עבור לתוכן העמוד
Menu

תקרית דיפלומטית: ד"ר גולד הותקף על ידי נסיך סעודי

חילופי הדברים - והניסיון להרגעת הרוחות • שגריר ריאד בוושינגטון לשעבר: "ישראל היא הכוח הכובש הגרוע ביותר במזרח התיכון" • מקורבו של רה"מ נתניהו, ד"ר גולד, תקף: "די להיות שבויים בהאשמות העבר" • עם זאת, גולד הוסיף לאחר מכן כי סעודיה הפסיקה לממן טרור
מקורבו של ראש הממשלה נתניהו, ד"ר דורי גולד, מעביר מסר לבכיר סעודי שהתעמת איתו היום (ראשון) בוועידה מדינית שנערכה בבחריין.
 
 
בכינוס המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים תקף בחריפות הנסיך הסעודי תורכי אל-פייסל את ישראל ואת גולד עצמו. 
אל-פייסל, שכיהן בעבר כשגריר סעודיה בוושינגטון, אמר, בין השאר, כי "ממשלת ישראל פטרה עצמה משמירה על עקרונות מוסריים, אך טוענת שהיא שומרת על זכויות האדם וטוענת שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. הם טוענים שהם מדינה קטנה ששכנים צמאי דם רוצים להשמיד אותה. הם הכריזו מלחמה על חמאס, טוענים שהם רוצים להיות חברים של סעודיה. כל ממשלות ישראל הן הכוח הכובש הגרוע ביותר במזרח התיכון".
 
דורי גולד בזמן הכנס // צילום: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה
דורי גולד בזמן הכנס // צילום: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

 
 
לאחר אל-פייסל דיבר גם שר החוץ של בחריין, שהצדיק את החלטת ארצו לחתום על הסכמי אברהם. הוא הדגיש כי בחריין עדיין תומכת בהקמת מדינה פלשתינית. מהצד הישראלי השיבו לאל-פייסל שר החוץ גבי אשכנזי ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר, דורי גולד, ממעגל מקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אשכנזי בחר לענות לאל-פייסל במתינות ואמר כי "הסכמי אברהם לא באים על חשבון הפלשתינים", וכי "החלפנו את הסיפוח (Annexation) בנורמליזציה (Normalization)".
 

"לתת לצעירים תקווה"

גולד נקט סגנון תקיף יותר ואמר לבכיר הסעודי: "האם אנו רוצים להיתפס להאשמות העבר, שרבות מהן שקריות, או לתת לדור הצעיר תקווה ועתיד טוב יותר? אני בוחר באפשרות השנייה ויודע שזה החזון של ראש הממשלה שלי". אולם אל-פייסל לא נשאר חייב והזכיר לד"ר גולד את ספרו "ממלכת האיבה", משנת 2004, שבו חשף את תמיכתה של סעודיה בטרור המזרח-תיכוני והבינלאומי. "האם שינית את דעותיך לגבי סעודיה?" שאל אל-פייסל.
 
גולד אכן שינה את דעתו, וזאת משום שהסעודים חדלו מתמיכה בטרור. "באינתיפאדה השנייה, כאשר התפוצצו אוטובוסים ברחובות ירושלים, תל אביב וחיפה, שילמה ערב הסעודית בין 50 ל-70% מכל תקציב חמאס. לאחר מכן הם הפסיקו את המימון הזה, ואיראן הפכה לתומכת הפיננסית הראשית של חמאס. זה שינה את היחס שלי לסעודים. יתר על כן, סעודיה הפסיקה לממן גם את האחים המוסלמים", אומר גולד בשיחה עם "ישראל היום" ממנאמה. עוד אמר מי ששימש גם שגריר ישראל באו"ם, כי "סעודיה היא המדינה החשובה ביותר באזור".
 
פורסם בעיתון ישראל היום.