עבור לתוכן העמוד
Menu

רוסיה נגד מאהר אלאסד

"חוק קיסר" המטיל סנקציות על המשטר הסורי נכנס לתוקף וארה"ב מזהירה את הנשיא בשאר אסד כי תרחיב את הסנקציות • רוסיה מתייצבת לצידה של סוריה אך גוברת המתיחות בינה לבין מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא המזוהה עם איראן ומסרב לציית להנחיות הקרמלין

סוריה נכנסת לתקופה קשה בגלל כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" האמריקני הצפוי להטיל סנקציות כלכליות חריפות על משטרו של הנשיא בשאר אסד וכל מי שתומך בו. בסבב הראשון הוטלו סנקציות על 39 אישים וגופים ובראשם הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמא, אחיו מאהר אלאסד ורעייתו מנאל.

"אנו בוחנים הטלת סנקציות גדולות יותר על המשטר הסורי ולא נפסיק עד שהוא יפסיק את המלחמה האכזרית שלו נגד העם הסורי, הנשיא אסד צריך לבחור בין פיתרון פוליטי או יותר סנקציות" הבהיר שר החוץ מייק פומפיאו.

 

 

 

מנהיג חזבאלה חסן נצראללה כבר הזהיר לפני כמה ימים בנאום שנשא מפני ישום "חוק קיסר".

"מי שמכניס אותנו למצב שעלינו לבחור בין ההרג באמצעות נשק או ברעב, יווכח שהנשק שבידינו יהרוג אותו,יש לנו משוואה שלא נגלה אותה כעת" הוא הדגיש.
רוסיה מודאגת מאוד מישום "חוק קיסר" שעלול לערער את המשטר הסורי וגם לכלול אותה בסנקציות, אבל אלכסנדר יפימוב, השליח המיוחד של הנשיא פוטין לסוריה כבר הודיע לפני כמה ימים כי ארצו "לא תוותר על דמשק" ותעזור לה.

 

 

המצב בסוריה קשה מאוד בגלל מגיפת הקורונה, העוני, האבטלה והרעב, בתוך כך גוברת היריבות בין רוסיה לאיראן על השליטה בסוריה ובאוצרותיה הטבעיים והאסטרטגיים.

על פי מקורות רוסים, איראן מארגנת את כוחותיה מחדש בסוריה ומעבירה את יועציה הצבאיים לתוך בסיסים של הצבא הסורי כדי שלא יהוו מטרות להפצצות של חיל האוויר הישראלי מתוך הנחה שהוא לא יתקוף אותם בבסיסים של הצבא הסורי, לעמדות שלהם שפונו נכנסים פעילים של ארגון חזבאללה.
אין מדובר בנסיגה של הכוחות האיראניים מסוריה אלא בניסיון איראני למצוא פיתרון לתקיפות המדוייקות של חיל האוויר הישראלי על היעדים האיראניים, לאחר שמערך ההגנה האווירית הסורי נכשל בהגנה עליהם.

בתוך כך, על פי הוראת הנשיא פוטין, יחידות הצבא הרוסי המוצבות בסוריה נערכות להגביר את השליטה וההיאחזות ברחבי סוריה, פוטין רוצה לגזור את הקופון שלו בסוריה.

הוא פירסם צו נשיאותי המורה למשרדי החוץ וההגנה של רוסיה לנהל משא ומתן עם המשטר הסורי כדי להרחיב את השליטה בסוריה ובמים הטריטוריאלים שלה הוא רוצה ל"קטוף את פירות" הסיוע הצבאי שהוא העניק לבשאר אסד במלחמת האזרחים.

הנשיא הסורי פועל כדי להביא להפסקת הלחימה בין כוחות המשטר הסורי לבין האופוזיציה הסורית וחידוש המשא ומתן על פיתרון פוליטי בסוריה, דבר שיאפשר את תחילת שיקומה, זהו האתגר הגדול שבפניו ניצב הנשיא פוטין.

