עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: מינוי רה"מ החדש יוביל להגברת המאמצים של איראן לסילוק כוחות ארה"ב

מינוי ראש הממשלה החדש במדינה על ידי הנשיא לאחר כשלון קודמיו בתפקיד יוביל את מאמצי איראן בעיראק לסילוק הכוחות האמריקאים ולהמשך אי היציבות הפוליטית במדינה

נשיא עיראק, ברהם צלאח, מינה את מצטפא אלכאט'ימי , לראש הממשלה המיועד של עיראק. זהו המועמד השלישי לתפקיד מאז דצמבר 2019 והתפטרותו של עאדל עבד אלמהדי בלחץ הפגנות ההמונים בעיראק. מחמד עלאוי ( (Mohammad Allawi , שר התקשורת לשעבר, התפטר במרץ 2020 ועדנאן אלזרפי, התפטר (9 אפריל) לאחר שהסיעות השיעיות המרכזיות בפרלמנט (שקודם לכן הגדירו אותו "סוכן אמריקני") נסוגו מתמיכתן בו והעבירו, יתכן בלחצה של טהראן (מפקד כח קדס אסמאעיל ק'אא'ני ויו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי, שמח'אני ביקרו לאחרונה בעיראק) , אותה לאלכאט'ימי. לרשותו של אלכאט'ימי עומדים עתה 30 יום להציג לפרלמנט ממשלה כדי שיאשרו. אלזרפי כתב במכתב ההתפטרות שלו כי "סיבות פנימיות וחיצוניות" מנעו ממנו להשלים את משימתו.

דובר משרד החוץ האיראני קידם בברכה את החלטתו של נשיא עיראק למנות את מצטפא אלכאט'ימי לראש הממשלה המיועד של עיראק לדבריו, "איראן תמיד תמכה בעצמאותה, בריבונותה המדינית ובשלמותה הטריטוריאלית וביציבות הפנימית של עיראק". הדובר הביע תקווה, כי אלכאט'ימי יביא ליציבות במדינה ואמר, כי איראן מוכנה לשתף פעולה באופן מלא עם הממשלה העיראקית כדי לעזור לתושבי עיראק ולמקורות הסמכות במדינה (ההנהגה השיעית הבכירה) לעמוד ביעדיהם .

 

 

אם יצליח אלכאט'ימי, הנחשב לבעל קשרים טובים עם ארה"ב אך התקרב בחודשים האחרונים לאיראן, להרכיב בסופו של דבר ממשלה, משימה לא פשוטה כלל ועיקר, הוא יעמוד בפני אתגרים קשים למדיניות החוץ של עיראק בעיקר בכל הקשור לפריסתם מחדש של הכוחות האמריקניים במדינה ולהסדרת המשך נוכחותם במדינה בפרט וליחסים עם ארצות הברית בכלל. על הפרק שיחות אסטרטגיות ביוני בין ארצות ברית לבין עיראק בסוגיות ליבה אלה. בתוך כך נמשכת נסיגתם של הכוחות האמריקניים ממספר בסיסים בעיראק ובהם בסיס אבו ע'ריב, במחוז בגדאד.

לצד האתגר המורכב של היחסים עם ארצות הברית צפוי אלכאט'ימי – להתמודד עם הסוגיה הרגישה של המשך נוכחות הצבאית (המיליציות הפרו-איראניות ויועציהן האיראניים), הפוליטית והדתית של איראן בעיראק , שאינה מקובלת על כלל הפלגים בעיראק, עם המשבר הכלכלי העמוק שנוצר בעקבות הירידה החדה במחירי הנפט שגררו ירידה חדה בהכנסות עיראק ועם המשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה.

איראן מצידה שבה ומוכיחה כי גם על רקע התמודדותה עם משבר הקורונה הנרחב בתחומה היא ממשיכה להקצות משאבים רבים להמשך מעורבותה בעיראק, בתימן ובאזורים אחרים במזרח התיכון. נראה, כי במקביל למעורבותה הפוליטית במדינה תמשיך איראן, בעיקר באמצעות כח קדס של משמרות המהפכה, לעודד את המיליציות השיעיות לפגוע בנכסים מדיניים וצבאיים של ארצות הברית בעיראק, למרות הסתכנות בהסלמה אפשרית עם ארצות הברית, שעשויה דווקא לשרת את האינטרס האיראני להאיץ את קצב סילוק הכוחות האמריקניים מעיראק (ברוח ההבטחות לנקום את חיסולו של מפקד כח קדס הקודם קאסם סלימאני) בתמיכת הפרלמנט והממשלה ובזינוב המיליציות הצבאיות.
.