עבור לתוכן העמוד
Menu

האתגר של ראיסי – משבר כלכלי חמור וגל שביתות

מתרחבות שביתות של מגזרי תעשיית נפט ופטרוכימיה לצד החרפת מחסור בחשמל ומים והתפשטות נגיף קורונה

המשטר האיראני הנתון עדין תחת השפעת הסנקציות האמריקניות ממשיך להתמודד עם סדרת משברים מבית ומחוץ. שיחות הגרעין בוינה "תקועות" ונראה כי יתחדשו רק בחודש הבא, במשמרתו של הנשיא הנבחר ראיסי וגם אז לא ברור כיצד תסתיימנה.

בינתיים מתמודד איראן עם הפסקות חשמל, מחסור חומר במים ושביתות מתרחבות בסקטור אנרגיה ובסקטור החקלאי והציבורי. הציבור האיראני ממשיך לפי שעה לשלם מחיר כבד על המדיניות האיראנית וגם אם תחליט ארה"ב לשוב למסגרת הסכם הגרעין ולהסיר חלק מהסנקציות יידרש עדין זמן רב עד שהציבור האיראני ירגיש בשינוי. זאת שכן, המשטר יבקש תחילה לבסס את מעמדם של משמרות המהפכה ובני משפחותיהם ולהמשיך להקצות כספים ומשאבים לפעילות במזה"ת על חשבון העם האיראני.

שביתות ומחאות בסקטור האנרגיה והחקלאות

באיראן נמשכות בחודשים האחרונים שביתות ומחאות של אזרחים ופועלים במגזרים השונים. במוקד עומדים פועלים במגזר האנרגיה – הנפט, הגז והתעשיות הפטרוכימיות – במספר מחוזות באיראן.

למרות שבאיראן לא מותרת התאגדות של פועלים נראה, כי השובתים מסקטורים שונים במחוזות השונים מצליחים לתאם ביניהם את הפעילות – יתכן באמצעות הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרונים המהירים.

לצד מחאת הפועלים בסקטורים השונים נכרת עלייה גם בפעילות המחאה של ארגוני זכויות האדם ומשפחות אסירים פוליטיים. עשרות פעילים פוליטיים ואזרחיים יחד עם קבוצת סטודנטים תמכו בעובדים השובתים במגזרי התעשייה השונים.

שביתת עשרות אלפי עובדי קבלן בענף הנפט והפטרוכימיה, שהחלה ב -20 ביוני, עדין נמשכת ומספר החברות שעובדיהן הצטרפו לשביתה הגיע ל-100.

אלפי עובדי תעשיית הנפט ועובדי קבלן שובתים לפחות ב -11 מחוזות ברחבי איראן בשלושת השבועות האחרונים. הם דורשים שיפור שכר והטבות, ביטול העסקתם דרך חברות קבלן והפיכתם לעובדים קבועים של התעשייה וכן להחזיר את העובדים המפוטרים ולשפר את רמת הבטיחות והטבות הבריאות. ב-22 יוני שבתו פועלים בפרויקטים השונים של שדות הגז של דרום פארס באסוליה (Asaluyeh) במחוז בושהר במחאה על תנאי העסקתם ובקריאה להעלאת משכורותיהם.

שביתות נרשמו גם בבית הזיקוק בטהראן (Tehran Oil Refinery) בבנדר עבאס Bandar Abbas , ארדביל Ardebil ומתקני אנרגיה נוספים ברחבי איראן.

המשטר האיראני, כצפוי, הביע התנגדות לשביתה ולמחאה ושר הנפט, ביז'אן זנגנה, הגדיר את דרישות השובתים "בלתי חוקיות" ואף הדגיש, כי משרד הנפט אינו הכתובת הנכונה להפניית הטענות אלא חברות הקבלן המעסיקות את המוחים . הנשיא, חסן רוחאני, המסיים בחודש הבא את תפקידו התייחס והבטיח לממש "עד איפה שניתן" את דרישותיהם של פועלי תעשיית נפט ופטרוכימיה לפני העברת השלטון לנשיא הבא.

מחסור חמור במים לשתייה, לתעשייה ולחקלאות

כאמור, במקביל, למחאה במגזר האנרגיה נמשכת המחאה גם בכמה סקטורים חקלאיים. בכמה ערים נרשמו הפגנות של חקלאים ומגדלי בקר שמחו מצד אחד על עליית מחירי הזנת בעלי החיים ומצד שני על המחירים הנמוכים אותם משלמת הממשלה עבור התוצרת החקלאית בשר וחלב .