 

 

 

 

איראן , לעומת זאת, רוצה להגביר אף היא את אחיזתה בסוריה ולפתוח חזית חדשה נגד ישראל מאזור רמת הגולן, דבר שעלול להביא להתנגשות צבאית על אדמת סוריה וסותר את האינטרסים של רוסיה.

על פי גורמים סורים, האיש של איראן בסוריה הינו הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא בשאר אסד, המשמש בתפקיד מפקד דיוויזיה 4 בצבא הסורי.
מקורות סורים ורוסים מדווחים על החרפה במתיחות בין מפקדת כוחות הצבא הרוסי בסוריה לבין הגנרל מאהד אלאסד על רקע היריבות בין רוסיה לאיראן על השליטה בסוריה.

המרכז הסורי למעקב אחרי זכויות האדם דיווח ב-13 ביוני כי כוחות דיוויזיה 4 בפיקודו של מאהר אלאסד הטילו סגר צבאי על העיר אל-דמיר באזור דמשק לצורך מבצע צבאי לאיתור חיילים שערקו משורות הדיויזיה והסתתרו באחת השכונות בעיר.

במבצע הצבא הגדול של דיוויזיה 4 נהרגו 7 עריקים ועוד 2 נפצעו, אחר כך נערך מבצע חיפוש בכל העיר בניסיון לאתר עריקים שהצליחו להימלט.

 


אולם, לפתע הגיעה הוראה ממפקדת הכוחות הרוסים בסוריה לפנות את כל מחסומי הדרכים שהציבה דיוויזיה 4 באזור, הגנרל מאהר אלאסד סירב למלא אחר ההוראה הרוסית.

 

 

 

האתר הרוסי "ניוז רה" דיווח ב-13 ביוני כי כוחות צבא רוסיה לוחצים על הגנרל מאהר אלאסד להסיג את כל כוחותיו הפרוסים ברחבי סוריה ולהחזירם לבסיס האם שלהם באזור דמשק.

הם גם דורשים ממנו להסיר את כל המחסומים שהציב כדי שהצבא הרוסי יוכל לשלוט על הצירים במקום כוחות דיויזיה 4 שבפיקודו.

הנשיא פוטין מבין היטב את חשיבות השליטה על הצירים האסטרטגיים אולם מאהר אלאסד מסרב, הוא רוצה חופש פעולה כדי שיוכל לקיים מערך הברחות יעיל מאיראן לסוריה דרך עיראק כדי להעביר אמצעי לחימה מתקדמים לכוחות חזבאללה, עתה, לאחר ש"חוק קיסר" נכנס לתוקף עולה מאוד חשיבותו של הגשר היבשתי בין איראן לסוריה, המשטר הסורי מתכנן לשנע דרכו מוצרי מזון, סחורות וכסף מזומן כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות.

למרות ניצחונו עד כה במלחמת האזרחים, האדמה מתחילה לבעור מתחת לרגליו של הנשיא בשאר אסד בגלל חוק הסנקציות החדש, בשאר אסד צריך לשמור על יחסים טובים עם רוסיה ועם איראן כדי לשרוד בשלטון, לשם כך הוא חייב לרסן את אחיו מאהר.

משפחת אסד משתייכת למיעוט העלאווי בסוריה שמאוד מודאג מההתפתחויות, מהסכסוך בין משפחת אסד למיליארדר ראמי מח'לוף ועכשיו מהמתיחות החדשה בין משפחת אסד לקרמלין.

הנשיא פוטין איננו מעוניין בהחלפתו של הנשיא בשאר אסד, הוא רוצה נשיא צייתן וממושמע שיבצע את הנחיותיו ויתן לרוסיה לקטוף את פירות השקעותיה בסוריה, בסופו של דבר משפחת אסד היא שנותנת לכוחות צבא סוריה את הלגיטימציה מול הקהילה הבינלאומית להמשיך ולהישאר בסוריה כ"אורחים של המשטר".