עבור לתוכן העמוד
Menu

תנועת חמאס מנסה לשפר את תדמיתה

המצב ההומניטארי ברצועת עזה הולך ומחמיר ועל פי מקורות פלסטינים בעזה יש כ-25 אלף פלסטינים הממתינים ברצועה לפתיחתו של מעבר רפיח כדי שיוכלו לצאת למצרים ולהסדיר את ענייניהם. כ-3500 מהם חולים במחלות כרוניות המצריכות טיפול רפואי במצרים או מחוצה לה. מעבר רפיח, הסגור רוב ימות השנה ביוזמתה של מצרים, הינו כמו עצם התקועה בגרונה של […]

המצב ההומניטארי ברצועת עזה הולך ומחמיר ועל פי מקורות פלסטינים בעזה יש כ-25 אלף פלסטינים הממתינים ברצועה לפתיחתו של מעבר רפיח כדי שיוכלו לצאת למצרים ולהסדיר את ענייניהם. כ-3500 מהם חולים במחלות כרוניות המצריכות טיפול רפואי במצרים או מחוצה לה.

מעבר רפיח, הסגור רוב ימות השנה ביוזמתה של מצרים, הינו כמו עצם התקועה בגרונה של תנועת חמאס ומהווה מוקד לזעם וביקורת המופנים לעבר התנועה על ידי תושבי הרצועה, הפלגים הפלסטינים, החברים באש"ף והרשות הפלסטינית.

המעבר השוכן על גבולה של הרצועה עם מצרים הינו המוצא היחיד של תושבי הרצועה למדינות העולם. בשנתיים האחרונות סובלים אלפים מתושבי הרצועה עקב סגירת המעבר על ידי שלטונות מצרים. הם אינם יכולים לצאת לטיפולים רפואיים וללימודים בחו"ל או להסדיר את בעיותיהם ההומניטאריות האחרות המחייבות יציאה מרצועת עזה. התחושה היא כי הם נמצאים בבית כלא גדול שאין ממנו כל מוצא.

שלטונות מצרים משתמשים בסגירת המעבר כאמצעי בטחוני לשמור על השקט בחצי האי סיני וגם כאמצעי ענישה כלפי תנועת חמאס שהיא הריבון ברצועת עזה לאחר שגירשה משם את הרש"פ ב2007.

מצרים סגרה את המעבר לאחר הדחתו מהשלטון של נשיא מצרים מחמד מורסי איש תנועת "האחים המוסלמים".

נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי שינה את המדיניות שלו כלפי חמאס לאחר ששירותי הביטחון המצרים הציגו בפניו הוכחות חותכות כי תנועת חמאס משתפת פעולה עם תנועת "האחים המוסלמים ועם שלוחת דאע"ש בחצי האי סיני" ( המכונה "ווילאית סינאא") כדי לחתור תחת שלטונו ולערער את היציבות במצרים.

מאמציה של הרש"פ לפתור את מצוקתם של תושבי הרצועה עלו בתוהו. יו"ר הרש"פ לא הצליח לשכנע את נשיא מצרים להגמיש את עמדתו בנושא המעבר אשר נפתח רק לעיתים רחוקות ולתקופות קצרות בלבד כדי לשחרר את "צוואר הבקבוק" של מקרים הומניטארים דחופים בקרב תושבי הרצועה.

הסכם הפיוס בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס קובע כי השליטה בכל המעברים של רצועת עזה תועבר לידי הרש"פ אך תנועת חמאס איננה מוכנה ליישמו. היא רוצה שליטה בלעדית על המעברים ובמיוחד על מעבר רפיח שכל הפקידים בו הם אנשי חמאס שמונו על ידה לאחר עלייתה לשלטון.

 

יוזמה חדשה לפתיחת מעבר רפיח

הלחץ הפנימי בקרב תושבי הרצועה דחף את הפלגים הפלסטינים החברים באש"ף לגבש יוזמה חדשה לפתיחת מעבר רפיח לאחר שכל המגעים בין הרש"פ לתנועת חמאס בעניין הזה נכשלו.

