התראות

הקורונה במזה"ת: פסק זמן אזורי

נגיף ה-COVID 19 מעורר שאלות אזוריות רבות וקשות במזרח התיכון אבל מאפשר הזדמנויות חדשות לישראל • ההתמודדות האיראנית מול הנגיף יכולה להכריע את עתיד האזור וההשלכות עליו • ניתוח של השפעת הנגיף על האזור
שיתוף
המזרח התיכון בצל הקורונה - פסק זמן אזורי
המזרח התיכון בצל הקורונה - פסק זמן אזורי

עניינים

מגפת הקורונה משתקת את העולם כולו, ובכלל זה את מרבית מדינות המזרח התיכון. מלבד איראן, בה מספר הנדבקים והקורבנות גבוה מאד, שאר מדינות האזור מדווחות על מספר נדבקים וקורבנות נמוך יחסית (דיווחים הנתפסים כבלתי אמינים), אך רובן נקטו צעדי התגוננות בעוצמה משתנה.

במקומות בהן מתנהלת מלחמת אזרחים (סוריה, תימן, לוב וסיני) היא ממשיכה למקד את תשומת הלב והקורונה היא עדיין נושא שני בחשיבותו על סדר היום.

 

הניצחון של טראמפ בלבנון

השלכות אזוריות:

השלכה משמעותית וישירה נוספת של המשבר על האזור היא הירידה התלולה במחירי הנפט, שגם לאחר שהתאוששו מעט, נמצאים עדיין ברמה נמוכה מאד. גם בהקשר זה הפגיעה חמורה במיוחד באיראן, שיתרות מטבע החוץ שלה נמוכות משל יצואניות הנפט האחרות, צרכיה גבוהים בהרבה והיא סובלת מהסנקציות האמריקניות שרק הולכות ומחריפות.

 

סה"כ מספר המתים במזרח התיכון מוירוס הקורונה - 22.3.20 10:30
סה"כ מספר המתים במזרח התיכון מוירוס הקורונה – 22.3.20 10:30
כל העדכונים עכשיו גם בטלגרם – לחץ כאן להצטרפות.

 

כמה השלכות נוספות הראויות לציון בשלב זה הן:

1. אמנם הפלסטינים עצמם נפגעו בשלב זה על ידי הקורונה רק במידה מוגבלת מאד (על פי הדיווחים הרשמיים), אך הסוגייה הפלסטינית נדחקה לחלוטין לקרן זווית. העיסוק בתוכנית השלום של טראמפ הוקפא, הן בשל הקורונה והן נוכח המציאות הפוליטית בישראל.

יתר על כן, המגפה חייבה את הפלסטינים לשתף פעולה עם ישראל במכלולי ההתמודדות עימה. כך, הוקמו חמ"לים משותפים, ננקטו צעדים שיאפשרו לעובדים פלסטיניים חיוניים, כולל בתחום הבניה, להמשיך לעבוד בישראל וביישובים הישראליים ביהודה ושומרון, עד הטלת הסגר על שטחי הרשות, והוקל הסגר על רצועת עזה.

ארה"ב נסוגה מאזור גבול עיראק-סוריה

במקביל, ניכרת ירידה בהיקף הפעילות הפלסטינית נגד ישראל, במיוחד מעזה, שראשיתה בהסדרים שהושגו עוד קודם לפרוץ המשבר, אבל יישומם כעת על ידי חמא"ס נראה מובן יותר מאליו. הרשות הפלסטינית ניסתה לנצל את הרצון הטוב הישראלי כדי לבקש מישראל להעביר לידיה את כספיה שהוחרמו על ידי ישראל, על פי חוק הקיזוז, מכיוון ששימשו לתשלום משכורות למחבלים האסורים בישראל, אך נענתה בשלילה.

