עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מתקפה איראנית נגד ישראל היא בלתי נמנעת?

ישראל נותרה לבדה במאבק נגד איראן והיא צריכה להעריך מחדש את האופן שבו היא נאבקת מול ההתעצמות הצבאית האיראנית בסוריה ובעיראק • גורמים בכירים בישראל מעריכים כי איראן מכשירה בהדרגה את דעת הקהל העולמית לקראת תקיפת מטרות בישראל

עפ"י הערכות של גורמים מדיניים בכירים בישראל, האיראנים קוראים היטב את המצב הפוליטי המורכב שנוצר במדינה לאחר הבחירות וממתינים לשעת הכושר המתאימה כדי לתקוף את ישראל ולהשיב לה מנה אחת אפים, כתגובה על תקיפות היעדים האיראניים בסוריה ובעיראק.

השקט היחסי ברצועת עזה איננו מקרי, איראן מרסנת את הג'יהאד האסלאמי ואת חמאס בעוד היא ממשיכה להכין את דעת הקהל העולמית לאפשרות התגובה ותקיפת יעדים בתוך שטח ישראל.

לאחר שהאשימה איראן בגלוי את ישראל בקנוניה יחד עם כמה מדינות ערביות להתנקש בחייו של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה",היא יוצאת עכשיו בהאשמה חדשה כי ישראל הייתה שותפה ביחד עם ארה"ב וסעודיה לשיגור 2 טילים לעבר מיכלית איראנית בים האדום לפני כמה ימים ומבטיחה תגובת נקם על ההתקפה הזו.

ההדלפות מהקבינט הביטחוני בישראל כי ראש הממשלה נתניהו מבקש מהממשלה לאשר סכום של 4 מיליארד ש"ח כדי לחזק את מערך ההגנה האווירית של ישראל מפני טילי השיוט האיראניים, מתפרשות באיראן כנקודת חולשה ישראלית במוכנות המבצעית להתגונן מפני תקיפה איראנית בעומק הישראלי.
התקיפה האיראנית המוצלחת על מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר, באמצעות מל"טים וטילי שיוט מדוייקים ובהתבסס על מודיעין מדוייק, הצליחה להכניס את כל מדינות האזור ללחץ.

לכך יש להוסיף את השינוי האסטרטגי שעשה הנשיא טראמפ באחרונה בכל הקשור לנוכחות הצבאית האמריקנית במזה"ת לקראת התמודדותו על כהונת נשיאות נוספת, טראמפ איננו מעוניין בעימותים צבאים במזה"ת שבהם מעורבים חיילים אמריקניים, הוא רוצה להשאיר את הסכסוכים במזה"ת לטיפולם של הצדדים המעורבים בהם בלבד ללא נפגעים אמריקנים, כתוצאה מהסגת החיילים האמריקנים מצפון מזרח סוריה מתחזק מעמדה של רוסיה שהינה בת ברית של איראן וישראל נותרת לבדה להתמודד עם הסכנה האיראנית הצבאית מסוריה ומעיראק.

חשיבות מעבר תנף

בעקבות השינוי האסטרטגי שעשה הנשיא טראמפ ביחס לנוכחות הצבאית האמריקנית בסוריה, גובר החשש בישראל כי הממשל יפנה את חייליו ממעבר תנף במשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן.

מדובר במעבר גבול חשוב מאוד, פינוי חיילי צבא ארה"ב מהמעבר יאפשר לאיראן שליטה בכביש הראשי דמשק-בגדאד וקשר עם המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה בסוריה, כולל אספקת אמצעי לחימה מתקדמים להן.

בעקבות החששות הישראלים, הגיע לישראל בסוף השבוע שעבר שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו ונועד עם ראש הממשלה נתניהו לדיון על בהתפתחויות האחרונות בסוריה ובהשלכות הפלישה הצבאית הטורקית לצפון מזרח סוריה.

