עבור לתוכן העמוד
Menu

כך ישראל מצליחה להלחם בטרור

פעילי הטרור בגדה חוששים משיטות הפעולה של גורמי הביטחון של ישראל שהצליחו לעלות בתוך זמן קצר על עקבות חוליית החמאס באזור רמאללה • החמאס הגביר את קמפיין ההסתה נגד השת"פ הביטחוני בין ישראל לרש"פ ופצח בקמפיין נגד אופן השימוש במצלמות אבטחה בגדה

למרות ההצלחות של חברי חוליית הטרור של חמאס הפועלים באזור רמאללה לפגוע בחיילים ובאזרחים ישראלים בפיגועים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף, ניתן לציין שפעילי הטרור נתונים בלחץ רב מכמה מאפייניי פעילות של צה"ל והשב"כ בשטחי יהודה ושומרון.

 

  • שימוש ביחידות המסתערבים: צה"ל עשה שימוש מוצלח ביחידות המסתערבים השונות בשיתוף עם השב"כ. באמצעות הפעילות הזו חוסל המחבל צאלח אלברגותי ונעצרו גם סייענים של חוליית החמאס.

צה"ל הצליח להחדיר מסתערבים ללב הכפר כובר באזור רמאללה ולעצור חשודים מחמולת ברגותי, לה חלק נכבד בהתארגנות החבלנית של חמאס באזור רמאללה.

  • שיתוף הפעולה הביטחוני בין השב"כ הישראלי למנגנוני הביטחון הפלסטינים. למרות הפעילות של כוחות צה"ל בתוך העיר רמאללה ובשטחי A של הרש"פ כדי לאתר את חברי חוליית המחבלים של חמאס, לא נפגע שיתוף הפעולה הביטחוני בין השב"כ הישראלי לבין מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

בחמאס טוענים כי בעקבות השת"פ הזה פיזרו אנשי הביטחון הפלסטינים בכוח רב, תוך שימוש באלות, הפגנות של חמאס ביום שישי האחרון במרכזי הערים בחברון ובשכם.

כמו כן, טוענים בחמאס כי השב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון הפלסטינים הפעילו בסוף השבוע לחץ על משפחתו של המחבל מחמוד אלחלבי להסגיר את עצמו לישראל, לאחר שתקף חייל צה"ל בישוב בית אל ופצע אותו קשה, אחרת יחוסל.

הלחץ עבד והוא הסגיר את עצמו לידי השב"כ.

מנגנוני הביטחון הפלסטינים מסייעים לישראל להילחם בטרור של חמאס עפ"י הנחייתו של מחמוד עבאס החושש כי ארגון חמאס פועל כדי להפיל את שלטונו ולהשתלט על הגדה כפי שהשתלט על רצועת עזה ב-2007.

  • שימוש בסרטוני מצלמות אבטחה. צה"ל הפיק מודיעין חשוב מסרטוני מצלמות האבטחה שהוחרמו ממצלמות אבטחה מעשרות בתי עסק באזור רמאללה על תנועות כלי הרכב של חוליית המחבלים שבאמצעותו בוצע הפיגוע בצומת עופרה.

צה"ל גם החרים סרטונים ממצלמות האבטחה של סוכנות הידיעות הרשמית של הרש"פ "וופא".

אין זו הפעם הראשונה שצה"ל והשב"כ נעזרים בצילומי מצלמות אבטחה פלסטיניות בשטחים כדי לאתר מחבלים.

כך גם נלכדה חוליית הטרור של חמאס בחודש ינואר השנה באזור ג'נין שבראשה עמד המחבל אחמד ג'ראר ושאחראית בין היתר לרצח הרב רזיאל שבח ז"ל.

בעקבות המודיעין הרב שצה"ל מפיק מצילומי מצלמות האבטחה הפלסטיניות, פתח ארגון חמאס בקמפיין תקשורתי ברשתות החברתיות ובקמפיין בשטח, באמצעות חלוקת כרוזים באזור רמאללה, שבו נדרשים הפעילים בשטח לחבל במצלמות האבטחה. זאת בעוד תושבי הגדה נדרשים להסיט את כיוון המצלמות מהצירים הראשיים כדי שצה"ל לא יוכל ללמוד מהצילומים על תנועות המחבלים.

לקמפיין של חמאס הצטרפו גם פלגים נוספים של אש"פ כמו ארגון החזית העממית.

