עבור לתוכן העמוד
Menu

אודותינו

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה הוא מכון מחקר מוביל עצמאי ללא כוונת רווח, המשמש כשגרירות עולמית של ישראל בנושאי ביטחון לאומי ודיפלומטיה יישומית. מאז ייסודו בשנת 1976, מפרסם המרכז מאות מחקרים ויוזמות של מומחים מובילים במגוון רחב של נושאים אסטרטגיים.

תוכניות המרכז הירושלמי

היוזמה לדרישת אחריותיות מהרשות הפלסטינית

ב- 2016 פתח המרכז הירושלמי ביוזמת מחקר פורצת דרך לתיעוד התשלומים הרשמיים של הרשות הפלסטינית עבור מחבלים ובני משפחותיהם. דבר זה הוביל לחקיקה, הן בישראל והן בקונגרס האמריקני (חוק טיילור פורס) שהתנה סיוע לרשות הפלסטינית בביטול התשלומים הללו, המעודדים טרור. המרכז הירושלמי מרחיב את היוזמה נגד תשלומי הטרור ("pay for slay") לדרוש מהרשות הפלסטינית לתת דין וחשבון לשחיתות הנרחבת, לתעמולת ה"אפרטהייד" ולוחמה משפטית (Lawfare) בינלאומית כנגד מדינת ישראל. המרכז הירושלמי  מתכוון לפעול לגיוס תמיכה בינלאומית בקרב מדינות למטרות הבאות:

  • חיוב הרש"פ למתן את ההסתה האלימה כנגד ישראל וכנגד יהודים
  • עצירת החתירה של הרש"פ תחת קיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי מעל במות בינלאומיות
  • חשיפת הרטוריקה האנטישמית של הרש"פ והלוחמה המשפטית-מדינית במוסדות הבינלאומיים
  • פיתוח והעמקת הדיון הביקורתי במערב על הנרטיב הפלסטיני
  • הגברת פרופיל ישראל במערב כמקדם של שלום
  • תמיכה ברשות פלסטינית מתונה שתקדם חברה חופשית ודמוקרטית כמייצגת אמיתית של האינטרסים של הפלסטינים.

המכון הלוחמה המדינית

יוזמה לחשיפת "אנטישמיות האפרטהייד"

שנאת יהודים הפכה לזרם מרכזי בתרבות, בפוליטיקה, במדיה ובהשכלה הגבוהה במערב. היהודים והמדינה היהודית הפכו לנושא "גזעני", כפי שהקהילה היהודית אמריקנית מתוארת כ"לבנה ופריבילגית", וישראל, גם כן, כ"ישות קולוניאליסטית גזענית" – כ"מדינת אפרטהייד". "אנטישמיות האפרטהייד" השפיעה על השיח הציבורי בארה"ב, פילגה את הקהילה היהודית, ובודדה את ישראל בפורומים בינלאומיים, במיוחד באו"ם ובארגונים הקשורים אליו.

ב-2016, השיק המכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה יוזמה בינלאומית למאבק ב"אנטישמיות האפרטהייד". דן דייקר, נשיא המרכז, ביקר בדרום אפריקה וגייס מנהיגים מהממשל, העולם העסקי והאקדמיה למיזם מחקרי משותף להפרכת קמפיין ה"אפרטהייד" של ה- BDS כנגד ישראל. בשנת 2020, חבר המרכז הירושלמי למנהיגים שחורים מארה"ב, וחוקרים ערבים ויוצאי אתיופיה ישראלים כדי לחשוף את הלוחמה המדינית באמצעות פרסום ספרו המקיף Israelophobia and the West,  אשר פרופ' אלן דרשוביץ כינה "התנ"ך להבנת האנטישמיות החדשה". בכוונת המרכז הירושלמי ושותפיו להפוך את הממצאים המחקריים לפעולות דיפלומטיה יישימות.

