עבור לתוכן העמוד
Menu

?שליחות מול אופורטוניזם: כיצד קנדה מתמודדת עם האיום של המדינה האסלאמית

הפרלמנט הקנדי ברוב קולות מפלגת השלטון הקונסרבטיבית אשר (7.9.14) את הצעת ההחלטה שהגישה הממשלה להשתתף באופן פעיל בקואליציה הצבאית הבינלאומית נגד המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה. לעשרות היועצים הצבאיים שכבר נשלחו לסייע לצבא העיראקי ולמיליציה הכורדית יתווספו שישה מטוסי F18, שני מטוסים לאיסוף מודיעין ומטוס תדלוק. על פי ההחלטה, חיל האוויר הקנדי יבצע תקיפות אוויריות רק בשטח עיראק ולא יוטלו כל משימות של לחימה […]

הפרלמנט הקנדי ברוב קולות מפלגת השלטון הקונסרבטיבית אשר (7.9.14) את הצעת ההחלטה שהגישה הממשלה להשתתף באופן פעיל בקואליציה הצבאית הבינלאומית נגד המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה. לעשרות היועצים הצבאיים שכבר נשלחו לסייע לצבא העיראקי ולמיליציה הכורדית יתווספו שישה מטוסי F18, שני מטוסים לאיסוף מודיעין ומטוס תדלוק. על פי ההחלטה, חיל האוויר הקנדי יבצע תקיפות אוויריות רק בשטח עיראק ולא יוטלו כל משימות של לחימה קרקעית על כוחות קנדיים כלשהם.

הדיון בפרלמנט בסוגיה זו חשף פעם נוספת את גישותיהם המנוגדות של רה"מ סטיבן הרפר ויריבו הפוליטי העיקרי, ג'סטין טרודו, מנהיג המפלגה הליברלית, בנושאים הקשורים ליחסי החוץ, טרור ותקינות פוליטית.

בתחילת נאומו בפני הפרלמנט ולמעשה כבר במשפט הראשון, הזכיר הרפר את האופי האסלאמי של האיום, אשר העולם וקנדה עומדים מולו בעיראק ובסוריה. הוא אמר, כי דאעש הוא האויב, הסביר כי ראשי התיבות של הארגון הם "המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה הגדולה", ציין את ההכרזה של הח'ליפות ותיאר את פעולותיה כ"ג'יהאד טרוריסטי".

בהתייחסו לאינטרס הקנדי בנטילת חלק במבצע הצבאי בהנהגתה של ארה"ב נגד דאעש, הדגיש הרפר את החומרה והקונקרטיות של האיום שדאעש מציב לקנדה, לאור ההנחיות שהועברו לתומכיו לרצוח את "הקנדים שאינם מאמינים באסלאם בכל דרך שהיא", ולגרום לקנדים לחוש כי אין הם בטוחים עוד אפילו בבתיהם. על פי הרפר, היעד של המבצע הינו לפגוע באופן משמעותי בתשתיות דאעש וב"יכולתו ליזום פיגועי טרור מחוץ לאזור", ובקנדה.

טרודו מאמץ גישה שונה לגמרי. בנאום בן 684 מילה, טרודו לא הגה ולו פעם אחת את המילה "אסלאמי" או "ח'ליפות" בהתייחסו לאיום הטרור, שמקורו בעיראק ובסוריה. הוא הזכיר את המילה "דאעש" ארבע פעמים, אך נמנע מלהסביר מה משמעות ראשי התיבות שלה. הגם שהכיר בעובדה שדאעש מהווה איום במישור הגלובלי, טרודו נמנע מלציין כי קנדה הוגדרה כאחד מיעדי הארגון לביצוע פיגועי טרור וכי לארגון לפחות מאות תומכים, אשר רבים מהם יצאו לעיראק וסוריה כדי להצטרף לשורותיו. טרודו טען כי קנדה צריכה לסייע לקואליציה הבינלאומית רק במשימות שאינן קרביות ודרש הבהרות בנוגע ליעדי המבצע הצבאי מבלי שהציע יעדים משל עצמו.