2. בתוך כך, ממשיכים גורמים פלסטיניים המובילים את מערכת הדה-לגיטימציה נגד ישראל, בפעילותם, תוך מיקודה מתוקף הנסיבות למרחב האינטרנטי. למרות הדאגה הישראלית לפלסטינים, הם מציגים את ישראל כמי שפוגעת בהם, מפיצים שקרים לפיהם המחבלים האסורים שישראל נדבקו או חשופים לקורונה וקוראים לשחרורם (אפילו הרשות הכחישה טענת שווא זו), ואף מפיצים עלילות דם כאילו ישראל וארה"ב אחראיות לקורונה.

3. בעיראק ובלבנון דחקה הקורונה את המחאה העממית נגד איראן ממרכז סדר היום, למרות שרבים סבורים שהמקור להפצת המגפה למדינות אלה היא איראן עצמה, שלא נקטה מבעוד מועד צעדים לבלימת התפשטות המגפה מהמרכז הדתי בקום, דרך אנשי משמרות המהפכה, לגורמים שיעיים המקורבים לאיראן במדינות אלה (קשה לקבוע עד כמה טענה זו נכונה).

4. גם הטרור הבינ"ל שמקורו, לפחות האידיאולוגי, במזה"ת נראה כמי שנמצא בהקפאה זמנית. זאת, בין השאר משום שתחת מגבלות התנועה קשה יותר לבצע פיגועים.

 

דאעש בהסברים ללוחמיו כיצד להלחם בנגיף הקורונה
דאעש בהסברים ללוחמיו כיצד להלחם בנגיף הקורונה

5. תחת מסך העשן של המגפה, ארה"ב מקדמת את יישום הרעיון של צמצום הנוכחות והפריסה של כוחותיה באזור בכלל ובעיראק בפרט. במסגרת זו צמצמו האמריקאים את נוכחותם במספר בסיסים בסמוך לגבול עיראק-סוריה. ככלל, צעד זה עלול להקל על איראן ובעלי בריתה לעשות שימוש במעבר הגבול אלקאים-אבו כמאל לשם העברת כוחות וציוד צבאי לסוריה ולחזבאללה. רוסיה, שהושפעה פחות מהקורונה ויותר מירידת מחירי הנפט, בעקבות הסכסוך בינה לבין סעודיה, מנצלת את חוסר תשומת הלב לחיזוק משטר אסד על חשבונה של תורכיה.

איראן: משחק השח מול המערב ממשיך בחסות הקורונה

איראן, כאמור, היא הזירה הממקדת אליה את עיקר תשומת הלב. המשטר נחשף באוזלת ידו דווקא בנקודת שפל מבחינת מעמדו מבית ובאזור. זאת על רקע המחיר הגובר של הסנקציות האמריקניות.

מימוש הסנקציות הפיננסיות של כוח המשימה הפיננסי נגד הטרור (FATF), השלכות חיסול סלימאני והתגובה המוגבלת בעקבותיו, המבוכה שגרמה הפלת המטוס האוקראיני, וזכר ההפגנות בנובמבר 2019 לאחר העלאת מחירי הדלק. כאילו אין די בכל אלה, הקורונה פגעה בכמה בכירים איראניים וגם בכך החלישה את מעמד המשטר.

בתגובה למציאות המסוכנת, שבהקשר לקורונה נגרמה לדעת רבים באיראן כתוצאה מהתנהלותו הבעייתית של המשטר (אי עצירת הטיסות מסין בזמן, אי סגירת המסגדים והלימודים, הזנחת מערכת הבריאות), מנסה המשטר למנף את האירוע ליצירת סולידריות בעם האיראני שתאפשר לו למתן את הביקורת עליו. לצורך זה הוא חותר לשכנע את הציבור כי הוא אינו אחראי למצוקה ובה בעת לשכנע את ארה"ב והמערכת הבינ"ל להיחלץ לעזרתו. בהקשר זה הוא פועל בכמה כיוונים:

1. הטלת האשמה על ארה"ב והסנקציות שהיא מפעילה נגד איראן. האיראנים טוענים שהסנקציות מונעות מהם להצטייד בתרופות ובמכשור רפואי. ארה"ב מכחישה טענות שקריות אלה, אך המשטר ממשיך במאמציו לשווקן לציבור ולמערכת הבינ"ל. במקביל מציעה וושינגטון סיוע רפואי, אך איראן מסרבת לקבלו.

