עבור לתוכן העמוד
Menu

נחסמו חשבונות טוויטר של סוכנויות ידיעות באיראן

מספר שעות לאחר חטיפת מיכלית הנפט הבריטית נחסמו מספר חשבונות בשפה הפרסית על ידי טוויטר • החברה טוענת כי נהגו בגסות כלפי דת הבאהים • בעקבות הסנקציות נחסמו במערב חשבונות של ראשי משמה"מ ושל המנהיג העליון

הרשת החברתית טוויטר אישרה כי השעתה את חשבונות הטוויטר בשפה הפרסית של מספר סוכנויות המדווחות על חדשות.

הרשויות בארה"ב חסמו את הגלישה לסוכנות IRNA, YJC ו-MEHR כבר ביום שישי.

"החשבון הושעה על ידי טוויטר מכיוון שהפרו את חוקי טוויטר", נכתב בהפניה לדפים.

לפי הטלוויזיה הפרסית מדובר בתגובה בריטית לחטיפת מיכלית הנפט. בסוכונות הידיעות מאהר טוענים כי העמוד המשמש אותם בשפה הפרסית לפרסום ידיעות חוץ וראיונות נחסם אף הוא. האתר באנגלית לא נחסם.

בטוויטר אמרו ל AFP כי הסיבה לחסימה היא הטרדה של אנשים הקשורים דת הבהאים.

לפי דיווחים שונים לאור עלית המתיחות במדינה נחסמו לגלישה לאנשים פרטיים כל הרשתות החברתיות.

בינואר החליטה הרשות השופטת באיראן החליטה לסנן גם את פלטפורמת שיתוף התמונות ברשת החברתית  "אינסטגרם", זאת בהמשך לפעילות איראן לחסימת שאר הרשתות החברתיות במדינה.

הצעד ימנע מלמעלה מ-24 מיליון איראנים ובכלל זה גם המנהיג והנשיא ובכירי נוספים גישה לאפליקציה.

באיראן משמשת רשת חברתית ז לא רק לשיתוף תמונות אלא גם להעברת מידע, ביקורת על המשטר ולשיח פוליטי ער.

"בית מטבחים לדור הצעיר"

ג'ואד ג'ואדיניא Javad Javidnia)) ראש מחלקה לענייני סייבר במשרד התובע הכללי ומזכיר הועדה לסינון תכני אינטרנט, אמר כי קיים צו מטעם הרשות השופטת המורה לסנן את "אינסטגרם" והדגיש כי מרבית חברי המועצה העליונה לענייני סייבר Supreme Cyber Space Council)) וכן מקבלי החלטות נוספים תמכו בהחלטה זו.

ראש מחלקה לענייני סייבר במשרד התובע הכללי ומזכיר הועדה לסינון תכני אינטרנט

לדבריו, היקף תעבורת הרשת של "אינסטגרם" חרג הרבה מעבר למה שהוקצה. מזכיר המועצה אבו אלחסן פירוזאבאדי Abolhassan Firouzabadi)) אמר כי איראן פתחה חלופה ראויה ל"אינסטגרם".

ג'ואדיניא המשיך בהצהרתו ואמר כי המועצה העליונה לענייני סייבר הנחתה בעבר את הממשלה ליישם את ההחלטה ולהעביר את שרתי הרשת החברתית לאיראן כדי שניתן יהיה לפקח על תכניה, אך ההחלטה לא יושמה למרות סכומי כסף גדולים שהושקעו  "עתה אנו ממתינים לגיבוש הסכמה רחבה בנוגע לצורך בסינון "אינסטגרם" ואם זה לא יקרה התובע הכללי יקבל את ההחלטה הנדרשת (לסנן את אינסטגרם" באופן חד-צדדי [2][3].