לפני כשבועיים גבשו הפלגים הפלסטינים הצעה כי על מעבר רפיח תפקח ועדה מיוחדת שבה יהיו חברים כל נציגי הפלגים הפלסטינים.

ב-10 בינואר התקיימה פגישה בין נציגי הפלגים הפלסטינים לנציגים מוסמכים של תנועת חמאס ברצועה והם הציגו בפניהם את הצעתם.

דובר תנועת חמאס, סאמי אבו זוהרי, הודיע לאחר הפגישה כי מבחינת התנועה אין מניעה למסור את הפיקוח על מעבר רפיח לידי "וועדה לאומית" שתורכב מכל נציגי הפלגים הפלסטינים ברצועה.

על פי מקורות בחמאס בפגישה הציגו נציגי חמאס שתי הצעות, האחת שממשלת ההסכמה הלאומית בראשותו של ד"ר ראמי חמדאללה תקבל את כל המשימות שמוטלות עליה, עפ"י הסכם הפיוס עם תנועת פת"ח, כחבילה אחת ובהן גם הטיפול במעבר רפיח וההצעה השניה כי תוקם "ועדה לאומית" לפקח על מעבר רפיח בתיאום עם מצרים.

 

האם חמאס אכן שינתה את עמדתה?

כנראה שלא, נראה כי מדובר שוב בתרגיל יחסי ציבור של תנועת חמאס המנסה להכיל את זעמם של תושבי הרצועה ולנסות ולגלגל את האחריות לסגירת המעבר על שלטונות מצרים ועל הרש"פ.

בכיר תנועת חמאס, ח'ליל אלחיה, אמר לערוץ הטלוויזיה אל-אקצאאב-11 דצמבר כי "בעיית מעבר רפיח איננה קשורה בחמאס אלא במצרים שסוגרת את המעבר מסיבות הקשורות לביטחון הלאומי שלה".

ח'ליל אלחיה טען גם בראיון כי הפקידים הפלסטינים במעבר  רפיח הם אותם הפקידים שעבדו במעבר בתקופת שלטונם של נשיאי מצרים מחמד מורסי וחוסני מובארק. שבזמנם המעבר היה פתוח כל ימות השנה. וכי תנועתו לא מתנגדת לחזרת המשמר הנשיאותי של מחמוד עבאס למעבר.

דבריו של ח'ליל אלחיה משקפים מבטאים שוב את הספינים התקשורתיים של תנועת חמאס הנתונה לביקורת קשה מצד תושבי הרצועה בגלל סגירתו של מעבר רפיח.

תנועת חמאס איננה מוכנה  באמת לפנות את פקידיה מהמעבר שהוא סמל לריבונותה ברצועה והיא רוצה פיקוח מלא על כל מי שנכנס לרצועה ממצרים.

חמאס הסכימה להצעה החדשה של הפלגים הפלסטינים מכיוון שידעה שאין שום סיכוי שמצרים תסכים להצעה הזו ולכן היא מנסה להציג את עצמה כמי שמסכימה לה ואת מצרים כסרבנית.

המצב הביטחוני בחצי האי סיני איננו יציב והוא אף החריף לאחר הפלת מטוס הנוסעים הרוסי על ידי אנשי דאע"ש לאחר שהמריא משדה התעופה באלעריש.

סביר להניח כי נשיא מצרים, עבד אלפתאח א-סיסי, לא ייקח שום סיכון בטחוני בפתיחת המעבר באופן קבוע , לא יסכים לשום סידורים ביטחוניים חדשים במעבר ולא יאפשר לתנועת חמאס לשפר את תדמיתה בקרב תושבי הרצועה על גבה של מצרים.

בשורה התחתונה  נראה כי המדיניות המצרית בעניין הפעלת המעבר לא תשתנה ומצרים תמצא את הדרך לשוב ולהטיל את האחריות על סגירתו על תנועת חמאס.