עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע המתיחות במפרץ – שר החוץ של עומאן יבקר בטהראן

עומאן שימשה כבר בעבר כמדינה נטרלי המתווכת באזור בעת המו"מ בזמן ממשל אובאמה • לאחרונה ביקר שר החוץ בסוריה בביקור שמטרתו הייתה להוריד את השפעתן של טהראן ואנקרה על המדינה

בהודעה רשמית של משרד החוץ של עומאן נכתב כי שר החוץ יוסוף בין עלוואי בין עבדואלה יבקר בטהראן בשבוע הבא ביום ראשון. הביקור בא על רקע המתיחות באזור המפרץ הפרסי. לעומאן ישנה חשיבות רבה באזור המפרץ הפרסי בשל מעמדה כמתווכת המדברת עם שני הצדדים , הן האמריקאי והן הפרסי. ידיעות על תיווך מצד עומאן וניסיונות להביא להתקרבות בין ארה"ב תחת ממשל טראמפ החלו מיד עם המתיחות באזור וההערכות מדברות על כך כי ישנם מגעים מאחורי הקלעים.

ממשל אובאמה, נעזר בשרותי הממלכה בעבר על מנת לפתוח בדיאלוג בין ארה"ב לאיראן שהוביל בסופו של דבר לחתימת הסכם ה – JCPOA בשנת 2015.

שר החוץ של עומאן יבקר בטהראן בראשון - האם יש מו"מ חשאי?
שר החוץ של עומאן יבקר בטהראן בראשון – האם יש מו"מ חשאי?

סא"ל במיל מיקי סגל, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, העריך בעבר כי התבטאויות מצד בכירי הממשל האירני כמו "אומץ אסטרטגי" הנשמעים באיראן על רקע המאבק הפנימי בין מבקשי העימות מול ארה"ב לבין המבקשים להימנע ממנו הוא ביטוי שנשמע בעבר , בעת הכניסה למו"מ מול ממשל אובאמה. סגל העריך בעבר כי איראן וארה"ב מנהלות מו"מ חשאי בעומאן או במדינה אחרת.

 

שינוי יחסים מול סוריה?

ב-7 ביולי נפגש נשיא סוריה, באשר אל אסד, עם שר החוץ של עומאן בין עלוואי. הפגישה נערכה בדמשק והשניים שוחחו על נושאן בילטרליים וההתפתחויות האחרונות באזור.

הביקור של בין עלוואי היה הביקור השני במספר של אישיות בכירה מאזור המפרץ הפרסי מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה. עומאן באופן מסורתי, כפי שהיא נוהגת בכל סכסוך אזורי, אינה תומכת בשום צד ומכאן כוחה לשמור על דיאלוג פתוח עם מדינות האזור ובכללם ישראל.

כזכור ראש הממשלה נתניהו ביקר במדינה זה מקבר בביקור פתוח לתקשורת שזכה לתהודה רבה. שר החוץ ישראל כץ ביקר אף הוא בנובמבר בתוקף תפקידו דזא כשר התחבורה בנסיכות שבמפרץ הפרסי. כץ, חבר הקבינט המדיני־ביטחוני, הציג במסגרת הוועידה הבינלאומית של ארגון IRU, העוסק בתחום התחבורה בעולם, את תוכניתו "מסילות לשלום".

להערכת פרשנים מסוימים הביקור בסוריה יכול להוות ירית פתיחה לאיתחול היחסים בין דמשק למדינות המפרץ ויכול להוריד את המתח בין סעודיה, איחוד האמירויות וסוריה.

בדצמבר האחרון, שתי מדינות מפרציות – בחריין ואיחוד אמירויות היו הראשונות בין מדינות המפרץ שפתחו מחדש את השגרירות שלהן בדמשק, לאחר שמונה שנים. שר החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גארגש אמר כי ההחלטה של איחוד האמירויות לפתוח אתה שגרירות לאחר שהבינו כי מדובר בשלב הבא לחזרתה של סוריה לחיק האומה הערבית" . עוד ציין גארגש כי הדברים באים בתגובה לצעדים של טורקיה ואיראן במדינה.

https://timesofoman.com/article/1648462/Oman/Government/Alawi-to-visit-Iran-MOFA

Does Visit by Oman’s Foreign Minister to Syria Signal Wider Gulf Rapprochement?