עבור לתוכן העמוד
Menu

רוחאני: אם התנאים לא יבשילו – נעבור לפעימה השלישית

רוחאני מודה כי איראן נמצאת במצב כלכלי קשה לאור נסיגת ארה"ב והטלת הסנקציות ולכן נסוגה מההסכם • "מוכנים למו"מ , אבל לא לכניעה"

במסגרת ישיבה קבינט אמר היום (רביעי) נשיא איראן, חסן רוחאני, כי הממשלה מעולם לא איבדה את רצונה בדיאלוג ולעולם לא תעשה זאת, והוסיף, כי "כל עוד אני אחראי על מדיניות החוץ של המדינה, אנו מוכנים באופן הוגן, וחוקי למו"מ המבוסס על כבוד הדדי לפתרון בעיות, אבל לא לכניעה, תחת המו"מ".

"למשא ומתן שהתרחש לפני תחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית לא היו תוצאות משמעותיות ולעולם לא יגיעו לתוצאה מוחשית". אמר, והוסיף כי אויבי האומה האיראנית נהגו להטיל מגבלות חדשות על מדינתנו.

https://jcpa.org.il/article/%d7%a8%d7%95%d7%97%d7%90%d7%a0%d7%99-%d7%9e%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%98%d7%a0%d7%99%d7%94-%d7%aa%d7%a7%d7%91%d7%9c-%d7%aa%d7%92%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%a0%d7%90%d7%95%d7%aa%d7%94/

הוא המשיך, "הדבר הראשון שעשתה הממשלה ה -11 היה לשבור את הקיפאון הפוליטי בזירה הבינלאומית והממשלה תוכל להסיר את המכשולים ב -100 הימים הראשונים שלה כפי שהבטיחה, דבר שהוביל להסכם בג'נבה".

רוחאני מאשים את ישראל וסעודיה בניסיון לסכל הסכם ג'נבה

הנשיא רוחאני אמר במסגרת דבריו כי ישראל וערב הסעודית , גרמו לעיכוב משמעותי בהשגת הסכם הגרעין בכך שר החוץ הסעודי ורה"מ "המשטר הציוני" נהגו לנסוע לווינה כל יום ולג'נבה במטרה לסכל את ההסכם. לדבריו ההסכם היה מוכן לחתימה כבר ב-2014, אך היא נסוגה ברגע האחרון, עד להשגת ההסכם ביוני 2015.

הנשיא האשים את ישראל ואת ערב הסעודית כי גם לאחר מכן המשיכו הצדדים בניסיונות לחבל בהסכם. רוחאני אמר כי ראש ממשלת ישראל כבר הצהיר בפומבי כי פנה את הנשיא טרמאפ ושכנע אותו לסגת מההסכם וזאת במחשבה שאיראן תיסוג ממנו ביום שלמחרת. "גם עתה אין אנו מחפשים מלחמה ולא נקמה.. אנו מחפשים מו"מ הוגן ומכובד, אך דוחים שיחות כניעה. כבר עתה אנו מוכנים לדיאלוג…אחרת בעוד מספר שבועות אנו נמשיך לצמצם במחויבויות שלנו כלפי הסכם הגרעין וכפי שהודענו כבר, נממש את הפעימה השלישית בצמצום המחויבויות…"

"פעלנו בזהירות לקראת נסיגת ארה"ב מההסכם על מנת שנוכל למכור את הנפט שלנו בסכום הרצוי, אך מאז שהחלו בסנקציות המלאות נגד הנפט שלנו, אנחנו פועלים בתנאים חדשים; לכן קיבלנו החלטות נחרצות להפחית את התחייבויותינו בתנאים החדשים ".

רוחאני הדגיש כי "ב-60 הימים הראשונים, למרות שהצד השני ביצע מספר מהלכים, אנו לא ראינו מספיק (מצדו), ולכן נטשנו שני מרכיבים (של ההסכם). בינתיים, הצעות רבות הוצגו על ידי מתווכים שונים ומדינות לעצור אותנו מלהפחית את המחויבות שלנו, והם ביצעו מספר מהלכים, אבל ההצעות שלהם לא היו הוגנות מספיק לדעתנו, בספק רב אם היינו יכולים לקבלם". הנשיא האיראני ציין עוד "כי שעבר חזרנו ואמרנו, ההפחתה במחויבות שלנו היא זמנית, ואם הם יפעל באופן מלא בהתאם למחויבות שלהם , אנו נוכל לשוב להבנות הקודמות , ואם צדדים אחרים ינקטו באיזון נכון ויכריזו על הפסקת המלחמה הכלכלית תהיה הזדמנות לשיחות ".

כמובן, יש מדינות כמתווכות, וישנן התכתבויות ושיחות, וכל אחד צריך לדעת שלעולם לא נפספס את ההזדמנות למשא ומתן ". הוא חזר ואמר, "אנו רואים בכניעה צעד לא נכון. האומה והחוקה האיראנית לא יקבלו זאת, אך אנו תמיד מוכנים למשא ומתן הוגן ומכובד, ואנחנו מוכנים כעת".

הנשיא האיראני הוסיף כי  "אנו בקשר עם מדינות אירופה ומדינות אחרות בעולם, אך לא הגענו לנקודה הרצויה עד כה, מכיוון שההצעות לא היו מאוזנות, אך נמשיך בדיאלוג, ואם לא נצליח לסיים אותנו נפנה אל הצעד השלישי שלנו".

http://president.ir/en/110484

ביום שני דיווחנו כי משרד החוץ של עומאן הודיע כי שר החוץ יוסוף בין עלוואי בין עבדואלה יבקר בטהראן בשבוע הבא ביום ראשון. הביקור בא על רקע המתיחות באזור המפרץ הפרסי. לעומאן ישנה חשיבות רבה באזור המפרץ הפרסי בשל מעמדה כמתווכת המדברת עם שני הצדדים , הן האמריקאי והן הפרסי. ידיעות על תיווך מצד עומאן וניסיונות להביא להתקרבות בין ארה"ב תחת ממשל טראמפ החלו מיד עם המתיחות באזור וההערכות מדברות על כך כי ישנם מגעים מאחורי הקלעים.

ממשל אובאמה, נעזר בשרותי הממלכה בעבר על מנת לפתוח בדיאלוג בין ארה"ב לאיראן שהוביל בסופו של דבר לחתימת הסכם ה – JCPOA בשנת 2015.

במקביל העביר אתמול שליח מטעם הנשיא רוחאני לנשיא צרפת מקרון. תוכן האיגרת עדיין לא פורסם.