עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק של הסהר השיעי לערעור היציבות האזורית

עם חימום היחסים ולקראת פתיחת הדיאלוג עם ארה"ב, איראן וסוריה פתחו במתקפה פוליטית שנועדה לערער ולפורר את המשטר האזורי בעולם הערבי-סוני. אין ספק שכוונותיו של ברק אובאמה לדיאלוג ולהגעה להבנות היא נאה ורצויה, אבל לפעמים הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות. עם חימום היחסים ולקראת פתיחת הדיאלוג בין ארה"ב לאיראן וסוריה, פתחו שתי האחרונות, לשעבר חברות ב"ציר הרשע", […]


עם חימום היחסים ולקראת פתיחת הדיאלוג עם ארה"ב, איראן וסוריה פתחו במתקפה פוליטית שנועדה לערער ולפורר את המשטר האזורי בעולם הערבי-סוני. אין ספק שכוונותיו של ברק אובאמה לדיאלוג ולהגעה להבנות היא נאה ורצויה, אבל לפעמים הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות.

עם חימום היחסים ולקראת פתיחת הדיאלוג בין ארה"ב לאיראן וסוריה, פתחו שתי האחרונות, לשעבר חברות ב"ציר הרשע", במתקפה פוליטית שנועדה לערער ולפורר את המשטר האזורי בעולם הערבי-סוני. ראשית, מנהיג חמאס, חאלד משעל, הודיע בדוחה על כוונתו להקים גוף חלופי לאש"ף. לאחר מכן, פתחו אתרי אינטרנט הקשורים במשטר הסורי במתקפה על הליגה הערבית במגמה לפרקה. הדרישה קראה למזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, להתפטר מתפקידו מכיוון שנשאר לשבת לצידו של שמעון פרס בעת שראש ממשלת תורכיה, טייפ ארדואן, עזב את כנס דאבוס.

הליגה הערבית ואש"ף מהווים קונצנזוס ועמודי תווך של יציבות בתוך העולם הערבי-סוני. יצירת גוף חלופי לאש"ף תוביל לכך שלאחר שהחמאס ניתק את עזה מן הגדה, מחנות הפליטים בלבנון יאורגנו במסגרת חדשה ו יתנתקו מרמאללה.  כך, במקום מסגרת "הייצוג היחיד" של אש"ף לבעיה הפלסטינית, שהייתה מהסממנים החשובים של המדינות הסוניות עד עכשיו, המסגרת תתפצל לעזה-רמאללה-לבנון.

ניתן להעריך שלאחר פירוק אש"ף והליגה הערבית, הצעד הבא יהיה ניסיון לערער את הממשלות הסוניות, כמו בירדן ובמצרים, על ידי ליבוי מתחים קיימים ועידוד מהומות פנימיות. בכל אופן, תחילת התהליך היא ערעור מוסכמות שגרמו לאחידות ובהקשר זה ניתן להזכיר גם את התנגדותו של חאלד משעל לתוכנית הסעודית, משום שהיא איננה גורסת שזכות הפליטים היא אינדיבידואלית אלא קיבוצית, ולפיכך אף אחד לא יכול לייצג את הפרט הפליט ולכפות עליו הסכם השולל ממנו את זכות ההחלטה האינדיווידואלית.

בפועל אנחנו רואים היום שהליגה הערבית כבר לא מתפקדת. הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת כאשר בדוחה התכנסה במהלך מלחמת עזה לראשונה מסגרת חדשה המייצגת כמה מדינות ערביות, חמאס ואיראן. השתתפות עיראק במסגרת זו הביאה למעשה להופעה הראשונה של "הסהר השיעי" הכוללת את איראן, עיראק, סוריה ולבנון מול המדינות הסוניות.

לפני ימים אחדים, התכנסה באבו דאבי ישיבה דחופה בדלתיים סגורות בה השתתפו שרי החוץ של המדינות הסוניות. ההדלפות שיצאו מתוך הישיבה הזאת דיברו על הכרזה על איראןכאויב הראשי של האזור ושלילה מוחלטת של הכרזת משעל בדבר פירוק אש"ף.

אחת הדאגות העיקריות של המסגרת הסונית היא כוונת ארה"ב לפתוח בדיאלוג עם איראן ועם סוריה. אין ספק שכוונותיו של ברק אובאמה לדיאלוג ולהגעה להבנות היא נאה ורצויה, אבל לפעמים הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות.