עבור לתוכן העמוד
Menu

תכנית עבאס לסיכול מהלך הקיצוץ של ארה"ב

הרש"פ לא הופתעה מהחלטת הממשל לקצץ 200 מיליון דולר מתקציב הסיוע לפלסטינים בגדה וברצועה • גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי מדובר בניסיון סחיטה וכי יו"ר הרש"פ לא יכנע ללחצי הנשיא טראמפ להסכים לדון ב"עסקת המאה"

בעוד ישראל והרש"פ עסוקות במגעים להשגת הסכם רגיעה ברצועת עזה  מגביר הממשל האמריקני את הלחץ על הרש"פ ועל עבאס.

בסוף השבוע שעבר הודיע הממשל לקונגרס על החלטתו לקיצוץ הסיוע לרש"פ בסכום של 200 מיליון דולר שהיו מיועדים לפרוייקטים ברצועת עזה.

המגעים בין הממשל לקונגרס בעניין זה נמשכים כבר כמה חודשים במסגרת "הערכה מחדש" שעשה הממשל לגבי הסיוע לרש"פ על רקע החרמת הממשל האמריקני ע"י מחמוד עבאס, תשלום קצבאות מהרש"פ למשפחות האסירים הביטחוניים והחללים והתנהלות חמאס ברצועת עזה.

מדובר בקיצוץ כספים שהיו מיועדים לפרוייקטים אזרחיים בגדה וברצועה.

ההחלטה לא התקבלה בהפתעה בצמרת הרש"פ, כבר כמה חודשים שהמוסדות הפועלים בשטחים שמקבלים מימון אמריקני עוסקים בסיום חוזי העסקה של העובדים המקומיים וחוזי התקשרות עם חברות מקומיות בעקבות הקיצוץ שהיה צפוי מראש.

תקציב הרש"פ לא יושפע מיידית מהחלטת הקיצוץ מכיוון שארה"ב איננה תומכת ישירות בתקציב הרש"פ, היא תומכת ישירות בתקציב מנגנוני הביטחון של הרש"פ כדי שילחמו בטרור והקיצוץ בסך 200 מיליון דולר לא קשור לתקציב מנגנוני הביטחון הפלסטינים שימשיך כפי שהוא.

מי שתומך ישירות בתקציב הרש"פ הינו האיחוד האירופי, מדובר בתמיכה שנתית בחברה האזרחית והארגונים הבינלאומיים הפועלים בשטחים כמו אונר"א, הבנק העולמי, UNDP ועוד.

אולם, אין ספק שהקיצוץ יפגע בכלכלה הפלסטינית בגדה ויחמיר את המצב הכלכלי במיוחד בכל ההקשור להגדלת אחוזי האבטלה.

 

האם מדובר באקט של נקמה?

בצמרת הרש"פ יש זעם רב על החלטת ממשל טראמפ לקצץ 200 מיליון דולר מכספי הסיוע לרש"פ, ההחלטה נתפסת כנקמה של הנשיא טראמפ על כך שהרש"פ דחתה על הסף את "עסקת המאה" וכניסיון שלו להפעיל עליה לחצים לשנות את דרכיה ולדון בתוכנית המדינית החדשה שלו לסיום הסכסוך הישראלי פלסטיני.

עד כה נקט הנשיא טראמפ שורה של צעדים נגד הרש"פ כדי לקדם את "עסקת המאה".

א.סגירת משרד אש"פ בוושינגטון

ב.הכרזה על ירושלים כבירת ישראל

ג. העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

ד. קיצוץ בתקציב אונר"א.

 

עפ"י פרסומים בתקשורת, הממשל הכין גם תוכנית לשינוי מעמדם של הפליטים הפלסטינים שעליה יוכרז בקרב והכוללת את ביטול "זכות השיבה" וצמצום ההגדרה של "פליטים" מ- 7 מיליון איש לחצי מיליון פליטים בלבד שעזבו את  בתיהם מסיבות שונות בתקופת מלחמת העצמאות.

הנשיא טראמפ איננו מהסס לצאת באופן חזיתי נגד הרש"פ והעומד בראשה, מדובר בממשל אמריקני אוהד את ישראל שאיננו נרתע מהתגובות של הפלסטינים ושל מדינות ערב ונוקט צעדים נגד הרש"פ ששום ממשל לא נקט לפניו.

ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל עברה בשקט יחסי בעולם הערבי והמוסלמי בניגוד להערכות של כמה מארגוני המודיעין בעולם, הרפיסות של המשטרים הערביים התגלתה במלואה, מלבד תשלום "מס שפתיים", באמצעות גינויים ואזהרות, לא אירע שום אירוע חריג, האינטרסים האמריקנים במזה"ת לא נפגעו והמדינות הערביות המתונות שחוששות מאיראן ומדאע"ש מחפשות את הקרבה אל ממשל טראמפ והבעיה הפלסטינית איננה עומדת בראש מעיינהן.

לכן, מבחינתו של הנשיא טראמפ יש לו "אור ירוק" להמשיך בתוכניותיו המדיניות ולנסות להפעיל לחץ על הרש"פ בדרכים שונות כדי לקדם את תוכניתו המדינית החדשה.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הקיצוץ בסיוע הכספי האמריקני לרש"פ מעיד על התסכול הרב של הנשיא טראמפ מכך שאיננו יכול אפילו להכריז על "עסקת המאה" בגלל ההתנגדות העזה של הפלסטינים לתוכניתו.

בכל מקרה, למרות ההשלכות השליליות של הקיצוץ על המצב הכלכלי בשטחי הרש"פ, אין בכוונתו של מחמוד עבאס להיכנע ללחצים האמריקניים.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס לא ישנה את החלטותיו ביחס לממשל ולתוכנית "עסקת המאה" וכי הוא יגייס כספים ממדינות ערב, הרש"פ תהדק את החגורה ותחרוק שיניים "עד  יעבור זעם", מחמוד עבאס רואה במהלך הזה ניסיון סחיטה הוא איננו מתכוון להיכנע מכיוון שהוא מעריך שבכל מקרה הממשל לא יוכל לקדם שום תוכנית מדינית ללא הסכמתו, ראה הסכם הרגיעה ברצועת עזה.