מחאות נמשכו גם במפעל הסוכר הפת תפה (Haft Tappeh) במחוז ח'זסטאן, שהולאם מחדש לאחר שנים של שביתות ומחאות על אי תשלום משכורות. הפעם מתלוננים התושבים על אי הגעת מים החיוניים לתהליך הפקת סוכר הקנים. הפועלים הזהירו כי כל יבול הקנים עלול לרדת לטימיון. התשובה שקבלו המוחים הייתה כי יש לחסוך במים נכח משבר המים הפוקד את איראן והחום הכבד. לאחרונה הזהירו מספר גופים מסחריים באיראן, כי בקרוב צפוי מחסור חריף במוצרי בסיסיים כמו סוכר ואורז נוכח איסור הייבוא והמחסור במים .

בהקשר זה, חוואים המגדלים אורז במחוז ח'וזסטאן מחו לפני בנין המושל באהואז, בירת המחוז על מחסור במים וצמצום המכסות, בעקבות הבצורת וצמצום כמות המים מהסכרים באזור. במקביל נרשמו מחאות על מניעת גישה ממגדלי בקר לנחלים במחוז כדי להשקות את העדרים, מגמה זו יוצרת מתיחות בין החקלאים באזור על גישה למקורות מים.

במחוז חוז'סתאן, הפרובינציות הנתונה למשברים רבים, תושבים באזורים שונים של המחוז התקהלו (10.7) במחאה על הפסקה ומחסור חמור במים.
על פי הסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, המפגינים מחו גם על הקמת מספר סכרים על נהרות קרח'ה וקארון והדגישו כי ייבוש המים בביצת הור אל-עזים, שגרם לאובדן של אלפים מבעלי החיים וגרם נזק לחקלאים ולחוואים, לא זכה לתשומת לב ראויה של השלטונות.

בנוסף, חקלאים וחוואים רבים התאספו במחאה מול לשכת מושל המחוז ודרשו לקבל זכויות מים לחקלאות בערים שמתחת לסכר דז וסכר קרח'ה ולהזרים מים לביצה הור אל-עזים.
המפגינים קראו לאספקת מי שתייה לערים של המחוז, פילוס וניקוז אדמות ממערב לנהר קארון כדי שעשרות אלפי תושבים שהיגרו מבתיהם למקומות אחרים יחזרו ויעבדו על אדמותיהם.

בנוסף נרשמו גם הפגנות במספר מגזרים נוספים

• נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית בשיראז ובטהראן שבתו מספר פעמים על רקע תאיי המחייה הירודים שלהם, משכורתם הנמוכה, תנאי העסקתם והעדר ביטוח לנהגים . גם עובדי המטרו באיראן שבתו בתחילת יוני על רקע משכורותיהם הנמוכות ואי תשלום משכורות

• מספר עובדי עירייה בכות, ח'וזסטאן, נעצרו לאחר שבועות של מחאה בחום הכבד בעקבות אי תשלום משכורתם . כמו כן מורים במחוז מחו לפני משרד המושל על אי הסדרת משרותיהם. מורים בבתי ספר פרטיים קיימו מחאה לפני בנין המג'לס בקריאה דומה להסגיר את מעמדם

(הפגנת מורות לפני בנין המג'לס)
(הפגנת מורות לפני בנין המג'לס)

מחסור חמור בחשמל

איראן ממשיכה להתמודד עם הפסקות חשמל נרחבות בגלל מחסור בלפחות 10,000 מגה וואט. מוחמד רזא יזדאניפור, מנכ"ל סכר ותחנת הכוח בנהר קרח'ה במחוז ח'וזסתאן, אמר (11.7) כי קיים משבר באגירת המים בסכר, ועלולים לאבד את תחנת הכוח. הסכר מייצר 400 מגה-וואט חשמל וממלא גם תפקיד חשוב במגזרים החקלאיים ובאספקת מי שתייה לבעלי החיים ולשטחי הביצה הור אל-עזים.

 

על פי נתוני משרד האנרגיה, הייצור והייבוא של חשמל במדינה הם בסך הכל 56 אלף מגה-וואט בעוד שהצורך בחשמל במדינה הוא יותר מ 66 אלף מגה וואט בעת האחרונה. שר האנרגיה הודיע (8.7) כי המדינה הגדילה את יבוא החשמל ליותר מ- 600 מגה-וואט, פי שישה לעומת השנה שעברה. אך כמות היבוא מפצה רק על 10% מהמחסור. מוחמד מלאקי, חבר בסינדיקט יצרני החשמל, אמר (10.7) כי כלכלת המדינה מאבדת 250 מיליון דולר בשבוע בגלל המחסור החשמל.

