעתו של מנהיג איראן כתב ש"טווח הפגיעה של הטיל מכסה את שטח המשטר הכובש (ישראל) ואת בסיסי ארה"ב באזור".

 

"כיהאן" : איראן חושפת את הטיל "מנפץ חיבר"
"כיהאן" : איראן חושפת את הטיל "מנפץ חיבר"

 

האתר הרשמי של משה"מ Sepahnewsהדגיש, כי שמו של הטיל נגזר מניצחון הנביא מחמד על היהודים בח'יבר.

https://jcpa.org.il/article/%d7%a8%d7%a2%d7%9e-%d7%a4%d7%a8%d7%92%d7%9e%d7%98%d7%99%d7%96%d7%9d-%d7%95%d7%90%d7%a1%d7%9c%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%96%d7%9d-%d7%a2%d7%9c-%d7%a4%d7%99-%d7%9e%d7%a0%d7%a1%d7%95%d7%a8-%d7%a2/

לעיר ח'יבר בחצי האי ערב חשיבות רבה בהיסטוריה של האסלאם העיר, שנודעה בביצוריה, נכבשה (628) על ידי צבא מחמד מידי היהודים בראשית האסלאם. בזיכרון ההיסטורי של האסלאם- אותו מנסה עתה איראן להחיות ולרתום למאבקה בישראל – כיבוש העיר הפך סמל להכנעה שהכניע הנביא מחמד את יהודי אלמדינה. לעיתים משתמשים המוסלמים בכיבוש העיר לתאר את "הניצחון שבוא יבוא" על היהודי" (ח'יבר ח'יבר יא יהוד גיש מחמד ראח יעוד" – ח'יבר ח'יבר הו יהודים צבא מחמד עוד ישוב).

"מנתץ ח'יבר" סמל לנצחון הנביא מחמד על היהודים
"מנתץ ח'יבר" סמל לנצחון הנביא מחמד על היהודים

ברשתות חברתיות האיראניות הופיעו בעקבות הפרסום על הטיל החדש רישומים של הקרב בח'יבר (בתמונה ניתן לראות את החרב בעלת שני הלהבים – ד'ו אלפקאר – בה השתמשו מחמד ועלי בקרבות בראשית האסלאם. ד'ו אלפקאר הוא גם שם של טילים בליסטיםי איראנים וחות'ים. החות'ים טענו שירו טילים מסוג ד'ו אלפקאר בהתקפותיהם האחרונות על איחוד האמירויות).

מוחמד באק'רי רמטכ"ל הכוחות המזוינים ש ואמיר עלי ח'אגיזאדה מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה, חשפו ( 9 פבר') את הטיל במהלך ביקור באחד הבסיסים לטילי קרקע-קרקע של משה"מ.

סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה ציינה כי לטיל "תכונות ייחודיות" והוא מהדור השלישי של טילים ארוכי טווח ברשות משה"מ ויכול לפגוע במדויק ובמהירות גבוהה במטרות בטווח 1450 ק"מ. הטיל תוכנן ונבנה על ידי מדענים של חיל האוויר-החלל של משמרות המהפכה. על פי הדיווח הטיל מונע בדלק מוצק ובשלב התמרון הסופי לקראת הפגיעה במטרה יש לו יכולת תמרון "לעקוף מערכות הגנה אוויריות". על פי הדיווח משקלו של הטיל הופחת בשליש בהשוואה לדגמי טילים הקודמים וזמן ההכנה והשיגור שלו התקצרו לשישית מזמן ההכנה לשיגור של דגמים קודמים

באקרי הדגיש גם במהלך חשיפת הטיל כי איראן תמשיך לשדרג את כוח הטילים שלה הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית כדי לעמוד בפני "תוקפים, היהירות העולמית (ארה"ב) והציונים בעלי הנטיות האובדניות". הוא הגדיר את אוייביה של איראן "ליצנים של ארה"ב וישראל" ואמר כי על איראן לחזק ולתחזק את כוח ההרתעה שלה על מנת שיהיה דינמי ולא יקפא על שמריו .

טילים ומל"טים לעבר הכור בדימונה

במהלך חודש דצמבר 2021 ציינה איראן כי הכור בדימונה מהווה מטרה "מועדפת" לפעולת תגמול אם תפציץ ישראל את מתקניה הגרעיניים. במסגרת זו קיימו משמרות המהפכה ב-24 דצמבר 2021 סימולציה בה הותקף הדגם של הכור בדימונה באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים חמושים, כחלק מסיכום תרגיל הנביא הגדול 17.