2. הצגת ההשקעה בחיזוק המעמד האזורי ובתמיכה בגורמי טרור כמועילה במאבק בקורונה. כך הציגו האיראנים פעילי חזבאללה מלבנון כמי שמטהרים, על פי הנחיית מזכ"ל הארגון, נצראללה, את רחובות העיר קום. כל זאת בתגובה לטענה האמריקאית, כי המשטר מעדיף להשקיע בסיוע לגורמי טרור במקום להשתמש בכסף שלרשותו, כולל כזה שהוקצה לצרכים רפואיים, לשיפור מערכת הבריאות האיראנית.

3. קידום פעילות נגד ארה"ב בעיראק על ידי בעלי בריתם שם. הריגת שני חיילים אמריקאים וחייל בריטי הביאו לתגובה אמריקאית קשה נגד בסיסי אחת המיליציות הפרו-איראניות (כתאאב חזבאללה) שכתוצאה ממנה נהרגו גם כמה איראנים.

4. פניה לקרן המטבע הבינ"ל בבקשה לסיוע רחב היקף (5 מיליארד דולר). סביר שארה"ב תסכים רק להעברת סיוע בציוד רפואי ולא בכסף.

5. ומנגד, איראן שחררה ממעצר אסיר אמריקני, מסיבות רפואיות, והעבירה לצרפת אסיר צרפתי בתמורה לשחרור איראני שהיה עצור בצרפת והיה אמור להיות מוסגר לארה"ב. זאת, מן הסתם בתקווה שיהיה בכך כדי להכשיר את האווירה להצגת נכונות מצד וושינגטון ופריז להיענות לבקשותיה של איראן.

ארה"ב איננה נענית לפי שעה לחיזוריה של איראן, במיוחד כשבינתיים ממשיכה איראן לצבור אורניום מועשר בקצב העשרה, ברמת העשרה ובכמות החורגות בהרבה ממה שמותר לה על פי הסכם הגרעין. איראן ממשיכה למנוע מפקחי הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) גישה לאתרים חשודים אותם ביקשה לבדוק על סמך מידע שעלה מארכיון תוכנית הגרעין שישראל הביאה מטהראן לפני שנתיים (פעילות הפקחים צומצמה עוד יותר בשל התפשטות הקורונה באיראן).

עם זאת ארה"ב נמנעת לפי שעה ממהלכים מרחיקי לכת יותר נגד איראן, ובראשם הפעלת אופציית ה-SNAPBACK במועצת הביטחון, שמשמעותה ביטול הסכם הגרעין, וגם המדיניות האירופיות (בריטניה, צרפת וגרמניה), הטרודות כעת בהתמודדות עם הקורונה, נמנעות ממהלכים נגד איראן בהמשך להפעלת מנגנון פתרון הסכסוכים של ההסכם על ידן ובהמשך לטענות סבא"א על ההתנהלות האיראנית. נראה שארה"ב אינה מעוניינת להיראות כמי שמנצלת את ההזדמנות והאירופים מלכתחילה לא התכוונו באמת ללחוץ על איראן.