 

סוכנות הידיעות תסנים דיווחה כי משרד האנרגיה הגדיל בימים האחרונים את זרימת המים מהסכרים במדינה כדי להגדיל את ייצור החשמל בתחנות הכוח הקרובות לסכרים אך הדבר עלול להחמיר בסתיו את בעיית המחסור במים. בנוסף להפסקות החשמל הנרחבת, איראן סובלת השנה ממשבר מים בקיץ החם שלה.

 

המצב הקשה בו נמצאות התשתיות האסטרטגיות באיראן זוכה להתייחסות נרחבת ברשתות החברתיות במדינה ומחוצה לה. ברשתות החברתיות מופץ סרטון בו נראית ילדה ממחוז סיסתאן ובלוצ'סטאן (מזרח איראן) מתושבי הכפר מולא דאדי הבוכה בכי מר על מצוקת תושבי הכפר שלה בגלל מחסור חמור במים. הסרטון הויראלי השפיע על גולשים איראנים, ומשתמשים רבים הגיבו לנושא וביקרו את חוסר תשומת הלב של המשטר למצוקה ההולכת והגוברת. מפקד כוח היבשה של הצבא הגיע לכפר כשכוחותיו מספקים מים לכפר. המפקד הדגיש כי כוח היבשה של הצבא קיבל עליו את האחריות לספק את המים לכפרי המחוז כל עוד האזור סובל ממחסור במים . מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה הגיע למחוז וביקר בכפרים הנדחים ואף בכה מול מצלמות יחד עם התושבים על העוני המחפיר והבטיח לסייע ככל שיכול.

מפקד בכיר של משמרות המהפכה מתמרמר בבכי יחד עם התושבים העניים

 

האתגר של הנשיא הנכנס

סוכנות הידיעות פארס פרסמה השבוע מאמר מערכת תחת הכותרת: מה העם רוצה מהממשלה של אבראהים ראיסי המאמר מציין כי ממשלתו של אבראהים ראיסי תתחיל לשאת באחריות כבדה תוך פחות מחודש; מצד אחד, עליה להתמודד עם מספר רב של בעיות חמורות בסוגיית הפרנסה והכלכלה שהיא מקבלת בירושה מהממשלה הכושלת של חסן רוחאני ומצד השני עליה למצוא פתרון לסנקציות ומגיפת הקורונה.

גם הצבא הסדיר מסייע בהעברת מים למחוזות הנתונים למשבר חמור, התמונה: חבראנליין,10.7.2021
גם הצבא הסדיר מסייע בהעברת מים למחוזות הנתונים למשבר חמור,
התמונה: חבראנליין,10.7.2021

לדעת הסוכנות המזוהה עם משמרות המהפכה, תיקון המצב העגום הקיים דורש תכנון, מאמצים יומיומיים ותיקון ניהול כושל, ומצד שני, עליה להחיות באופן מיידי את התקווה בעם שמרגיש שנזרק אל מחוץ לשולי החברה וסובל מתסכול וייאוש ניכר.

בתוך כך נראה כי המו"מ בוינה בנושא הגרעין לא יושלם עד כניסתו הצפויה של ראא'סי לתפקידו בתחילת יוני, שכן סבב הדיונים ה-7 של לא התקיים עדין ושני הצדדים – ארה"ב ואיראן – טוענים כי הכדור נמצא במגרש של הצד השני.

המאמר בסוה"י "פארס" ממשיך בביקורת על ממשלת רוחאני וקובע, עוד כי בעיות פרנסה, תעסוקה, סנקציות, הזנחת כלכלת ההתנגדות בשנים האחרונות, העדר שגשוג ואי-תמיכה בייצור, מדיניות רשלנית בסוגיית שער החליפין, הפסדי שוק המניות והסערה המתמשכת שוק ההון, כמו גם משבר מגיפת קורונה וניהולה, הם סופר -משברים שהממשלה החדשה עומדת מולם ויש צורך להתגבר עליהם על ידי הקמת ממשלה כלכלית חזקה עם יכולות טכניות, מדעיות, מקצועיות ועם אנשים בעלי ניסיון עשיר עם רוח מהפכנית, הבנת תנאי המלחמה הכלכלית וכמובן עם מנהלים שיש להם תקווה לעתיד. פארס קובעת כי מכל האתגרים שצוינו על הממשלה לתת עדיפות למצוקתו הכלכלית של העם האיראני.

ממשלתו של ראא'סי תכנס לתפקידה בראשית החודש הבא כשהאתגר הכלכלי – צרוף של סנקציות מתמשכות, קורונה ומשבר אקלים , אליהם חבר ניהול כושל ושחיתות – תעמוד בפני אתגר עצום.

