עבור לתוכן העמוד
Menu

ראש תנועת ה-BDS בדרום אפריקה: היהדות דומה לדאעש

הדברים נאמרו במסגרת תכנית דת ברדיו SAFM • דייקר: אי אפשר להפוך היסטוריה בת למעלה מ - 3000 שנים לגזענית

יחסי ישראל ודרום אפריקה עלו על שרטון בשנים האחרונות וחווים קשיים רבים בתקופה האחרונה עם סיום שנות שלטונו של הנשיא זומה, שאולץ להתפטר מתפקידו והן תחת הנשיא החדש סיריל רמפוזה, שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים. בדרא"פ אף נשמעו קולות הקוראים לנתק את היחסים עם ישראל ותנועת ה-BDS תופסת תאוצה רבה בה ומחזקת את כוחה.

דן דייקר, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומומחה ללוחמה מדינית , התראיין בתכנית דת ברדיו SAFM, שעסקה בין השאר בזכותה של ישראל על אדמת ארץ ישראל הן מהתוקף החוקי והן מהתוקף התנ"כי. ממולו של דייקר התראיין ראש תנועת ה – BDS בדרום אפריקה, פרופ' פאריד אסקה. אסקה יליד שנת 1959, מוסלמי, אשר מונה על ידי נלסון מנדלה, נשיא דרא"פ לשעבר, כשר הממונה על המלחמה באי השוויון ומשמש כפרופ' במחלקה ללימודי דת האסלאם באוניברסיטת יוהנסבורג. הוא נחשב לאחד האחראים לחרם של האוניברסיטה את אוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

בעיתון הג'רוזלם פוסט פורסם השבוע כי אסקה צפוי לקבל מידי הנשיא עיטור מיוחד על פעילותו למען זכויות האדם.

התכנית בת השעה, עסקה רבות בשאלה של ההקשר ושל הזכות על ארץ ישראל של העם היהודי מתוך ההבטחה של האלוהים בתנ"ך ובסוגיות שונות הנובעות מכך. אולם לקראת סוף הדיון תפסה התכנית תפנית אל הוויכוח הפוליטי ואל עמדותיו הקיצוניות של  אסקה כראש תנועת –BDS בדרא"פ. אסקה אמר כי הוא רואה את התפיסה היהודית את האל ואת התפיסה של הדת היהודית כי ישנה הבטחה של אלוהים על ארץ ישראל, כתפיסה "אתנית, לבנה וגזענית ומזכירה לי את דעאש ואל קעידה". לדבריו של אסקה מדובר בתפיסה ובפרשנות צרה של כתבי הקודש של התורה ולכן היא נגועה בגזענות.

דייקר לא נשאר חייב וענה לאסקה מיד: "מצער מאוד כי פרופ' אסקה מבקש להפוך את ההיסטוריה היהודית, בת למעלה מ-3000 שנים, למקוטלגת כתורה גזענית. אני חושב שפרופ' לדת מוסלמי המשווה את הדת היהודית לאל קעידה שאחראית לעריפות ראשים, אונס נשים ורצח ילדים בשם דת האסלאם, וזה צריך להיות הנושא של התכנית הבאה שלכם, ולא עשית הדה לגיטימציה של הדת והדה לגיטימציה של היהודית ואת מה שהיא מייצגת ואני חושב שזה מה שצריך להיות מובן".

דייקר המשיך למרות ניסיונותיו של המנחה ליצור הקשר כלשהו ואמר: "אני מבין את הניסיון הזה ואני יכול להגיד באותה מידה כי ישנו הקשר בין האסלאם לבין המשטר הנאצי", ציין בכעס דייקר והמשיך: "כשאני יושב וחולק את הלחם שלי עם יוצאי אתיופיה שחומי העור מצד אחד ומצד שני חולק את הלחם שלי עם יוצאי הודו, שצבע העור שלהם הוא שונה משלי, אבל אנחנו כולנו אותו מבינים כי כולנו בני אותה אומה".

דייקר תקף את אסקה על כך שהוא מנסה במשך שנים להסיט תושבי דרום אפריקה רבים נגד ישראל ודימה אותם לקולוניאליסטים לבנים. "ישראל היא המדינה היחידה שלקחה אנשים שחומי עור לשטחה ולא הפכה אותם לעבדים אלא סייעה להם וזאת בניגוד לשאר מדינות במערב".