שיעים נגד סונים: גם הנגיף לא יעצור את המאבק

מכל מקום, לפי שעה ההתמודדות עם הקורונה לא הביאה לשום שינוי במחנות המרכיבים את האזור וממשיכים להיאבק על מרחבי השליטה שלהם ועל ההגמוניה האזורית (הציר השיעי-רדיקלי בהובלת איראן, המחנה הסוני הפרגמטי שבו ממלאת סעודיה תפקיד מרכזי, המחנה הסוני הרדיקלי ריאליסטי בהובלת תורכיה, קטר ו"האחים המוסלמים", והמחנה הסוני האולטרה רדיקלי בהובלת המדינה האסלאמית ו"אלקאעדה"), ומעבר לסיכון שהמגפה עשויה ליצור על יציבות המשטר באיראן, לא נראה גם שיהיה שינוי כזה.

מקור אפשרי ליצירת פוטנציאל כזה עשוי להיווצר בהמשך אם ממדי המגפה יתרחבו ובעיקר אם מישהו מקרב המנהיגים יחלה בקורונה (כמה מהם נמצאים בקבוצת הסיכון). יתר על כן, כל הגורמים מגלים דבקות בתפיסות העולם שלהם ואינם מגלים נטייה לפשרנות נוכח המסר הטמון במגפה באשר לאפסות האנושות והצורך של כל בני האדם להיאבק יחד נגד האיומים שיוצר הטבע.
בעוד שבמערב נשמעים קולות כאלה, גם אם משקלם מוגבל מאד, במזרח התיכון אין שום ניסיון להעלות רעיונות חדשים על רקע המגפה, והיא נתפסת כפסק זמן שמשכו אינו ידוע עד לחידוש החתירה למטרות אליהן שאף כל שחקן במערכת קודם לכן.

העדר מנהיגות בינ"ל

1. הנזק הכלכלי העצום והפגיעה ברעיון הגלובליזציה כרעיון מסדר של המערכת הבינ"ל עלול להעמיק את המחויבות של כל מדינה להתמודדות עם הנגיף ואחר כך עם צורכי ההתאוששות הכלכלית, שמן הסתם תארך זמן.

2. המשבר הבליט את העדרה של מנהיגות בינ"ל ברורה (האו"ם ומנגנוניו מחד גיסא וההנהגות בארה"ב, רוסיה וסין לא ניסו אפילו להתייצב בעמדת הנהגה כזו. האיחוד האירופי גם הוא לא נטל הובלה והותיר לכל מדינה להתמודד בכוחות עצמה עם המגפה והשלכותיה).

3. מעמדו של הנשיא טראמפ בארה"ב נפגע, בשל השאננות שהפגין בראשית המערכה נגד הנגיף ובשל הנזק העצום לכלכלה האמריקאית. וכעט מסתמן כי המרוץ לנשיאות נפתח מחדש.

4. מערכת היחסים בין ארה"ב לסין, שערב המשבר הייתה בעייתית, אך טופלה במסגרת שיחות הסחר והתאפיינה במידה מספקת של אמון בין מנהיגי שתי המדינות, נפגעה קשות ומתאפיינת במתח גובר והולך. זאת, נוכח התחושה האמריקנית כי תמונת המצב שקיבלו מסין ביחס לעוצמת המגפה הייתה מוטעית במכוון וגרמה לפגיעה הקשה באמריקנים ובנשיא טראמפ, בעוד סין מתאוששת לפני כולם מהמגפה וחוזרת בהדרגה לשגרה.

הקורונה: הזדמנות אזורית לישראל, אך גם סכנות רבות

המשמעויות לישראל הנגזרות מתמונת המצב תושפענה כמובן ממשך המשבר, מעוצמת הפגיעה בנפש ומהיקף הפגיעה בכלכלת האזור והמערכת הבינ"ל:

1. בשלב זה הסיכוי לשינוי מהותי במערכת היחסים של ישראל עם הגורמים הפעילים במזרח התיכון הוא נמוך. שיתוף פעולה במאבק בקורונה עם מדינות המחנה הסוני הפרגמטי עשוי להאיץ בעתיד את תהליכי הנורמליזציה עימן, אך בהקשר הפלסטיני, גם אם יתרחב שיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית כמתחייב מהאינטרס המשותף להיאבק במגפה, ספק אם תהיינה לכך השלכות על העמדות הפלסטיניות בסכסוך. סביר, שהפלסטינים ינסו לנצל מצוקה אפשרית של טראמפ להגברת מאמציהם להסרת תכנית השלום של הממשל מעל הפרק.

