עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: כל המינויים החדשים ומשמעותם

השינויים מבניים ופרסונליים במשמרות המהפכה הם חלק מהערכות איראן לעימות מבית ומחוץ • דסק איראן של המרכז הירושלמי סוקר את האנשים החדשים-ישנים שיעמדו במרכז האירועים

במקביל למתיחות הגוברת בין איראן לארה"ב, נערך  לאחרונה במשמרות המהפכה של איראן (משה"מ) סבב מינויים בכירים  ושינויים מבניים ובכלל זאת בזרועות, המודיעין הביטחון והתרבות.

ב-21 באפריל מינה מנהיג איראן ח'אמנהאי את חסין סלאמי  למפקד הכללי של משה"מ. זמן קצר  קודם לכן הוכלל הארגון ברשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית. במסגרת סבב המינויים האחרון במשמרות המהפכה מינה  (16 מאי) מנהיג איראן את האדמירל עלי פדוי (Ali Fadavi) לסגן מפקד משה"מ ואת מחמד רצ'א נקדי ((Mohammad Reza Naqdi כמחליפו של פדוי בתפקיד סגן מפקד משה"מ לענייני תאום.  עלי פדוי כהן בעבר כמפקד חיל הים של משה"מ ואילו נקדי שמש כראש זרוע המתנדבים (בסיג') של משה"מ.

כמו מפקדו, מחזיק פדוי בדעות ניציות. הוא שימש בתפקיד מפקד חיל הים של משה"מ  בעת התקרית של מעצר 10 ימאים אמריקאים במפרץ הפרסי (ינואר 2016), וקיבל אף מדליה צבאית חשובה מידי ח'אמנהאי. פדוי ידוע בדבריו הבוטים נגד נוכחות צי אמריקאי במפרץ הפרסי ומשמיע אירמות בעד חסימת  מיצרי הורמוז. פדוי מאמין שביכולתם של משמרות המהפכה להתגבר על ארה"ב בעימות אפשרי במפרץ הפרסי, ואף לעג לנשיא חסן רוחאני וקרא לו בפומבי "להביע חרטה" על אמירות בנושא פשרה של איראן עם ארה"ב כדי למנוע מלחמה[1].

בתמונה " ח'אמנהאי בעת מתן מדליית נדירה לפדוי לאחר מעצרם המשפיל  ימאים אמריקאים במפרץ, אילוסטרציה של חיל הים של משה"מ מקור : http://www.kurdistan24.net https://www.yjc.ir)
בתמונה " ח'אמנהאי בעת מתן מדליית נדירה לפדוי לאחר מעצרם המשפיל  ימאים אמריקאים במפרץ, אילוסטרציה של חיל הים של משה"מ מקור : http://www.kurdistan24.net https://www.yjc.ir)

הערכות להסלמה אפשרית מבית

נקדי, בן 58, נחשב לאחד המפקדים הוותיקים במשמרות. ח'אמנהאי לפני פחות משלוש שנים, נטל את תפקיד הפיקוד על זרוע המתנדבים מיד נקדי ומינה תחתיו את ע'לאם  חסין ג'יב פרור. נקדי לא נשלח הביתה אלא מונה לתפקיד זוטר ופחות משמעותי – כסגן  המחלקה לענייני תרבות והחברה של משה"מ.

בעוד מינויו של עלי פדוי לתפקיד ממלא מקום מפקד המשמרות לא עורר פליאה לאור קירבת השקפת עולמו לזו של חסין סלאמי, עורר מיניו של נקדי פליאה נוכח החשיבות הרבה של תפקידו. נקדי, אשר נחשב מצאצאי האיראנים שנולדו וגדלו בעיראק בעשרות השנים האחרונות ואף שימש מפקד דיביזיית "בדר", שכללה עיראקים תושבי איראן שפעלו נגד המשטר של צדאם חסין, נחשב בעל קשרים הדוקים עם מפקדי אלחשד אלשעבי המיליציה השיעית הפרו-איראנית העיראקי. נק'די התמנה לתפקיד של מפקד כוחות הבסיג' בעת גל המהומות ששטף את איראן לפני עשר שנים במחאה על זיוף הקולות בבחירות לקדנציה השנייה של הנשיא דאז מחמוד אחמדינג'אד.

כמפקד הבסיג', לנקדי היה חלק מכרע בדיכוי אכזרי ואלים המרד האזרחי. המחנה הרפורמיסטי כמו גם פעילי זכויות אדם באיראן ומחוצה לה ממשיכים להאשים אותו במעורבות בעיונים קשים נגד אזרחים ואף נגד מספר לא מבוטל של אישי המשטר כמו ראשי העיר בטהראן. בית משפט צבאי באיראן אף דן את נקדי לשמונה חודשי מאסר אם כי העונש לעולם לא בוצע[2].