ג'ואדיניא הגדיר  לאחרונה את "אינסטגרם" כ"בית מטבחים" ו"אסון" לדור הצעיר "האם אללה והשהידים יוכלו לסלוח לי על זה". הוא  וטען כי אנשי רוח, אנשי אקדמיה ואף סטודנטים פנו אליו ודרשו לחסום את הרשת החברתית. כלי התקשורת באיראן העריכו כי ההחלטה על חסימת הרשת קרובה מתמיד למרות דחיית יישומה עד כה. ההחלטה הייתה אמורה להיכנס לתוקף במהלך דצמבר 2018[4]

איראן " הרשתות החברתיות פוגעות בביטחון הלאומי"

המשטר האיראני רואה ברשתות החברתיות איום על יציבותו ופגיעה בביטחונה הלאומי שכן הן משמשות להעברה בזמן אמת של סרטונים ותמונות מההפגנות נגד המשטר ואף משמשות למתיחת ביקורת על המשטר והצגתו באור שלילי במערב. על רקע זה הגבילה איראן את הרשת הפופולרית "טלגרם" במהלך ההפגנות הנרחבות בתחילת 2018 ואף שבשה את פעילות הרשתות הסלולריות באזורי ההפגנה.

במאי 2018 סיננה – למורת רוחו של הנשיא רוחאני – איראן לחלוטין את "טלגרם" (בשל סירובה להעביר את שרתיה לאיראן) בטענה כי התעבורה בה מסכנת את ביטחונה הלאומי. הנשיא – המתקשה לממש את הבטחות הבחירות שלו ליתר חופש תקשורתי באיראן – מתח ביקורת על ההחלטה אך לא הצליח להשפיע עליה בסופו של דבר.

ההחלטה הצפויה לחסום את "אינסטגרם" משקפת של חשש מתמשך  של המשטר מפני התפשטות  ההפגנות על רקע המצב הכלכלי הקשה בעקבות הסנקציות שהוטלו על איראן. המשטר מעוניין להקשות עוד על האזרחים האיראנים להשתמש באינטרנט (בעיקר אתרי חדשות)  בכלל וברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר) בפרט לתאם את פעילות המחאה והציג לעולם את המצב במדינה.

בין המשטר לבין האזרחים מתנהל קרב מתמיד בו המשטר חוסם את הגישה והאזרחים משתמשים בתוכנות נגד סינון anti-filtering .

באפריל, יום לאחר שנכנסו לתוקפן הסנקציות של ממשל ארה"ב שהגדיר את משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור, נחסם חשבונו של קאסם סולמנאי ברשת החברתית, אינסטגרם.

סולמנאי נהג לשתף את העוקבים בביקוריו באזור ובפוסטרים המהללים אותו ואת המשטר. כמו כן נהג לתקוף את ממשל טרמאפ על צעדיו בחשבון, הדברים פורסמו בסוכנות  הידיעות הרוסית "ספוטניק".

העמוד של סולמיאני ברשת

אתמול נכנסו לתוקפן הסנקציות אותן הטיל הנישא טראמפ על משמרות המהפכה ב-8 באפריל בצו נשיאותי.

כזכור ארה"ב החליטה  להגדיר (8 אפריל)  את משמרות המהפכה (משה"מ) של איראן כארגון טרור Foreign Terrorist Organization ,FTO) ) ומתוקף כך להטיל עליהם סנקציות עוררו תגובות סותרות באיראן. בעוד ראשי המשטר הזדרזו לאיים בתגובה קשה על המהלך גורמי אופוזיציה איראניים מבית ומחוץ דווקא ברכו עליו וקבעו כי משה"מ אחראי לבעיותיה של איראן ולמתיחות באזור.

דיווחים נוספים ברחבי הרשת כי החשבונות של החשבונות של ראש המטה מוחמד בגאירי, מפקד המשמר מוחמד עלי ג'ארי, סגנו חוסיין סלאם, עוזר משאבי אנוש בכוחות המזויינים מוסא קמילי, יו"ר לשעבר של רשות הרדיו והטלוויזיה עזראת אללה  והמועמד לנשיאות מוחמד באקר קליאנבף, נחסמו אף הם.

#إيران | #إنستغرام يحظر حسابات رئيس الأركان محمد باقري و قائد الحرس #IRCG محمدعلي جعفري ونائبه حسين سلامي ومساعد شؤون الموارد البشرية في القوات المسلحة موسي كمالي ورئيس هيئة الإذاعة والتلفزيون سابقا عزت‌الله ضرغامی ومرشح الرئاسة الأخيرة والقيادي في الحرس محمد باقر قاليباف pic.twitter.com/G7evOrO4v7

— الشرق الأوسط – إيران (@aaa_iran) 16 באפריל 2019