עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: הכדור בידיים של חמאס

"בעזה ישנה תחושה שאיבדו "גיבור מקומי" , מחבל, ושהם לא הצליחו לגבות מחיר של ממש מישראל וזו הסיבה מדוע הסבב הנוכחי אולי לא נגמר עדיין", כך אומר היום ()ראשון) תא"ל במיל. יוסי קופרוווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט מחקר באמ"ן.

לדברי קופווסר ישראל הסכימה להבליג בצורה כזו או אחרת על שיגור 10 הרקטות לאחר הפסקת האש מתוך הבנה כי היו גורמים שלא יצאו מרוצים מן ההסדר הנוכחי. לדבריו הקרע שנוצר בין חמאס לגא"פ והרצון להראות בסופ"ש על איחוד שורות הוא חלק מן העניין. "מטרתה של ישראל היא להגיע אל ההסדרה".

"הכדור נמצא בידיים של חמאס", מעריך קופרווסר. חמאס צריך להראות כעת כי הוא בעל הבית ברצועת עזה וכי הוא יכול להשיג שליטה במונופול על השימוש בנשק וכוח מרצועת עזה על מנת שנוכל להתקדם לעבר ההסדרה , בה ישראל תאפשר לתושבי עזה חיים קצת יותר נורמליים. "חמאס חייב כעת משהוסר אחד מהגורמים שהיוו בעיה גם בשבילו, אולם הוא לא יכול לפעול כנגדו (טהאא), וכעת הוא יצטרך להיות הגורם האחראי ברצועה", מסביר חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

רח"ט המחקר לשעבר של אמ"ן אומר כי ההסדרה אינה הדבר הטוב יבותר שישראל יכולה לקוות אליו בגלל שחמאס ימשיך להתחמש מול עינינו ומכיוון שלא ניתן לדבר ישירות עם חמאס אלא דרך מתווכים בלבד ובתאום עם מצרים מדובר בהסדר הנכון עם הנזק המינימלי ביותר לישראל, לאזרחיה ולחייליה שלא יצטרכו להיכנס את הרצועה.

קופרווסר מגדיל את היריעה ואומר כי צריך להבין שישנם גורמים באזור המבקשים לחיות "בנורמליות". גם ברצועת עזה ישנם גורמים כאילו וגם בלבנון, עיראק ובימים האחרונים גם באיראן והם חלק מן המשחק האזורי שאנחנו חלק ממנו ומנסים לעזור בכך גם לתושבי עזה.