 

מחמד רזא נקדי, אחד המפקדים האלימים ביותר במשה"מ חוזר לזירה בהוראת ח'אמנהאי. מוכנות המשטר לדיכוי ללא פשרות של האזרחים. התמונה מהסוכנות האיראנית, איסנ"א.
מחמד רזא נקדי, אחד המפקדים האלימים ביותר במשה"מ חוזר לזירה בהוראת ח'אמנהאי. מוכנות המשטר לדיכוי ללא פשרות של האזרחים. התמונה מהסוכנות האיראנית, איסנ"א.

נקדי מילא גם תפקיד מרכזי ופעיל בדיכוי האלים של מרד הסטודנטים בקיץ (יולי 1999)  לפני כ-20 שנה. ארגוני זכויות האדם בעולם, האיחוד האירופי ומועצת הביטחון של האו"ם הכריזו על נקדי כאחד המפקדים האלימים ביותר של המשטר באיראן בדיכוי האזרחים[3]. מינויו בעיתוי הנוכחי מעביר מסר ברור מצד מנהיג המשטר לאזרחי איראן כי המשטר לו  יסבול ואף ידכא ביד קשה כל גילוי של מרי אזרחי  בעוד גוברים האיומים החיצוניים על קיום המשטר מצד ארה"ב ובנות בריתה והסנקציות האמריקניות שוחקות את הכלכלה האיראנית.

שינויים מבניים במודיעין-משה"מ

במסגרת המינויים בתוך משה"מ חסין סלאמי בשני כתבי מינוי מיום ב-18 במאי השאיר את חסין טאא'ב כמפקד ארגון המודיעין של משמרות המהפכה והעלה את חסין מחקק לתפקיד ממלא מקום של טאא'ב[4]. סוכנויות הידיעות המזוהות עם משמרות המהפכה, "פארס" ו"תסנים", הודיעו כי סמכויותיו של טאא'ב הורחבו בעקבות מיזוג ארגון  סגן מפקד משה"מ לענייני "מודיעין האסטרטגי" של משה"מ (Office of the Deputy of Strategic Intelligence of IRGC)  עם ארגון המודיעין של הארגון (IRGC's Intelligence Organization) [5].

תמונה : הורחבו סמכויות חסין טאא'ב (ימין), מפקד ארגון המודיעין של המשמרות. חסין מחקק מונה לתפקיד סגנו של טאא'ב. התמונה פארס ניוז
תמונה : הורחבו סמכויות חסין טאא'ב (ימין), מפקד ארגון המודיעין של המשמרות. חסין מחקק מונה לתפקיד סגנו של טאא'ב. התמונה פארס ניוז

החלטת סלאמי לאחד את שני הגופים  התקבלה כדי לממש בצורה מוצלחת ויעילה יותר את משימותיהם, לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות בזמן חירום ולחזק את מערך האבטחה ואבטחת המידע בארגון ולהיערך לאיומים מבית ומחוץ.

מחקק החליף בתפקידו את חסין נג'את ששרת תחת טאא'ב כסגן ראש ארגון המודיעין של משה"מ מאז דצמבר 2016. נג'את מונה לראש היחידה לענייני תרבות ורווחה של משה"מ. במקום מחמד רצ'א נקדי.

הישארותו של חסין טאא'ב בתפקיד מפתח  במשה"מ, קל וחומר הרחבת סמכויותיו, באות חרף קריאות  לסילוקו. רפורמיסטיים רבים, ואף הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד קראו למנהיג המשטר לפטר את טאא'ב ואף להעמידו לדין. חסין סראפראז, לשעבר מנכ"ל רשות השידור האיראנית, חשף בגלוי בימים האחרונים מידע חסר תקדים על מעלליו של טאא'ב והאשים אותו בהתערבות אלימה בארגונים שונים של המשטר וברקימת מזימות לחיסול בכירי המשטר ואיראנים אחרים.

 

סראפראז חשף בין היתר כי טאא'ב תכנן וביצע  תוכנית לחיסולה של שהרזאד מירק'וליח'אן, המפקחת הראשית לשעבר ברשות השידור האיראנית. המפקחת הייתה נשואה בעברה לאחד המפקדים הבכירים במשמרות המהפכה וריצתה חמש שנות מאסר בכלא אמריקאי באשמת הפרת הסנקציות נגד איראן לאחר שניסתה להבריח שלושת אלפים מצלמות ראיית לילה  לאיראן בעסקה שבעלה היה מעורב בו. המפקחת אשר התגרשה מהמפקד, ברחה לפני כשלוש שנים מאיראן לעומאן עקב איומים מצד חסין טאא'ב, אך היא ממשיכה להופיע בתדירות ברשתות החברתיות כדי לחשוף מידע על שחיתות בכירי משמרות המהפכה. בימים האחרונים היא קראה למנהיג להקיא  את טאא'ב משורות השלטון לפני שהיא תחשוף מידע חסוי ומשמעותי מאוד על קשר בין מפקדי משה"מ  לארגוני טרור הפועלים במזרח התיכון[6].

