התראות

תכנית טראמפ: בין תבונה מדינית לסטנדרטים כפולים

"דחייה על הסף של התכנית מבלי לשקול אותה ומבלי להביע אפילו קורטוב של של נכונות למו"מ עליה ומהצד השני הם מגנים את ישראל על כך שהיא שוקלת לממש חלקים ממנה" • אלן בייקר על הצביעות העולמית והתבונה המדינית של תכנית טרמאפ
שיתוף

עניינים

חזון השלום של הנשיא דונלד טראמפ שהוצגה בוושינגטון ב -28 בינואר 2020, הכניסה את  המזרח התיכון ואת הקהילה הבינלאומית להצהרות מבלבלות וסותרות ולדיון אינטנסיבי באשר למשמעותו ולאופן יישומו.

למרבה הצער, אפילו לפני לידתה, נתקל חזון השלום בסירוב עיקש של ההנהגה הפלסטינית לשתף פעולה בגיבושו ובניסוחו. סירובם לקבל או אפילו לשקול את התכנית, למרות היתרונות הפוליטיים, הכלכליים והפיננסיים הניכרים שהיא מעניקה לפלסטינים, מאיים לערער על כל אפשרות של חזרה למשא ומתן אמיתי.

סירוב זה נבע מתחושת בגידה חריפה אצל ההנהגה הפלסטינית, בעיקר בעקבות ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כעיר הבירה של ישראל, והחלטתו למקם את שגרירות ארה"ב בירושלים. כמו כן, הייתה זו תוצאה של איבה עמוקה אישית בין אבו מאזן, ראש אש"ף, כלפי הנשיא טראמפ, עד כדי העלבתו החמורה באופן פומבי ובלתי-דיפלומטי.

רוסיה נגד מאהר אלאסד

ההתנגדות העקרונית הפלסטינית לתכנית עוד לפני שהיו מודעים לתוכנה, והחסימה המעשית של האפשרות  לפתוח מחדש את המבוי הסתום בתהליך השלום הפלסטיני-ישראלי, מהווה טעות חמורה ומצערת מצד ההנהגה הפלסטינית. זאת במיוחד לנוכח העובדה שהתנגדותם לתכנית מעולם לא התבססה על ניתוח מהותי של תוכנה  או על ההיגיון אלא יותר על העניין האישי – כעס ועלבון.

סירוב כזה מערער את העיקרון הבסיסי והמחויבות של יו"ר אש"ף יאסר ערפאת, בשם העם הפלסטיני, ב-9 בספטמבר 1993 במכתב לראש ממשלת ישראל יצחק רבין לפיה:

"אש"ף מחויב לתהליך השלום במזרח התיכון, ולפתרון של שלום לסכסוך בין שני הצדדים ומצהיר כי כל הסוגיות הבולטות בנוגע למעמד קבע ייפתרו  במו"מ."

לאחר כישלונן של מספר  הצעות שלום שהוגשו במהלך השנים, ניתן היה לצפות כי קורטוב של תבונה פוליטית, הגיון בריא ואחריות ציבורית מצד ההנהגה הפלסטינית, היה לפחות יוצר את הרצון לשתף פעולה ולשקול את התוכנית החדשה, ואף לשקול אותה כבסיס למשא ומתן, במקום לדחות אותה באופן מוחלט. 

ניתן היה לחשוב שתבונה פוליטית נורמלית הייתה דוחפת את ההנהגה הפלסטינית לקבל את ההזדמנות להיכנס למשא ומתן אמיתי, מבלי שתהיה עליהם כל מחויבות או לחץ לקבל דבר בניגוד לרצונם.

מבחינה הגיונית, בהתחשב במרכזיותו של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי בפוליטיקה הבינלאומית, ולאחר המאמץ הנרחב של צוות השלום של ארה"ב לגבש ולהציע בסיס למשא ומתן הכולל פלטפורמה רחבה לפתרון שתי מדינות, עם יחסי שלום ופיתוח כלכלי, הסירוב הפלסטיני הבוטה היה צריך, מבחינה הגיונית, ליצור ביקורת בינלאומית משמעותית ביותר כנגד ההנהגה הפלסטינית.

עוד יותר מסקרנת ומצערת העובדה שמוסדות הקהילה הבינלאומיים כולל האו"ם והאיחוד האירופי, המנהיגים הבינלאומיים והתקשורת הבינלאומית, שתקו ונמנעו מלגנות או לבקר את הסירוב הפלסטיני לשתף פעולה עם התוכנית שנועדה להחזיר על הצדדים לשולחן המו"מ. אותם מנהיגים בינלאומיים , במקום לעודד את ההנהגה הפלסטינית לשתף פעולה עם תוכנית השלום, הם עודדו, באמצעות שתיקתם, את ההנהגה הפלסטינית להוביל לטרפוד התכנית.