נאומו של הרפר מציג אותו כמדינאי, שלמד את לקחי מדיניות הפיוס ההרסנית ערב מלחמת העולם השנייה, ואשר מונע מחזון היסטורי לעשות ככל אשר לאל ידו כדי להגן על הציביליזציה הדמוקרטית המערבית. המסר שלו ברור, ישיר ואינו משתמע לשתי פנים. השיקולים הפוליטיים הצרים אינם מרתיעים אותו והוא קורא לילד בשמו עת אמר כי הג'יהאד הטרוריסטי האסלאמי מאיים על קנדה.

מעברו השני של המתרס הפוליטי, נאומו של טרודו מציג אותו כמנהיג אופורטוניסטי אשר תומך בקואליציה הבינלאומית במלחמתה בדאעש, אך מותיר לחברים האחרים בקואליציה לעשות עבורו את העבודה השחורה בלחימה הקשה והממושכת. אי ההתייחסות של טרודו לאופי האסלאמי של האיום המגולם בדאעש והאיומים המפורשים של הארגון לבצע פיגועי טרור בקנדה, עולה בקנה אחד עם קמפיין הבחירות שהוא מנהיג, אשר אחד מעמודי היסוד שלו הוא חיזור אחר הקול של הקהילה המוסלמית.

גלי הזעזוע שהתרחשו לאחר מה שמכונה האביב הערבי, המשיכה של מוסלמים רבים מכל רחבי העולם לדאעש והאיום הגובר של טרור תוצרת בית בקנדה, עשויים קרוב לוודאי לעמוד במוקד הבחירות הכלליות בקנדה שתערכנה בחודש אוקטובר 2015. לפעולות של דאעש מעבר לים ועל אדמת קנדה עשויות להיות משקל מכריע בקביעת הזהות של ראש הממשלה הבא של קנדה.

על פי המודיעין הקנדי, כ-130 אזרחים קנדים יצאו לזירות הג'יהאד בחו"ל ורבים מהם הצטרפו לשורות דאעש. ארבעה מהם ביצעו פיגועי התאבדות, שניים בחגורות נפץ ושניים במשאיות המכילות למעלה מטון של חומרי נפץ. חלקם הציגו בגלוי את תפיסת עולמם המדברת על מאבק ללא פשרות בכופרים ברחבי העולם כולו, וכפי שניסח זאת צעיר תושב קלגרי שהצטרף לדאעש: “אנו באים לשחוט אתכם". דאעש פרסם לא מכבר הנחיות מפורשות לתומכיו בקנדה ובמדינות מערביות נוספות לרצוח "לא מאמינים" בכל דרך אפשרית בתגובה על מעורבות קנדה בקואליציה הצבאית.

בנוסף, מתריע המודיעין הקנדי מפני החלחול המתמשך של תופעת האסלאם הקיצוני בקרב הדור הצעיר בקהילה המוסלמית. במסגרת זו בוצעו מעצרים של פעילים קיצונים החשודים בטרור. בשנתיים האחרונות סוכלו מספר פיגועי טרור קשים בקנדה, כאשר הבולטים בהם ניסיון לפוצץ באונטריו את רכבת הנוסעים VIA בדרכה לארה"ב ואת בניין הפרלמנט בויקטוריה, שבבריטיש קולומביה.

העיתונים הגדולים בקנדה, המזוהים עם מפלגות השמאל, ובראשן המפלגה הדמוקרטית החדשה (NDP) והמפלגה הליברלית, אינם מתרשמים מחומרת איום הטרור על קנדה.

ה- Globe and Mail כותב במאמר המערכת: “קשה יותר לומר כי לדאעש יש יכולת לבצע פיגועים נגד אויבים רחוקים כמו קנדה, כאשר הוא נמצא ממילא במלחמה עם כל כך הרבה אויבים בבית".

Toronto Star, המאשים את הרפר כשש אלי קרב, כותב: "טענתו (של הרפר) לפיה הג'יהאדיסטים מאיימים באופן מפורש על ביטחונה של קנדה צריכה להיות מוצגת. בנקודה זו טענה זו נראית מוגזמת".

שני העיתונים הגדולים עוצמים את העיניים מול עובדות המונחות לפניהם וקובעים בהינף אצבע על מקלדת, בניגוד מוחלט להערכת המודיעין, כי קיימת סבירות נמוכה לביצוע פיגועי טרור בקנדה. זו דוגמה חיה להשפעת שיקולים פוליטיים (במקרה זה התמיכה בטרודו ושנאת הרפר) על הערכה הנוגעת לחיי אדם.