עבור לתוכן העמוד
Menu

אסמעיל הניה-המנהיג הבא של חמאס?

בשבועות הקרובים יערכו ב"מועצת השורא" (המועצה המייעצת של תנועת חמאס) בחירות פנימיות לראשות הלשכה המדינית של התנועה. על רקע הבחירות האלה גוברות המחלוקות הפנימיות בתנועה, אולם נראה כי המועמד שאמור היה לזכות בתפקיד איננו מעוניין בו יותר. העיתון "ראי אליום" מסר ב-16 בפברואר מפי מקורות פלסטינים מהימנים כי יו"ר  הלשכה המדינית ח'אלד משעל החליט שלא […]

בשבועות הקרובים יערכו ב"מועצת השורא" (המועצה המייעצת של תנועת חמאס) בחירות פנימיות לראשות הלשכה המדינית של התנועה.

על רקע הבחירות האלה גוברות המחלוקות הפנימיות בתנועה, אולם נראה כי המועמד שאמור היה לזכות בתפקיד איננו מעוניין בו יותר.

העיתון "ראי אליום" מסר ב-16 בפברואר מפי מקורות פלסטינים מהימנים כי יו"ר  הלשכה המדינית ח'אלד משעל החליט שלא להציג את מועמדותו ולסיים את תפקידו.

משעל משמש בתפקידו מאז שנת 1996. בבחירות הקודמות, לפני כארבע שנים הוא סירב להציג את מועמדותו אך נכנע בסופו של דבר בעקבות לחצים שהופעלו עליו ממנהיגים בכירים בתנועת "האחים המוסלמים" כמו  השיח' ראיד אלרנושי מתוניסיה והשיח' יוסף קרדאווי.

עפ"י התקנון הפנימי של תנועת חמאס, יו"ר הלשכה המדינית אינו יכול לשמש בתפקיד יותר משתי קדנציות רצופות אך באחרונה דווח כי טורקיה וקטאר שיגרו שליחים לרצועת עזה כדי לשכנע את "מועצת השורא" והזרוע הצבאית של חמאס לתמוך בהישארותו של משעל בתפקידו, בניגוד לתקנון, בתמורה לסיוע כספי לתנועת חמאס שמוערך בכמיליארד דולר. זאת כדי לשמור את תנועת חמאס במחנה הסוני ולצמצם את אפשרות חזרתה למחנה האיראני-שיעי.

עפ"י הדיווח בעיתון "ראי אליום" שלושה מועמדים יתמודדו על התפקיד: ד"ר מוסא אבו מרזוק שהינו סגן הלשכה המדינית, אסמעיל הניה שמחזיק בתואר דומה וח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית.
אסמעיל הניה הינו המועמד המוביל.

 

האם הזרוע הצבאית מתנגדת לח'אלד משעל?

לא מן הנמנע כי הסיבה להחלטתו של ח'אלד משעל שלא להתמודד פעם נוספת על התפקיד נובעת מההתנגדות החזקה של הזרוע הצבאית של חמאס ומפקדה מחמד דף המצדדים בהידוק הקשר עם איראן.

ח'אלד משעל דחה באחרונה את הצעתה של איראן לתמוך בעמדותיה, שנועדה לפצל את המחנה הסוני בראשות סעודיה, בתמורה לביקור פיוס בטהרן, פגישה עם המנהיג העליון ח'מינאי עמה וסיוע כספי מסיבי לתנועה.

בשבועיים האחרונים גבר המתח בתנועת חמאס בעקבות הוצאתו להורג של פעיל חמאס מחמד אשתאווי שנעצר לאחר מבצע "צוק איתן" ובעקבות כך התפטרו כ-30 פעילים של הזרוע הצבאית מתפקידיהם.

