עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן – על פרשת דרכים

החלטת הנשיא רוחאני להעניק 60 ימים למעצמות על מנת לנסות ולמצוא פתרון דיפלומטי מאפשרת מרחב למו"מ • ההחלטה היא המשך המאבק הפנימי בתוך איראן בין הכוחות השמרנים לבין הקיצונים • האם עימות מול ארה"ב הוא בלתי נמנע?

זמן קצר לאחר נאומו של רוחאני ובתגובה להגבלות החדשות שהטילה ארה"ב על תוכנית הגרעין של איראן, אמר עלי אכבר צאלחי, ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, Atomic Energy Organisation of Iran (AEOI) כי איראן מסוגלת לחדש את העשרת האורניום לרמה של 20 אחוז בתוך ארבעה ימים בלבד.
הרמטכ"ל האיראני פרסם הודעה בה הביע תמיכה בהחלטת ממשלת איראן להשעות חלק ממרכיבי הסכם הגרעין ואמר כי בהתבסס על יכולותיה ועוצמתה איראן תצליח לעמוד באתגר הנוכחי תוך שימת דגש רב יותר ל"כלכלת ההתנגדות" (קראית מנהיג איראן לעצמאות כלכלית וייצור עצמי נוכח הסנקציות). ההודעה הזהירה גם את אוייבי איראן כי כל צעד מצדם יתקל בתגובה נחרצת של "האומה ובניה".

על סף רתיחה: לאן מתקדם העימות בין איראן לארה"ב?

שה"ח האיראני, זריף, שהגיע ב-8 למאי למוסקבה להיפגש עם עמיתו לברוב, הטיל על מדינות אירופה את האחריות לכישלון לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי איראן מתוקף הסכם הגרעין "הם נקטו הצהרות תקיפות אך בפועל לא עשו דבר".


לגבי שאר השותפות להסכם רוסיה וסין אמר זריף "ידידנו רוסיה וסין שמרו על קשרים טובים איתנו, למרות שבמקרים מסוימים אנו מצפים מהן ליותר…רוסיה שמרה על קשרים טובים איתנו והקשרים בין שתי המדינות התרחבו" . שה"ח האיראני אמר כי איראן מעוניינת להמשיך את שיתוף הפעולה במסגרת הסכם. הוא חזר על המסר האיראני כי איראן גלתה סבלנות רבה במשך שנה אך עתה הגיע העת לפעול כדי להצילו וחלון ההזדמנויות לכך מצומצם מאד .


על פרשת דרכים

החלטתה של איראן להשעות חלק ממחויבותה במסגרת הסכם הגרעין מצביעה בראש וראשונה על המשך המחלוקות בתוך איראן סביב המשך המחויבות להסכם הגרעין כשברקע גובר הלחץ האמריקני ונמשכת המחאה בתוך איראן . בראש התומכים בהמשך קיומו של ההסכם , שושביניו העיקריים הנשיא רוחאני, ושה"ח, זריף.
ההחלטה להשעות את מכירת האורניום המועשר והמים הכבדים מתכתבת עם האיום האמריקני, במסגרת הידוק הסנקציות על איראן והניסיון לפגוע בתוכנית הגרעין שלה, להטיל סנקציות על מי שיקנה מאיראן חומרים אלה. הנשיא רוחאני אמר בפגישתו עם הממשלה, בה הודיע על הצעדים האיראנים, כי ארצות הברית דוחפת את איראן לצאת מההסכם.

איראן תמשיך לבחון את גבולות ההסכם תוך ניסיון להפר את רוח ההסכם מבלי לפגוע בו בצורה בלתי הפיכה כמו בחידוש פעולת הצנטריפוגות העשרה לרמה גבוהה יותר ותנסה לגרור רגלים על הבחירות הבאות בארצות הברית בעוד כשנתיים תוך שתנסה להכיל את המחאה הגוברת באיראן, פועל יוצא של הידוק הסנקציות האמריקניות.

הצעדים עליהם הכריזה איראן הפיכים ומותירים כחודשיים לדיפלומטיה עם מדינות אירופה בהם תנסה איראן במה שנכשלה עד כה, לתקוע טריז בים מדינות אירופה לבין ארצות הברית בסוגיית הגרעין. עם זאת ספק רב עם מדינות אירופה יצליחו בחלון הזמנים הזה לתפור מנגנון עוקף סנקציות שעד כה נכשלו בהפעלתו. זאת, בעוד ארה"ב הברית הולכת ומחריפה את צעדיה נגד איראן בתחום הסנקציות (הגדרת משה"מ כארגון טרור, מיקוד מאמץ בסיכול תוכנית הגרעין, ביטול ההקלות בנושא ייצוא הנפט) ואף מעבה את כוחותיה הצבאיים באזור המפרץ הפרסי לקראת עימות אפשרי.

התגובה האיראנית לפעילות האמריקנית מעבר למישור הדיפלומטי לא תהיה ישירה ונראה כי בטווח הזמן הקצר היא תסתפק בהפעלת ארגוני טרור הנתונים למרותה בעזה (בעיקר באמצעות הג'האד האסלאמי הנתון למרותה המוחלטת) , בתימן ועיראק ובמידה פחותה בסוריה ובלבנון לפעול נגד ארצות הברית ובעלות בריתה
יחד עם זאת, צעדים איראנים "נועזים" יותר שיתכן ולא התקבלו בתהליך קבלת החלטות מסודר באיראן וביוזמת משה"מ דוגמת הטרדת כלי השיט וקבוצות הקרב האמריקניות במפרץ כפי שעשתה איראן בעבר (בעיקר בתקופת הנשיא אובמה), פגיעה בחיילים אמריקנים המוצבים בעיראק, סוריה או במפרץ, עשויים להיתקל בתגובה אמריקנית נחרצת ולהוביל להסלמה.