הקשר בין כרבלא לירושלים

13-09-2016

המוסלמים חוגגים בימים אלה את חג הקורבן, אבל בשולי החג מתחוללת התפתחות לגמרי לא שולית- איראן מפנה את עולי הרגל השיעים ממכה לכרבלא שבעיראק הקדושה לשיעים בפסק הלכה של המדריך העליון, חמנאי עצמו. אנשי דת סעודים מוציאים פסקי הלכה מטעמם ובהם קובעים כי השיעה איננה חלק מן האיסלאם, אלא המשכה של דת זרתוסרה של פרס מלפני האיסלאם. המורדים הסונים בסוריה מכתירים את המתקפה החדשה בדרום סוריה כ”קרב קאדיסיה”, כלומר: הקרב שבו האיסלאם הצעיר הכה את צבא האימפריה הפרסית.

כל זה מוליך למסקנה המדהימה שהאיסלאם מתפלג גם מבחינה דתית, והשיעה מתנתקת ממכה ומתרכזת בכרבלא, שאוגרת בתוכה את הטראומה השיעית של טבח משפחת הנביא בידי האומיים.

"קרב קאדיסיה"

“קרב קאדיסיה”

יש לזה גם השפעה על ירושלים. מכה הווהאבית מאתרת את מקומות הפולחן שעלולים להעמיד תחרות למכה, וירושלים בראשם. זאת הסיבה שסעודיה לא מאפשרת לכל הבטחות הסיוע הערביות לירושלים לבוא לידי מימוש.

אודות המחבר פינחס ענברי

פנחס ענברי, יועץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, עיתונאי ותיק ופרשן לענייני ערבים והמזרח התיכון. מחברם של מספר ספרים העוסקים בפלסטינים, וביניהם:The Palestinians: Between Terrorism and Statehood (Sussex Academic, 1996).
This entry was posted in איראן, אסלאם, העולם הערבי, ירושלים. Bookmark the permalink.