הזרוע הצבאית מסרה בהודעה חריגה כי הסיבה להריגתו הייתה "התנהגותו המוסרית" אולם גרסא אחרת טענה כי אשתאווי שיתף פעולה עם ישראל ומסר לה מידע על מקום הימצאו של מחמד דף במהלך מבצע "צוק איתן", דבר שהביא להפצצת הבית שבו שהה מחמד דף ומותם של אשתו ובנו.

לעומת זאת, משפחתו של אשתאווי טוענת כי הרקע להוצאתו להורג הינו סכסוך אישי בינו לבין מפקדים  בחמאס ובהם יחיא אלסנואר מבכירי התנועה.

גוף המכנה את עצמו " חטיבת פעילי הקסאמים החופשיים-גדודי עז א-דין אלקסאם"  פרסם גלוי דעת שבו טען כי אשתאווי חוסל בגלל שהיה בקשר ישיר עם ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס ודרש להקים ועדת חקירה אובייקטיבית לבדיקת נסיבות הוצאתו להורג של אשתאווי.

"אם יצירת קשר עם הנהגתנו בחו"ל היא בגידה הרי שכולנו חייליו של המפקד הכללי ח'אלד משעל" נאמר בגלוי הדעת.

בנוסף לכך נמתחה על ח'אלד משעל ביקורת קשה בתוך הזרוע הצבאית על כך שאיננו מתאים לנהל את התנועה מכיוון שהוא מתגורר בחו"ל בניגוד לסגנו מוסא אבו מרזוק שעבר להתגורר ברצועת עזה.

משעל ביקר פעם אחת בלבד ברצועת עזה בדצמבר  2012 ומאז לא שב אליה.

את ההתנגדות לח'אלד משעל מוביל הדור הצעיר בתנועה וגם אחד מבכיריה, ד"ר מחמוד א-זהאר, חבר הלשכה המדינית ומתומכיה המובהקים של איראן.

מי שצריך להיות מודאג מהחלטתו של ח'אלד משעל שלא להתמודד בבחירות הפנימית לראשות הלשכה המדינית הן חברות הציר הסוני טורקיה-סעודיה-קטאר.

תנועת חמאס נחשבת לשחקן אזורי חשוב, היא שולטת באופן מוחלט על רצועת עזה, יש לה תמיכה חזקה גם בשטחי הגדה ונשק רקטי המאיים על ישראל.

לא ברור כיצד תשפיע בחירותו של אסמעיל הניה לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית, אם אכן ייבחר ולא יחולו שינויים ברגע האחרון, על הקשר של תנועת חמאס עם איראן.

ההערכה בחמאס היא שהציר הסוני ינסה להפעיל כעת את השפעתו על ח'אלד משעל לחזור בו מהחלטתו ובמקביל יפתח במסע חיזורים ופיתויים כספיים אחרי אסמעיל הניה ומחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, כדי למנוע את התנתקותה של תנועת חמאס מהמחנה הסוני והתייצבותה מחדש לצד איראן.

גם איראן צפוייה לחדש את החיזור אחרי הנהגת חמאס בתקווה שאסמעיל הניה יסכים להצעותיה.

אין ספק שההצלחות של איראן בסוריה, בגלל המעורבות הצבאית הרוסית המסיבית, משפיעות על האווירה הכללית בתנועת חמאס.

תומכי חמאס ברצועת עזה מבינים כי הציר הסוני נחלש מאוד כתוצאה מההתפתחויות בסוריה ומהסכם הגרעין שעליו חתמה איראן עם המעצמות.

איראן אמורה גם להתחזק כלכלית בעקבות הסרת הסנקציות ולרשותה יעמדו תקציבים גדולים שחלק מהם היא תוכל להפנות לחמאס ולחזבאללה, סביר להניח שההנהגה החדשה של חמאס תרצה להינות מהם וגם לקבל אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן שאותם תוכל להפנות נגד ישראל.

ייתכן שההנהגה החדשה תנסה להדק את הקשר עם איראן מבלי להתנתק מהציר הסוני כדי לנסות ולהפיק תועלת משני העולמות.