גם הרש"פ הצטרפה לקמפיין שיזם ארגון חמאס. ווליד עסאף, השר הפלסטיני למלחמה בגדר ההפרדה וההתנחלויות, קרא לתושבי הגדה להסיר את מצלמות האבטחה או לכוון אותן מחדש לעבר דלתות הבתים והמוסדות.

בראיון לאתר "ערבי 21" ב-14 בדצמבר, אמר וליד עסאף כי מצלמות האבטחה הן "המרגלים של הכיבוש העוקבות אחר תנועות הפלסטינים ומהוות מקור מידע כדי לרדוף אחר הפעילים ולהזיק להם", הוא קרא  לכוון את המצלמות באופן שיצלמו רק את הכניסות (למבנים) מבלי לצלם את הדרכים והתנועות בהן. הוא ציין כי החוק הפלסטיני אוסר על כיוון המצלמות באופן שמצלם אחרים וכי מחוז רמאללה של הרש"פ יפרסם הנחיות לגבי כיוון המצלמות.

העובדה שמצלמות האבטחה הפכו מכלי התגוננות מפני גנבים לכלי המספק מידע לגורמי הביטחון הישראלים מדאיגה מאוד את הפלסטינים והם רואים בהן "סכין בגב הההתנגדות", כהגדרתם.

ד. השימוש הישראלי ברשתות החברתיות. הפלסטינים טוענים כי מנגנוני הביטחון של ישראל, צה"ל השב"כ והמוסד, משתמשים ב "מסתערבים אלקטרונים" הפעילים ברשתות פייסבוק וטוויטר בשמות בדויים ושותלים פוסטים וציוצים שמטרתם לסכסך בין הפלגים הפלסטינים ולהעמיק את הפיצול בין הרש"פ לחמאס.

ה. משתפי פעולה עם ישראל. למרות שחשיפת תשתית הטרור החבלנית של חמאס בכפר כובר נעשתה באיחור לאחר ביצוע הפיגוע בצומת עופרה, הצליח השב"כ הישראלי להגיע אל המחבל צאלח אלברגותי החבר בחוליית המחבלים בפרק זמן קצר יחסי וגם להגיע למחבל אשרף נעאלווה, שעשה את פיגוע הרצח בברקן, ולחסל אותם.

לטענת הפלסטינים, הצלחת השב"כ נובעת משימוש במשתפי פעולה והעובדה שבאמצעותם מצליח השב"כ לחדור עמוק לתוך רשתות הטרור בגדה.

כרזה של חמאס כדי להגן על המחבלים שביצעו את פיגוע ליד עופרה "הגנו על גבה של ההתנגדות-תחבלו בהקלטות של מצלמות האבטחה".
כרזה של חמאס כדי להגן על המחבלים שביצעו את פיגוע ליד עופרה "הגנו על גבה של ההתנגדות-תחבלו בהקלטות של מצלמות האבטחה".

בניגוד לרצועת עזה, ישראל שולטת מבחינה ביטחונית על כל שטחי יהודה ושומרון ועל המעברים אליהם. היא שמספקת אישורי יצאה ועבודה בישראל וקבלת טיפול רפואי, דבר שמאפשר לגורמי הביטחון שלה להשתמש ביתרונות האלה כדי לאסוף את המודיעין הדרוש.

בנוסף לכך יש שיתוף פעולה הדוק בין השב"כ הישראלי לבין מנגנוני הביטחון הפלסטינים נגד ארגוני הטרור ולישראל יש יכולות סייבר גבוהות ויכולות טכנולוגיות נוספות לאיסוף המודיעין הדרוש למלחמה בטרור.

בסך הכל השב"כ הישראלי מצליח לסכל את מרבית הפיגועים המתוכננים על ידי ארגוני הטרור ורמת הסיכול שלו היא גבוהה ביותר.

ארגוני טרור תמיד מנסים לשכלל את שיטות הפעולה שלהם כדי להוציא לפועל פיגועים והשב"כ צריך לשכלל בהתאם את שיטותיו, מדובר ב"קרב מוחות", במקרה הזה הצליחה חוליית טרור אחת של חמאס להפתיע את צה"ל ואת השב"כ, אולם, נראה כי גורמי הביטחון כבר הפיקו במהירות את הלקחים, חלק מחברי החולייה חוסלו או נלכדו  והשלמת תפיסתם של השאר הינה רק שאלה של זמן.