 המפקחת לשעבר ברשות השידור האיראנית חושפת מעומאן מידע ביטחוני על משה"מ והמנהיג . התמונה מהריאיון שהיא העניקה בשבוע שעבר לערוץ הלונדוני, "איראן אינטרנשנאל
המפקחת לשעבר ברשות השידור האיראנית חושפת מעומאן מידע ביטחוני על משה"מ והמנהיג . התמונה מהריאיון שהיא העניקה בשבוע שעבר לערוץ הלונדוני, "איראן אינטרנשנאל"

 

חסין סראפראז, לשעבר מנהלה של מירק'וליח'אן, נסע בחודש שעבר לעומאן כדי לבקרה ועם חזרתו לאיראן, אמר בראיונות כי מעשיו של טאא'ב וארגונו נגד מירק'וליח'אן ועוד איראנים אחרים מהווים סכנה רצינית למשטר[7]. למרות כל הסקנדלים ששמו של טאא'ב מעורב בהם,  חוזקו  ומעמדו עומדים לו ואף הורחבו  סמכויותיו. חיזוקו של טאיב מחדד עוד את המסר מצד המשטר לאזרחי המדינה כי לא יסבול מחאה כלשהי בעיתוי הרגיש והבעייתי בו נתונה איראן כיום כ[8] [9].

משה"מ נערך לעימות עם ארה"ב והסלמה במחאה מבית

הסדרה הארוכה של המינויים בצמרת משמרות המהפכה, מצביעה על היערכותה של איראן  מבית ומחוץ  למערכה מתמשכת  בזירה האזורית והבינלאומית. חסין סלאמי ועלי פדוי (המכיר מקרוב את אסטרטגיות הלחימה האיראניות הא-סימטריות בתווך הימי במפרץ הפרסי)  אמורים  להתמודד עם האיומים הצבאיים מצד ארה"ב ויתר "אויבי איראן" בשעה שחסין טאא'ב ומחמד רזא נקדי אמורים לתת מענה לאיומים פנימיים בעיקר מול מחאה אזרחית רחבה  נוכח  ההחרפה המהירה במשבר הכלכלי תוצאה של הידוק הסנקציות נגד איראן ועימות מזויין עם ארצות הברית.

ניכר, כי חודש מאז מינויו למפקד משה"מ, מיתן סלאמי במידת מה את התבטאויותיו.  במהלך תפקידו כממלא מקום מפקד משה"מ,  הפגין סלאמי השקפת עולם בוטה ומתריסה, רדיקלית ומתעמתת בייחוד נגד ישראל וקרא לא אחת להשמדתה . סלאמי אשר אמר בשבוע שעבר שאיראן ניצבת בפני "עימות כולל", מיתן את דבריו והדגיש כי טהראן לא מעוניינת במלחמה עם אמריקה אם כי היא מוכנה לכל תרחיש.

במהלך הטקס בו מונה טאא'ב לתפקידו  הדגיש סלאמי כי איראן מנהלת מלחמת מודיעין (מידע) כוללת עם ארצות הברית ואויבי איראן והשיטה האסלאמית  ומצליחה להביס את האויב במלחמה זו  ומונעת  ממנו להפעיל את מלוא עוצמתו – פירוקו בפועל מנשקו. הוא אמר כי מלחמה זו מתנהלת בתווך הסייבר, הפסיכולוגיה, תנועות צבא, דיפלומטיה ציבורית ועוד. הוא הוסיף כי ארגון המודיעין של משמרות המהפכה יתמקד ב"ארצות הברית ובאוייבים (האחרים של איראן) כדי לזהות  את האסטרטגיה, דפוסי התנהגותם שלהם כדי שבסופו של דבר תוכל להביסם. לעניין זה הוסיף, מפקד משה"מ כי הפילוסופיה הפוליטית העומדת מאחורי המדיניות האמריקנית  תביא את ארצות הברית לסף קריסה וכי "סופה של ארה"ב קרב" ו"הסיפור האמריקני יתמוטט בדיוק כמו  שהתמוטטו מגדלי התאומים". זאת, לעומת  התחזקות כוחה ויציבותה של איראן במידה רבה בזכות אמונתה[10] .

חלקים פורמו גם ב "ישראל היום".

[1] http://www.bbc.com/persian/iran-48296180

[2] http://www.bbc.com/persian/iran-48296180

[3] https://www.dw.com/cda/fa-ir/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/a-48768375

[4] https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-48786897

[5] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/02/28/2014112/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D8%AF

[6] https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-48617636

[7] https://www.radiofarda.com/a/mirqolikhani-case/29906290.html

[8] https://www.radiofarda.com/a/IRGC-new-commanders-and-Islamic-republic-concerns/29947073.html

[9] https://www.radiofarda.com/a/how-khamenei-manage-irgc-intelligence-organization/29949876.html

[10] https://tinyurl.com/SALAMIfARS