המכון ליחסי ארה"ב-ישראל

פרוייקט מנהיגות שחורה פרו-ישראלית

המרכז הירושלמי מקיים פרוייקט משותף דיפלומטי-חינוכי בשם P.E.A.C.E.-Promise עם המכון האמריקני לסולידריות שחורה עם ישראל (IBSI), שמטרתה חינוך והעצמת מנהיגים ומשפיענים צעירים שחורים-אמריקנים ואפריקנים דרך עובדות פוליטיות והקשר היסטורי, במטרה למגר אנטישמיות בקרב קהילת השחורים ולהגביר הבנה ושיתוף פעולה בין שחורים, יהודים ומדינת ישראל.

פרוייקט "Promise" של המרכז הירושלמי ו-IBSI, הכולל בפעילותו משלחות דיפלומטיות לאפריקה וישראל, מדגיש את ההיסטוריה והחשיבות של קשרי ישראל-אפריקה, ושחורים ויהודים.  הגישה ההוליסטית-חינוכית שלIBSI  כוללת לימוד ההיסטוריה השחורה האותנטית, כולל ההזדהות העמוקה  של כנסיות הקהילות השחורות עם ישראל ועם הרוחניות הציונית. בנוסף, הגישה החזיתית והישירה של IBSI בסוגיות קונטרוברסליות חשובות, כמו דיון בסכסוך הישראלי-פלסטיני ויחסי יהודים ושחורים, וכן חינוך והסברה מתמשכים בארצות הברית, מבדלים פרוייקט זה מארגוני ההסברה האחרים, אשר רק מביאים צעירים לסיורים בארץ, ללא פעילויות המשך.

במהלך משלחת IBSI לדרא"פ, זימבאבווה וישראל, יילמדו השגרירים מקרוב על הגיוון התרבותי, הדתי והאתני בישראל, וכן על הישגיה הטכנולוגיים והשותפות רבת השנים של ישראל עם מדינות אפריקה.

המכון לביטחון אזורי

שותפות ערבית-ישראלית-הודית בביטחון לאומי

האיום המתגבר מצד המשטר באיראן על ביטחון ויציבות המזרח התיכון ומערב אסיה הפך יריבות לשעבר לבנות ברית. חתימת "הסכמי אברהם", הסכמי שלום ונורמליזציה היסטוריים בשנת 2020, הביאה לשיתוף פעולה תקדימי בין ישראל לשכנותיה הערביות בתחומי ביטחון לאומי ודיפלומטיה יישומית, וכן שת"פ במסחר, בהייטק, במודיעין, בתשתיות, ובקיימות. המרכז הירושלמי חבר למכון למדיניות Derasat מבחריין, והמכון למדיניות לדרום החדש (Policy Center for the New South), של מרוקו. שותפויות אלה מבטיחות את ההגדרה מחדש של הפרופיל של ישראל כחברה מן השורה, המשולבת באופן מלא בקרב הרוב הערבי של המזרח התיכון. המרכז הירושלמי, יחד עם שותפיו האזוריים, ימשיך לתעד ולחשוף את המרוץ האיראני להגמוניה תחת מטריה גרעינית מתפתחת, באמצעות מחקרי מדיניות והמלצות עבור מקבלי החלטות ברחבי האיזור.

שותפות אסטרטגית אפריקאית-ישראלית

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ממנף ומרחיב את שותפויות הסכמי אברהם אל יבשת אפריקה. מדינות אפריקה פונות אל עבר ישראל כעוגן של ביטחון, יציבות, ושגשוג, מתוך ראיית יכולותיה הטכנולוגיות של ישראל כפתרון לבעיית הביטחון התזונתי, התפלת מים, ופיתוח תשתיות לדורות הבאים.

לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מכון מוביל למדיניות ודיפלומטיה – המרכז הירושלמי – משתף פעולה עם מכוני המחקר המובילים למדיניות ודיפלומטיה יישומית באתיופיה. אתיופיה, המדינה השנייה בגודלה באפריקה, עם אוכלוסייה המונה 125 מיליון תושבים, חולקת עם ישראל אתגרי ביטחון לאומי דומים, כולל התנגדות לטרור ולהקצנה, ושואפת לקיים לכידות פוליטית וחברתית בחברה עם מגוון אתני.  המרכז הירושלמי מקבל פניות גם ממרכזי מחקר מובילים באוגנדה, קניה, סודאן, ובמדינות השוכנות על הים האדום, ג'יבוטי וסומלילנד.  