על פי גורמים מדיניים בכירים, השר פומפיאו הבהיר כי אין בכוונת ארה"ב לפנות בתקופה הקרובה את חייליה ממעבר תנף.

שר החוץ האמריקני הדגיש גם כי ארה"ב מחוייבת לעמוד לצדה של ישראל בהתמודדות עם הסכנה האיראנית.

התקפה איראנית מעיראק או מסוריה

אין מידע מודיעיני ספיציפי לישראל על הכנות לתקיפה איראנית שמתקיימות כעת אך אין הדבר אומר שאיראן לא מצליחה להסתירן מתחת לראדאר המודיעיני כפי שעשתה בהצלחה לפני תקיפת מתקני הנפט בסעודיה.

איראן הוכיחה בתקיפה הזו שאותה ביצעה, על פי ההערכות המודיעיניות, הזרוע האווירית של "משמרות המהפכה" את יכולותיה המבצעיות, במערכת הביטחון רואים בתקיפה הזו אות אזהרה לישראל כי מאזן הכוחות השתנה לטובת "ציר ההתנגדות" בראשות איראן, דבר שמחייב את ישראל להיערך בהתאם.
איראן עלולה להפתיע את ישראל ולתקוף אותה באמצעות המליציות השיעיות ממערב עיראק או מסוריה עצמה בתגובה על תקיפת יעדים אירניים שהפכה לדבר קבוע במרחב ומיוחסת לחיל האוויר הישראלי.

ישנן הערכות בישראל כי המצב בלבנון איננו מאפשר לאיראן כרגע להשתמש בחזבאללה כדי לתקוף את ישראל, המצב בלבנון איננו יציב מבחינה כלכלית ושלטונית, בימים האחרונים ישנה בה אינתיפאדת המונים נגד ממשלת סעד אלחרירי והנשיא עון במחאה על עול המיסים ואיראן לא תגרור את חזבאללה למלחמה עם ישראל בעת הזו, האיראנים יודעים שישראל תתקוף בעוצמה ותהרוס את התשתיות האזרחיות בלבנון כדי לגבות ממנה מחיר כבד בתגובה על כל מעשה תוקפנות של חזבאללה.

אין ספק שחל שינוי במאזן הכוחות באזור לטובתה של איראן ושלוחותיה וישראל חייבת להעריך מחדש את האסטרטגיה שלה לטיפול בהתעצמות הצבאית האיראנית בסוריה ובעיראק.

יותר קשה לישראל לטפל במה שקורה בעיראק בגלל המרחק הרב ובגלל שממשלת עיראק הנוכחית היא בובה של איראן, בניגוד לסוריה שבה הנשיא פוטין הוא בעל הבית ומאפשר לישראל חופש פעולה מסויים כנגד ההתבססות הצבאית האיראנית הרי שאיראן עושה בעיראק כל מה שברצונה.

בימים האחרונים שוב הופצו ידיעות בכלי התקשורת הערביים על תקיפה אווירית על יעדים איראניים באזור מעבר הגבול אלקאים-אלבוכמאל על גבול עיראק סוריה שמשמש כ"גשר היבשתי" שדרכו מעבירה איראן טילים מדוייקים לסוריה ולחזבאללה בלבנון.

ישראל איננה יכולה לאפשר העברה של אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן לסוריה וחזבאללה בלבנון דרך מעבר הגבול אלקאים-אלבוכמאל ולאפשר את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, מאידך גיסא היא מסתכנת בתגובה צבאית איראנית על תקיפות יעדים איראנים בעיראק ובסוריה.

נראה כי בתנאים שנוצרו, תקיפה איראנית של מטרות בישראל היא רק שאלה של זמן, ישראל צריכה להיערך לכך ולקחת בחשבון שהיא עלולה להיכנס למצב של "החלפת מהלומות" צבאיות עם איראן או מעין "מלחמת התשה" שבה עלול העורף הישראלי להיפגע.