עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווחים סותרים על שיחות מצרים-איראן

דיווחים בתקשורת הערבית והכחשות נמרצות של הצדדים אודות דיאלוג שנפתח • הנשיא א-סיסי בוחן מחדש את מדיניות החוץ

לאחרונה פורסמו מספר דיווחים שונים על שיחות שהתקיימו לאחרונה בקהיר בין מצרים לגורמי ביטחון איראניים במהלך ביקור לכאורה של משלחת מודיעין איראנית.

בעוד שדיווח אחד ציטט מקורות מצריים שאמרו כי גורמי המודיעין האיראניים קיימו שיחות מול עמיתיהם המצרים בקהיר בשבוע שעבר, דיווח אחר הכחיש כל ביקור או שיחות כאלה.

היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות נותקו לאחר שקהיר חתמה על הסכם שלום ישראל בשנת 1979 ונפילת השאה.  בשנת 2012 ביקר הנשיא המצרי המודח, איש תנועת ה"אחים המוסלמים", מוחמד מורסי בטהרן והיה לנשיא היחידי שביקר במדינה מאז שנות השמונים של המאה הקודמת.

האתר "אל-ערבי אל-ג'יידד" במימון קטאר בלונדון ציטט את מקורות ב"ספיישל המצרי" שטענו כי  ב- 12 ביולי בקהיר התקבלה משלחת מודיעין איראנית בשבוע שעבר, ונפגשה עם בכירים בשירות המודיעין הכללי של מצרים לדיון על סוגיות רגישות ומחלוקות בין המדינות.

אולם אתר הטלוויזיה "אל ערבייה" במימון סעודיה ציטט מקורות מצריים ב -13 ביולי הכחשה מצרית לדבר.

" המקורות של אלערבי אלג'ייד  ציינו כי "ההתייעצויות לא כיוונו לנורמליזציה מלאה של הקשרים בין שתי מדינות, אך הן שואפות לכונן יחסים מאוזנים ברורים וקבועים".

"אין דיאלוג עם טהרן"

"אל ערביה" ציטט מקורות אחרים שאמרו כי מצרים הדגישה כי טהראן צריכה להפסיק את ההתערבות באזור לפני נקיטת צעד כזה.

"מצרים כי היא דוחה את הדיאלוג או התיאום הביטחוני עם איראן", אמרו המקורות.

המקורות ציינו גם כי קהיר התנערה מההתערבות של טהרן בכמה מדינות ערביות כאשר "מצרים דרשה מאיראן להפסיק את מלחמות הכוח שלה באזור",באתר נכתב.

 

גישה חדשה למדיניות החוץ של מצרים

מהלך זה בא על רקע "מדיניות חוץ מצרית חדשה כלפי כל המעצמותה משפיעות באזור, בהתבסס על אי מעורבות בסכסוכי פרוקסי לטובת צד שהוא תוך לקיחת האינטרס של מצרים", אמרו המקורות לאל ערבי אל ג'ייד.

עוד צוין כי "חל שינוי גדול לאחרונה באסטרטגיה של מדיניות החוץ של מצרים".

הגישה החדשה קובעת כי "היחסים והאינטרסים המצריים יטופלו אך ורק על ידי מצרים ולא על ידי מדינה אחרת ללא קשר לאופי הקשרים עמה ".

מדיניות זו מטרתה גם "לנצל כל קשר באזור לטובת האינטרסים המצריים להשגה של רווח גדול יותר ".

יתר על כן, המקורות ציינו כי הגישה החדשה היא תוצאה של כמה גורמים, בראשם היה מינוי ממשל חדש שהוביל השר לשעבר, לשיתוף פעולה בינלאומי, פאיז'ה אבו אל-נג'ה, המשמש כיום כעוזר הנשיא.

על ממשל זה מוטל לתכנן את מדיניות החוץ המצרית ולקבוע את מדינת קהיר כלפי נושאים אזוריים שונים.

שיח תקשורתי חדש

על פי הדיווחים, השיחות בין גורמים איראניים ומצרים הביאו לכמה גישות חדשות, הכוללותם "הימנעות מביקורת על הצדדים המייציגים את שתי המדינות או אימוץ שיח תקשורתי פוליטי מתריס ", אמר אל-ערבי אל-ג'יידד.

המקורות גילו כי "שירות הביון המצרי הוציא הוראה לגופי התקשרות במדינה להפסיק את שידור כל חומר הנושא כל עלבון לאיראן או לזרועותיה, יחד עם זאת נדרשת התאמת מונחים ותיאורים הקשורים לתפקידים איראניים ".

אחת המטרות של איראן במתווה החדש שלה מול איראן היא  "המאמצים שלה לחפש תפקיד חדש כמתווך ביחסים בין המפרץ לטהרן, ובכך לאפשר השפעה מצרית והחזקת קלפים שיובילו לחיזוק הכלכלה בהמשך".

אבטחת האינטרסים האזוריים של קהיר

המקורות גם אמרו לאל-ערבי אל-ג'יידד כי הפעילות האיראנית בים סוף ובתימן עלתה בשיחות שהתנהלו לאחרונה בקהיר, לאור השלכותיה על האינטרסים המצריים.

הצד האיראני העביר מספר מסרים למצרים, "הקשורים לדיווחים  על תצפיות או פחדים מצריים בנוגע לתפקידים האיראניים בתחום זה ואבטחת נתיב השייט בים סוף ובמיצר באב אל מנדב כשקהיר מעוניינת לאבטח את מעבר של ספינות המגיעות מתעלת סואץ ", על פי המקורות.

המסרים נגעו גם לביטחון חברות מצריות הפועלות בעירק בבנייה מחדש של פעולות מכיוון שטהרן ממלאת תפקיד מרכזי שם באמצעות מיליציות השיעה אותה היא מגבה. המקורות ציינו כי נושא זה היה אחד מעמודי התווך לשיפור הקשרים בין קהיר טהראן.