זמן קצר לאחר מכן פרסה סוכנות הידיעות פארס המקורבת למשמרות המהפכה, סרטון ברשתות החברתיות, בו נשמע באקרי, דן בטילים שפגעו בדגם של הכור שלטענת באקרי נבנה על פי מודל של 1:1. לטענתו בתרגיל השתמשו ב-16 טילים ומספר מל"טים וכי "לא מדובר בהצגה אלא סימולציה מלאה של מצב אמיתי. הוא הוסיף, כי שיגור בו זמנית של מגוון חימושים יכול לפגוע ביעילות מערכת כיפת ברזל ליירט את כל כולם.

יודגש, כי במהלך מבצע חומת מגן סייעה איראן לחמא"ס לנתח את הפעלת מערכת כיפת ברזל במתווים שונים בניסיון לחפש דרכים לחדור אותה. זאת, כחלק מהיערכותה לפעולה נגד ישראל אם תחליט זו לתקוף את מתקני הגרעין שלה.

איראן : לא נוותר על תוכנית הטילים

נראה , כי ההכרזה על הטיל החדש ויכולתו "ולעקוף מערכות הגנה אוויריות" וכן זיקתו ההיסטורית ליהודים ולישראל מהווה חלק ממערכה איראנית תודעתית מבית ומחוץ לקראת אפשרות של עימות אפשרי מול ישראל, על רקע המו"מ בנושא הגרעין בוינה. העיסוק האיראני האינטנסיבי בנושא מערך הטילים הבליסטיים שלהם ובכלל זה ניסויי מנוע של טילים למשגרי לווינים, חשיפות מערכות הגנ"א וטילים חדשים לאחרונה, שיגורי הטילים של החות'ים מתימן והמיליצייה הפרו איראניות בעראק "אלויאת אלועד אלחק" ((Alwiyat al-Waad al-Haq לעבר איחוד האמירויות, מהווה חלק מהמסרים שמשגרת איראן למשתתפי המו"מ בוינה. איראן יותר מרומזת כי היא היא לא תהיה מוכנה לשום קשר בין המשך פיתוח תעשיית הטילים, כולל הבליסטיים, לבין האפשרות לחזרת ארה"ב למסגרת הסכם הגרעין וחזרתה היא למילוי התחייבויותיה מותקף ההסכם.

"איראן קיבלה את ההחלטה הפוליטית הסופית" שלה בנוגע להסכם הגרעין

בינתיים, במקביל לחידוש שיחות ווינה בין איראן למעצמות שנותרו בהסכם הגרעין ותוך כדי נוכחות העקיפה של משלחת האמריקאית בראשות רוברט מאלי, מקור מקורב לצוות המשא והמתן האיראני אמר (8.2) לסוכנות הידיעות תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה באיראן, כי, טהראן "כבר קיבלה את ההחלטה המדינית שלה וכי המכשול העיקרי הוא היעדר קבלת החלטות פוליטיות על ידי ארה"ב", והוסיף כי וושינגטון "צריכה להיות מודאגת מהחמצת ההזדמנות".

מוקדם יותר, עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן צייץ כי "הממשל האמריקאי הנוכחי ממשיך לנהל את מדיניות הלחץ המקסימלי על איראן, אשר היה נהוג בעידן (דונלד) טראמפ"’ אך בשעה שטראמפ לא הצליח להשיג את מבוקשו בדרכי בריונות, ועתה הממשל הנוכחי מתאמץ לממש את אותן המטרות על ידי מתן הבטחות ללא כיסוי". שמח'אני הוסיף כי "כל עוד וושינגטון לא תצא מעולם האשליות שהיא שרויה בו, דרך (להצלחת) שיחות ווינה לא תהיה פנויה".

ח'אמנהאי בפגישה (8.2.2022) עם מפקדי חיל האוויר של איראן, לכבוד יום השנה ה-43 להפלת שושלת פהלווי, התמונה מסוכנות מהרניוז.
ח'אמנהאי בפגישה (8.2.2022) עם מפקדי חיל האוויר של איראן, לכבוד יום השנה ה-43 להפלת שושלת פהלווי, התמונה מסוכנות מהרניוז.

עלי ח'אמנהאי מנהיג העליון של המשטר האיראני אמר בנאום שנשא (8.2) מול קצינים בכירים של חיל האוויר האיראני, לכבוד יום השנה ה-43 להפלת השושלת הפהלווית והקמת המשטר האסלאמי, כי כמו בעבר, "גם היום החישובים של האמריקאים כלפי איראן והעם האיראני, שגויים ואמריקאים מקבלים מכה מהמקומות שהם לא מדמיינים לעצמם".

ח'אמנהאי אמר עוד כי השגיאות של אמריקה נובעות מהחישובים השגויים של הנשיאים של ארה"ב. הינה ראיתם את הנשיא הקודם (דונאלד טראמפ) והינה הנשיא הנוכחי (ג'ו ביידן) שכמעט שילבו ידיים עם מעשיהם בכדי לחסל את שארית הכבוד שנותרה מארה"ב.