עבור לתוכן העמוד
Menu

האם קאסם סולמאני בדרך להחליף את רוחאני?

בעוד כ-20 חודשים יסיים את תפקידו הנשיא הנוכחי רוחאני • מספר אנשים רואים עצמם ראויים לתפקיד אבל שם אחד מרחף מעל כולם

בעוד כ-20 חודשים אמורות להתקיים הבחירות לנשיאות באיראן ותסתיים הקדנציה השנייה של חסאן רוחאני כנשיא איראן. מספר מועמדים כבר הודיעו כי בכוונתם להתמודד על התפקיד.

עלי מוטראני, חבר הפרלמנט האיראני אמר במאי 2019 כי הוא שוקל לרוץ לבחירות בהתאם למועמדים האחרים ולנסיבות:" בוא נאמר, אם אני ארגיש כי  כי אני זוכה לתמיכה ולמעומדים אחרים אין, אולי ארוץ". מועמד נוסף הוא סגן הנשיא, אסחאק ג'האנגירי, היכול לזכות לתמיכה רבה בשל נאמנותו ובשל קרבתו אל ההנהגה. מועמדים נוספים הם שר התקשרות מוחמד-גאווה אזראי ג'רהומי, השר הצעיר ביותר בקבינט, הזוכה לפופלריות רבה ומחמד רצ'א עארף, (התמודד בבחירות ב-2013 אך חזר בו ושמש סגן נשיא בתקופת ח'אתמי). שה"ח מחמד ג'ואד ט'ריף הודיע כי לא יצטרף למירוץ לנשיאות 2021.

אחד ממקורבי רוחאני, סגן הנשיא, אסחאק ג'האנגירי, הוא מועמד שיכול לקבל תמיכה רבה בשל נאמנותו ובשל קרבתו אל ההנהגה.
אחד ממקורבי רוחאני, סגן הנשיא, אסחאק ג'האנגירי, הוא מועמד שיכול לקבל תמיכה רבה בשל נאמנותו ובשל קרבתו אל ההנהגה.

 

השר הצעיר ביותר בקבינט, שר התקשרות מוחמד-גאווה אזראי ג'רהומי, זוכה לפופולאריות רבה בציבור וייתכן ויכנס למרוץ.
השר הצעיר ביותר בקבינט, שר התקשרות מוחמד-גאווה אזראי ג'רהומי, זוכה לפופולאריות רבה בציבור וייתכן ויכנס למרוץ.

 

סגן הנשיא אסחאק ג'האנגירי - הנאמנות משתלמת?
סגן הנשיא אסחאק ג'האנגירי – הנאמנות משתלמת?

.

האדם שיכול לשנות את הזירה?

לנשיא רוחאני ישנם שני מקורבים שאליהם הוא פונה בעצה וסומך עליהם. אחד כפי שצוין הוא סגן הנשיא אסחאק ג'האנגירי והשני הוא מפקד כח אל קדס, קאסם סולימאני.

צעדות השיבה – הסוף?

במאמר פרשנות באתר בי בי סי בפרסית, (עליו מותחת איראן ביקורת מעת לעת)  כתב אחד הפרשנים המובילים, כי לדעתו מנצח הבחירות ביוני 2021 יהיה: קאסם סולימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה.

ג'וואר קורושי, כתב ופרשן ותיק, פרסם ב-29 לאוקטובר כי  סולימאני אשר  נמנע בעבר מלהופיע בתדירות בתקשורת האיראנית מרבה באחרונה בהופעות ופגישות  מתוקשרות ולראשונה אף העניק לפני כחודש ראיון ארוך ובלעדי לכתב עת חדש "מסיר" אשר לשכת המנהיג ההחלה להוציא לאור.

לדעתו  התקשורת האיראנית, ובייחוד זו המזוהה עם המחנה השמרני, מרבה לעסוק בסולימאני, פגישותיו, דבריו והופעותיו. הכיסוי התקשורתי מאדיר את שמו ומציג אותו  כדמות בלתי מנוצחת מראשית האסלאם. התקשורת מבליטה ואת דבריו על "הגיבורים המאמינים" שסייעו לאימאמים ואף משווה בין  הסיוע שלו לחסן נצראללה ולחזבאללה, לבין הסיוע לנביא מחמד לאמאם עלי ואמאם חסין במלחמות הראשונות של האסלאם במתנגדיו.

קורושי מציין כי באותו השבוע שהטלוויזיה האיראנית חויבה לשדר את דבריו של סולימאני בראיון מצולם  לכתב העת החדש של לשכת ח'אמנהאי, חסין טאא'ב, מפקד יחידת המודיעין במשמרות המהפכה הודיע על חשיפת ומעצר חולייה של שלושה מחבלים שלדבריו, תכננו מזימה "ישראלית"  במשך כשנתיים לרצוח את סולימאני באחת הופעותיו במסגד שנקרא ע"ש אביו בעיר קרמאן.