המרכז הירושלמי משתף פעולה עם מכוני המחקר באתיופיה, המכון ליחסי חוץ (IFA), והמכון למחקרי שלום וביטחון (IPSS), ליצירת סדר יום משותף באופנים הבאים:

  • חילופי משלחות ממשלתיים, פרלמנטריים ודיפלומטיים בראשות המרכז הירושלמי, IFA, ו – IPSS.
  • התייעצויות באמצעות זום, סדנאות, שולחנות עגולים, הסכתים וסרטוני וידאו.
  • כנס שנתי גדול על אתגרי הביטחון הלאומי של ישראל ואפריקה, שייערך באפריקה, ישראל ובארצות הברית.
  • המלצות מדיניות בנושאי מודיעין אסטרטגי, ביטחון לאומי וצבאי, וביטחון בנושאי תשתיות, מזון ומים.
  • הערכת ההשפעה של מעמד ישראל במערב, כולל סקרי דעת קהל של הציבור בישראל, באפריקה ובקרב יהודי ארה"ב על היחסים הדו-צדדיים והרב-צדדיים.
  • הרחבת פעילויות המרכז הירושלמי בתחומי מדיניות ודיפלומטיה יישומית דרך מכוני מחקר ואוניברסיטאות, התקשורת ומובילי דעה, ובעלי עניין נבחרים מקרב החברה האזרחית ברחבי היבשת האפריקאית.

יוזמות נוספות של המרכז הירושלמי

גבולות בני הגנה לישראל – יוזמה חשובה בתחום הביטחון והדיפלומטיה הציבורית, המנתחת את איומי הטרור בהווה ואת הדרישות הטריטוריות הישראליות המתאימות כמענה, במיוחד בגדה המערבית, החשובה מבחינה אסטרטגית.  

ירושלמים בדיפלומטיה הבינלאומית – דורי גולד מנתח את הזכויות המשפטיות וההיסטוריות של ישראל בירושלים בספר "המאבק על ירושלים: אסלאם רדיקלי, המערב, ועתידה של עיר הקודש"; נדב שרגאי, מומחה לירושלים, מתעד כמעט מאה שנים של אלימות קיצונית בספרו "עלילת 'אל-אקצא בסכנה': דיוקנו של שקר".

מאבק בדה-לגיטימציה וב- BDS – תוכנית דיפלומטיה ציבורית החושפת את הכוחות המתנגדים ללגיטימיות של ישראל. פרסומים כוללים:

BDS Unmasked: Radical Roots, Extremist Ends (2016), Defeating Denormalization: Shared Palestinian and Israeli Perspectives on a New Path to Peace (2018), Students for Justice in Palestine Unmasked (2018), and Israelophobia and the West (2020).

פורום משפט גלובלי – יוזמה בהובלת השגריר אלן בייקר, לשעבר היועץ המשפטי במשרד החוץ, לחקור ולקדם יוזמות מדיניות להגנה על הזכויות המשפטיות של ישראל במאבק עם הפלסטינים ובאסלאם הקיצוני.

מכון ליחסים דיפלומטיים [IDA] – תוכנית המציגה את זכויות ישראל והדיפלומטיה הביטחונית בפני הסגל הדיפלומטי והעיתונות הזרה בישראל. 

סדרות פרסומים של המרכז הירושלמי:

Jerusalem Issue Brief/Jerusalem Viewpoints  – תדריכים במבט מבפנים של בכירי ממשל, מומחים צבאיים ואנשי אקדמיה ישראליים, במסגרת Institute for Contemporary Affairs של המרכז.

Daily Alert – ריכוז קישורים מקוונים לעדכוני חדשות וניתוחים על ישראל והמזרח התיכון מתוך עתונות ישראל והעולם, מאז 2002.

Jewish Political Studies Review – כתב עת מחקרי שנוסד ב- 1989.