עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן וסעודיה – מלחמה קרה

סעודיה ואיראן החלו לשדר סימנים כי אין בכוונתן להסלים עוד יותר את היחסים ביניהן בעקבות ניתוק היחסים הדיפלומטיים שיזמה סעודיה לאחר שהשגרירות שלה בטהרן והקונסוליה במשהד הותקפו בידי המון איראני זועם בעקבות ההוצאה להורג של המטיף השיעי השיח' נמר באקר אלנמר בשבוע שעבר. את אות ההרגעה הראשון נתן שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן בראיון […]

סעודיה ואיראן החלו לשדר סימנים כי אין בכוונתן להסלים עוד יותר את היחסים ביניהן בעקבות ניתוק היחסים הדיפלומטיים שיזמה סעודיה לאחר שהשגרירות שלה בטהרן והקונסוליה במשהד הותקפו בידי המון איראני זועם בעקבות ההוצאה להורג של המטיף השיעי השיח' נמר באקר אלנמר בשבוע שעבר.

את אות ההרגעה הראשון נתן שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן בראיון שהעניק ב-7 בדצמבר לעיתון "אקונומיסט" שבו הודיע כי "סעודיה איננה מעוניינת במלחמה עם איראן " וכי "כל הצעה כזו איננה באה מפי אדם שפוי".

לסנקציות הסעודיות נגד איראן הצטרפו מדינות ערביות סוניות נוספות אך סעודיה לא חורגת מכללי המשחק הדיפלומטיים לעבר עימות צבאי עם איראן. היא גם לא מפעילה לחצים על מצרים, שהיא המדינה הערבית הסונית הגדולה, לנתק את קשריה עם איראן.

מצרים נוקטת עמדה זהירה במשבר עד כה ושומרת על יחסים תקינים עם שתי המדינות.

שרי החוץ של מועצת מדינות המפרץ התכנסו ב-9 בדצמבר בריאד כדי לדון בהסלמה ביחסי איראן-סעודיה וכצפוי הן התייצבו כגוף אחד לצדה של סעודיה, תמכו בהחלטותיה כלפי איראן וגינו את תקיפת המתקנים הדיפלומטיים של סעודיה באיראן.

בדיון התקבלה החלטה  הקובעת כי "ייקבע מנגנון יעיל להתמודדות עם ההתערבות האיראנית(במדינות האזור)".

נראה כי מדובר, בכוונת תחילה, בהחלטה עמומה שאיננה אומרת דבר ושנועדה לשקף את זעמן של מדינות ערב כלפי איראן אך אין לה שום משמעות מעשית בשטח והיא בבחינת "מס שפתיים" בלבד.

באיראן פועל הנשיא חסן רוחאני, המוביל את הזרם המתון, להרגעת הרוחות ביחסים עם סעודיה.

עפ"י הוראתו הודח ב-10 בדצמבר מתפקידו העוזר לענייני ביטחון של מושל טהרן, צפר עלי בראתלו. מדובר בקצין בכיר בבסיג' האיראני שאחראי על אבטחת השגרירויות הזרות בבירה האיראנית שלא פעל למנוע את ההתקפה על השגרירות הסעודית בטהרן.

במקביל פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא" כמה מאמרים המגדירים את ההתקפה על שגרירות סעודיה בטהרן כ"טעות" וכ "ניסיון לזרוע פירוד בין איראן לסעודיה".

 

האם תנועת חמאס היא חלק מהמשבר?

העיתון "אלשרק אלאווסט" פרסם ב-9 בדצמבר כי איראן מנסה לפתות את תנועת חמאס לנקוט עמדה התומכת בה ולא בסעודיה בתמורה לחידוש הזרמת הכספים לחמאס שהופסקו בעבר בגלל העמדה שנקטה חמאס נגד הנשיא הסורי בשאר אסד ומדיניותו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-9 בדצמבר כי ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, אף הוזמן לטהרן לפגישה עם המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי ח'מינאי.

לדברי העיתון, הנהגת חמאס קיבלה החלטה שבתקופה הזו לא יתקיימו ביקורים של בכירי התנועה בטהרן כדי שהדבר לא יתפרש כנקיטת עמדה כאילו התנועה חזרה לציר שבראשו עומדת איראן נגד סעודיה.

צלאח אלברדוויל, מבכירי חמאס ברצועת עזה, הכחיש ב-9 בדצמבר את הידיעות האלה ואמר כי תנועתו איננה נוקטת עמדה במשבר.

אולם, יש לזכור כי תנועת חמאס הינה גורם סוני אזורי חשוב השולט על אמירות אסלאמית שהקים ברצועת עזה ולא מן הנמנע שאיראן, שתמכה בה בעבר בכסף ובנשק, תחזר אחריה בניסיון לפצל את המחנה הסוני שאותו מובילה סעודיה.

 

לקראת "מלחמה קרה" ?

נראה כי גם סעודיה וגם איראן אינן מעוניינות בהסלמה והחרפת היחסים שתביא לעימות צבאי ישיר ביניהן.

איראן צועדת לקראת בחירות בפרלמנט וגם בחירות ל "מועצת המומחים", שאמורה לבחור את יורשו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי. הזרם המתון בהנהגה האיראנית רוצה בהסרת מהירה של הסנקציות בהתאם להסכם הגרעין בין שתי המעצמות מבלי ששום מהלך יעיב על כך.

גם הציבור האיראני מעוניין ברגיעה וביציאה מהמשבר הכלכלי והנזקים שנגרמו לכלכלה האיראנית כתוצאה מהסנקציות שהטיל המערב.

חידוש היחסים הדיפלומטים בין איראן לסעודיה הוא רק שאלה של זמן. זה לא יקרה בקרוב אבל צריך לזכור כי יש מאמצים בינלאומיים של גורמים שונים להוריד את המתיחות בין שתי המדינות וכי גם רוסיה וגם טורקיה הציעו כבר את שירותי התיווך שלהן לשני הצדדים.

בינתיים תמשך "המלחמה הקרה" בין איראן לסעודיה כפי שהיא התנהלה טרום המשבר הנוכחי בעיקר בסוריה ובתימן.

המלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז, המוביל את הקו הניצי נגד איראן מאז שעלה לשלטון לפני כשנה, חש כי הוא הצליח להעביר את המסר לאיראן לכן הוא שיגר את בנו, שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן, להרגיע את הרוחות ולהודיע כי אין לסעודיה אינטרס בעימות צבאי עם איראן.

סעודיה הצליחה לבודד את איראן במשבר הנוכחי, לגייס לצדה את מדינות ערב הסוניות ולהראות לעולם כי איראן חרגה מ "הסכם ווינה" המחייב אותה להעניק הגנה לכל השגרירויות הזרות בשטחה.