מבלי להיכנס להשקפותם של מדינות וארגונים בינלאומיים, ולדעותיהם האישיות של מנהיגים בינלאומיים בנוגע לנשיא טראמפ האיש ומדיניותו של הממשל האמריקאי, ניתן היה לצפות כי הדאגה המתנשאת והנעלה של מדינות אירופה, האו"ם, האיחוד האירופאי ומנהיגים בינלאומיים, לשלום וליציבות המזרח התיכון, לפתרון שתי מדינות ולזכויותיהם של הפלסטינים היו גוברות על מניעים פוליטיים ואישיים. 

 

מפקד משה"מ: רוח הג'יהאד מהווה השראה למצב בארה"ב

 

מן הראוי שדאגות אלו היו מניעות אותם לעודד את הפלסטינים לפחות לתת הזדמנות לתכנית השלום, ולהיכנס למשא ומתן בתום-לב. סירובם של פלסטינים וחסימת התכנית היו צריכים להיות בעיניהם סוגיה עיקרית  ומרכזית החותרת תחת כל אפשרות של יישום התכנית.

אבל, מתוך צביעות מסוימת, נעדר קולם – ממזכ"ל האו"ם, ממנהיגים בינלאומיים ומהפקידות הבכירה באיחוד האירופי.

למרבה הצער אך לא במפתיע, סוגיה אחת שלטה וממשיכה לשלוט בכל הדיון בתכנית השלום. סוגיה זו איננה התוכן המהותי של התוכנית וגם לא הסירוב הפלסטיני להתייחס ברצינות אל תוכנה. לעומת זאת, מה ששולטת בדיון הבינלאומי היא האפשרות, לנוכח החרם הפלסטיני על התוכנית, שישראל עשויה ליישם באופן חד-צדדי את ריבונותה על אותם חלקים של השטחים שניתן לצפות לפי התכנית שיהיו חלק מישראל.

הקהילה הבינלאומית ובעיקר המדינות האירופיות, לאחר שהעלימו עין מהחרם הפלסטיני על תכנית השלום, אינן נמצאות באמת בעמדה למתוח ביקורת ולגנות את ישראל על כך שהיא שוקלת דרכים למימוש רכיבי התכנית שנועדו בסופו של דבר להתקבל לישראל. 

הכוונות המוצהרות של ישראל נתקלה בזעקה בינלאומית רועשת של גינויים ואיומים נגד ישראל וטענות בדבר ערעור תהליך השלום, יצירת חוסר יציבות ואלימות והפרת המשפט הבינלאומי. כל זאת בלי שישראל עשתה דבר מלבד הצהרות, ככל שהן בעצמן נעדרות תבונה מדינית. 

באופן מצער ומוזר, לא הייתה זעקה כזו מאותה קהילה בינלאומית לנוכח החסימה והשלילה המוחלטת של הפלסטינים את המאמץ האמיתי להתקדם לקראת כינון יחסי שלום ושלווה.

זהו סטנדרט כפול ברור ובלתי מקובל.

לאחר שדחו את תוכנית השלום, ההנהגה הפלסטינית והקהילה הבינלאומית אינם יכולים, בידיים נקיות, לגנות את ישראל על הכרזת מטרותיה ליישם חלקים מהתוכנית הנוגעים לריבונות כאשר הפלסטינים עצמם מונעים במו ידיהם כל סיכוי להיכנס למשא ומתן על התוכנית. 

כמאמר הפתגם , הפלסטינים אינם יכולים  ל"אכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה"  – דחייה על הסף של התכנית מבלי לשקול אותה ומבלי להביע אפילו קורטוב של של נכונות למו"מ עליה ומהצד השני הם מגנים את ישראל על כך שהיא שוקלת לממש חלקים ממנה. ההנהגה הפלסטינית אינה יכולה לקבל זכות וטו בלתי מוגבל על משא ומתן לשלום. 

לו היו משתמשים בתבונה פוליטית מההתחלה והיו מקבלים את התוכנית כבסיס למשא ומתן, סביר להניח שסוגיית החלה הריבונות מצדה של ישראל, גם אם בצורה חד צדדית, לא הייתה בכלל עולה.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close