לדברי הכתב, מנהיג המשטר קרא לפני מספר ימים למפקדי משמרות המהפכה "להימנע מהזדקנות הכוחות" ועודד אותם להמשיך ולהתערב בענייני המדינה ולהרבות בלעסוק בחיזוק השפעת המוסלמים באזור בכדי לאתגר את אמריקה.

קורושי מדגיש כי התכונות הפרסונליות של סולימאני, ובייחוד צייתנותו   למנהיג ופועלו להעמקת ההשפעה איראנית באזור, הפכו אותו למפקד האהוד על ח'אמנהאיס ולימאני, בדומה לח'אמנהאי, לא מתבייש להשתמש בדברי רהב על יכולותיה המרשימות של איראן ונקודות החולשה של "האויבים". והשניים גם שותפים לאמונה כי הכוח הצבאי של אמריקה "ריק מתוכן" אם יצטרך לעמוד  במבחן אמיתי מול העולם האסלאמי.

הפרשן הדגיש כי ח'אמנהאי הוכיח בשלושים השנים שהוא נושא בתפקיד מנהיג איראן כי לתוצאות הבחירות באיראן (למג'לס ולנשיאות )אין כל השפעה  על דעותיו.  בנוסף למאות נציגיו בכל מוסדות הכוח וההשפעה במדינה – מוסדות הממשלה וכוחות הצבא ומשמרות המהפכה, הוא סומך בעיקר על שני אנשים: עלי אכבר ולאיתי (שר החוץ לשעבר והאחראי על הזירה הבינלאומית בלשכתו של ח'אמנהאי) וקאסם סולימאני. ביקור בשאר אסד באיראן בליוויו של סולימאני (לפני מספר חודשים) ללא ידיעת משרד החוץ האיראני שגרם להודעת על התפטרותו  המידית של שר החוץ (למרות שחזר בו לאחר מספר ימים), הוא הדוגמא הבולטת ביותר לתפקיד השולי וחסר החשיבות של ממשלות באיראן בקביעה והובלת מדיניות החוץ והביטחון של הרפובליקה האסלאמית .

לטענת כתב ה BBC ממשלה מכהנת אך ורק בכדי לענות על הבעיות הכלכליות ומשמשת למעשה לעלה התאנה המסתיר בעקביות את החולשות והכישלונות של המנהיג. הממשלה סופגת את כל הביקורת על הקשיים העצומים של המדינה ואילו המנהיג נשאר תמיד נקי מכל חטא!

קורושי מזכיר כי מועמדיו של ח'אמנהאי לנשיאות לא זכו עד כה לאהדה מצד הבוחרים. המקרה הבולט ביותר היה בחירתו של מחמוד אחמדינג'אד לתפקיד. הוא נבחר רק בזכות זיופים רבים וכהונתו נכפתה במשך שמונה שנים על העם. המועמדים של המנהיג בבחירות לאחר מכן ספגו כישלון מובהק. אך הסנקציות הנוקשות האמריקאיות ויציאתה של אמריקה מהסכם הגרעין והמצב הכלכלי החמור של המדינה, נותנים תקווה לח'אמנהאי שהפעם המועמד שלו יכול לזכות לאהדה גדולה. סולימאני זוכה לאמון רב מצד ח'אמנהאי וכן למידה מסוימת של פופולריות מצד העם והתעמולה המסיבית של המשטר סביבו הצליחה לצייר תדמית של אישיות מועילה וכריזמטית.

הפרשן מזכיר כי הנשיא רוחאני אמר לא מזמן שאיראן לא צריכה להיות במוקד של התגוששויות וההתנגשויות עם המערב. ח'אמנהאי מחזיק בגישה הפוכה ולעומתית מול המערב וביחד עם סולימאני, המוציא לפועל  של מדיניותו  וקבלן הביצועי לפרויקט "נצחיות העימות" מול אמריקה.   הכתב מעריך לסיכום, כי מחויבותו המלאה של סלימאני למנהיג ונכונותו להוציא לפועל הלכה למעשה את מדיניותו האזורית והבינלאומית מציבים אותו כמועמד מוביל של המנהיג.

יודגש עם זאת כי הבחירות לנשיאות באיראן תתקיימנה לאחר הבחירות בארצות הברית ולתוצאות הבחירות שם במיוחד אם הנשיא טראמפ לא ייבחר לקדנציה נוספת תהיה השפעה גם על מהלך הבחירות באיראן.