עבור לתוכן העמוד
Menu

המועמד החדש לנשיאות איראן: עמד מאחורי הפיגועים במפקדת המרינס והצנחנים בלבנון

שימש בעבר כשר ההגנה וכיהן כמפקשד חיל האוויר של משמרות המהפכה •

בריגדיר גנרל חוסיין דהקאן, לשעבר שר ההגנה של איראן ולשעבר מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, הכריז אתמול (שלישי) על כוונת לרוץ לתפקיד נשיא המדינה בבחירות הקרבות ביוני 2021.

משנת 2013 ועד אוגוסט 2017 כיהן כשר ההגנה של איראן במקומו של בריגדיר גנרל אחמד וחידי. המינוי נכנס לתוקפו מיד לאחר שאושר על ידי המג'לס האיראני.

בריגדיר ג'נרל חוסיין דהקאן עשה את כל מסלול שרותו הצבאי במשמרות המהפיכה, אליהם הצטרף מיד לאחר הקמתם בחודשים הראשונים של 1979. לטהראן הוא הגיע מעיר הולדתו שהרדא שבמחוז איספהאן ועד 1982 היה מפקד משמרות המהפכה בעיר הבירה, טהראן.

לאחר הפלישה הישראלית ללבנון בקיץ 1982 נשלח דהקאן ללבנון. הוא שימש כמפקד יחידת ההדרכה של משמרות המהפיכה, תחילה בסוריה וזמן קצר לאחר מכן בלבנון. בתוקף תפקידו הוא היה אחראי על הקמת הכוח הצבאי של חיזבאללה שזה עתה הוקמה. לאחר חזרת עיקר הכוח של משמרות המהפיכה מלבנון לאיראן וחטיפתו של מפקד הכוח אחמד מותוליסיאן Ahmad Motevasselian על ידי המליציה של הנוצרים – "הכוחות הלבנוניים", התמנה לתפקיד מפקד הכוח של משמרות המהפכה בלבנון אחמד כנעני Ahmad Kanani.

כשנה לאחר מכן החליף חוסיין דהקאן את כנעני כמפקד כוח משמרות המהפכה בלבנון. אחת ממטרותיו הראשונות היתה להקים מפקדה מרכזית לכוח האיראני שהיה מפוזר בכפרים ובעיירות מסביב לבעלבכ. בראשית ספטמבר 1983 השתלט חיזבאללה בסיוע משמרות המהפכה בראשותו של חוסיין דהקאן על מחנה שיח' עבדאללה שהיה הבסיס המרכזי של צבא לבנון בבקעת הלבנון והפך להיות מחנה האימאם עלי, ולמפקדה הראשית של משמרות המהפיכה. ממפקדה זאת שלטה איראן בכוח הצבאי של חיזבאללה והפעילה יחד עם חיזבאללה את פעולות הטרור נגד "הכוח הרב לאומי" שישב בביירות ונגד כוחות צה"ל בלבנון. זאת, באמצעות ארגון "הג'יהאד האסלאמי", בראשו עמד עמאד מוע'ניה, שהיה למעשה מנגנון מבצעים מיוחד, שפעל בהכוונה משותפת של טהראן וחיזבאללה עד לפירוקו ב-1992.

ב-25 אוקטובר 1983 פוצץ מתאבד שיעי מכלית שהובילה מים אל תוך מפקדת המרינס בביירות ובמקביל פוצץ מתאבד שיעי אחר את מפקדת הצנחנים הצרפתית בביירות. את שני המתאבדים שלח מוע'ניה. הפקודה לביצוע הפעולות לרבות המימון וההכנות המבצעיות בוצעו בסיוע משמרות המהפכה בלבנון בפיקודו של חוסיין דהקאן.

בשנת 2017 קיבל את המדליה הלאומית למצוינות ולתעוזה מהנשיא חסן רוחאני על פעילותו במשא ומתן בהסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית.

חלקים מן המאמר פורסמו ב-14 לנובמבר 2013.