הרבה תלוי בהסכמה על הסרת הסנקציות מול ארה"ב ואיראן ועל מודל מוסכם לחזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין. בינתיים, למרות האופטימיות, נראה כי קיימים עדין קשיים רבים הן כאלה הקשורים למו"מ והן באלה המצטברים לאורכו בחזיתות העימות השונות בין איראן לבין ארה"ב במזרח התיכון . בעיראק – גוברות ההתקפות מצד המיליציות הפרו-איראניות על הבסיסים האמריקניים במדינה ובארה"ב נחשפת לאחרונה מזימה של המודיעין האיראני בניסיון לחטוף אזרחית אמריקנית.
צוות המו"מ עם איראן, רוברט מאלי, נחושים לחתור להסכם, אך ההתנהלות האיראנית , כולל ההפרות הנמשכות והבוטות של הסכם הגרעין בתחום ההעשרה, מקשים מאד, גם עליהם, לחתום עליו, כשבמקביל גוברת הביקורת והלבטים בארה"ב לגבי החזרה להסכם .

הערה אחרונה של ט'ריף

בינתיים הגיש שה"ח ט'ריף את הדו"ח האחרון ה-22 במספר שלו לגבי הסכם הגרעין לוועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ של המג'לס. הדו"ח המחזיק 262 עמודים הוגש על ידי ט'ריף שצרף אליו מכתב תחת הכותרת "הערתנו אחרונה" פרט את פעילותו הנחושה לאור קטרוגם הממושך של מבקריו לאורך השנים ונתן לצוות המו"מ הבא עצה לפיה "הסכמים מושגים בדרך ההסכמה והפשרה". הוא מתח ביקורת על מבקרי ההסכם מבית ואמר כי "לו היו תומכים בו ניתן היה להשיג יותר עבור איראן באמצעות קונצנזוס…העדר הכמה כזאת הקשיח את עמדותיו של טראמפ".

(ט'ריף : "הערתנו האחרונה")
(ט'ריף : "הערתנו האחרונה")

מכל מקום בדו"ח עצמו נכתב, כי ארה"ב לא צפויה להסיר את הסנקציות בנושא הטרור, תוכנית הטילים וזכויות האדם וכי איראן לא תסכים לעולם לשאת ולתת עליהם. יחד עם זאת הסנקציות שהוטלו מחדש (לאחר יציאת ארה"ב מההסכם) יוסרו כמו גם הסנקציות שהוטלו בתקופת טראמפ, בעיקר אלה הקשורות למגזר האנרגיה, בנקאות, ספנות, נמלים, מתכות ופלדה, כרייה ותעשיה. כמו כן נכתב כי השיחות ימשיכו להתנהל בעקיפין והסרת הסנקציות תהיה כפופה לאישורה של איראן. כמו כן נכתב בדו"ח כי אם יושג הסכם משמרות המהפכה של איראן יוסרו מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב והסנקציות המוטלות על משרד המנהיג והארגונים הקשורים אליו יוסרו אף הן .

האופוזיציה האיראנית הגולה קדמה בברכה את גל השביתות והנסיך רזא פהלוי אמר, כי הן מהוות מפתח לניצחון על המשטר האסלאמי . גם מרים רג'ווי, בכינוס של פעילים ותומכי הארגון מג'אהדין ח'לק באלבניה, הביעה תמיכה נמרצת במחאות הפועלים באיראן.

נאומה של מנהיגת אופוזיציה נגד המשטר האיראני, השבוע, טיראנה, אלבניה

בהודעה שפורסמה ברשתות החברתיות (10 יולי) , כינה הנסיך פהלווי את ההפגנות "ביטוי של סולידריות לאומית להשגת הצרכים והזכויות הבסיסיים ביותר" וקרא למפגינים להתאחד. הוא הוסיף כי "אנו רואים את הסולידריות הלאומית הזו היום בשביתה האמיצה של עובדי בתי הזיקוק ותחנות הכוח; בהפגנות המתמשכות של חקלאים, חוואים ופנסיונרים; בהפגנות המחאה והשמעת סיסמאות הלילית (הסיסמאות: מוות לח'אמנהאי, מוות לדיקטטור) של אנשים שרוצים להיות אזרחים, לא עבדיו ונתיניו של ח'אמנהאי ומשטרו הלא כשיר."

האופוזיציה האיראנית שוב תולה תקוות מסוימות בגל המחאה והשביתות ומקווה שאלה יובילו לשינוי כלשהו. הקונסטלציה הפוליטית באיראן פנימה ודחיקתם של הרפורמיסטים לגמרי מזירת העשייה הפוליטית מראה כי המשטר מתלכד סביב עצמו ונחוש להגן על שרידותו מבית ומחוץ גם אם פרוש הדבר המשך העימות עם ארה"ב סביב הסכם הגרעין.

את המחיר ימשיך לשלם העם האיראני.