2. כל עוד לא יחול שינוי משמעותי במצב התחלואה ברצועת עזה או בשטחי הרשות הפלסטינית, לא צפוי שינוי בהיקף האלימות והטרור הפלסטינים. התפרצות רחבה של המגפה, בעיקר בעזה, ועיכוב בהעברת כספי הסיוע הקטרי לעזה עלולים להביא את השלטונות שם להפנות זעם ציבורי לעבר ישראל, וכתוצאה מכך היקף האלימות עלול לגבור.

3. המשטר באיראן הוא כאמור המודאג ביותר, בשלב זה, מהשלכות המגפה. אם ייכשלו מאמציו לנצל את המשבר להקלת הלחץ הבינ"ל וליצירת לכידות בקרב הציבור בתמיכה בפעילותו נגד הקורונה, הוא עלול להאיץ את התקדמותו לקראת השגת יכולת לייצר נשק גרעיני ולחדש את מאמציו לפגוע בארה"ב ובבעלי בריתה, כולל ישראל, כדי להגביר את סיכויי ההצלחה של מדיניותו.

עדויות לכך כבר ניתן למצוא בהמשך הצבירה המואצת של אורניום מועשר, בהגברת הפעילות נגד ארה"ב בעיראק ובניסיון שסוכל לבצע פיגוע נגד ישראל מרמת הגולן באמצעות חזבאללה. על ישראל להמשיך להיות דרוכה וערנית לסיכול ניסיונות נוספים לפגוע בה.

אם ייכשלו מאמצי המשטר, ייתכן שבשלב מסוים תתעורר מחדש המחאה הציבורית, שדעכה בין השאר גם בשל החשש מהידבקות במחלה, וייווצר סיכון משמעותי יותר ליציבותו. האפשרות של כניסה למו"מ עם ארה"ב על הסכם גרעין חדש מנקודת החולשה בה נתון המשטר כעת איננה כרגע על הפרק, אך אם יסתבר למשטר כי כל אפיקי הפעולה האחרים כשלו והזעם הציבורי יאיים להתפרץ גם אפשרות זו עשויה להיבחן בלית בררה.

4. פגיעה בשדרת ההנהגה הבכירה עלולה להביא לאי יציבות, שאת מאפייניה קשה להעריך בשלב זה, כמעט בכל ישות מדינית באזור.

5. ההתפתחויות במערכת הבינ"ל ככלל ובארה"ב בפרט עשויות להציב בפני ישראל אתגרים חדשים ומורכבים יותר תוך כדי ההתמודדות במגפה ולאחריה. במתח בין סין לארה"ב והחשש מהיחלשות מעמדו של טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר אם ארה"ב לא תתמודד בהצלחה עם המגפה יחייבו את ישראל לרגישות רבה יותר להשלכות האפשריות על התמיכה הבינ"ל והאמריקאית בישראל. אחת הדרכים המובנות מאליהן להתמודד עם השלכות אלה היא להשקיע בקידום המענה למגפה ולהמחיש בכך את תרומתה של ישראל כמרכז מחקר מדעי לביטחון המערב וארה"ב.

6. ולבסוף, ההשלכות הכלכליות מרחיקות הלכת, וגם ההשלכות המדיניות, עלולות להקשות על ישראל לספק את צרכיה של מערכת הביטחון במלואם. התגייסות מערכת הביטחון והמודיעין לתרום למאמץ הלאומי במאבק בקורונה הוא חיוני וחשוב, וממחיש את העדיפות שהיא צריכה לקבל, בעיקר במדינה העומדת מול איומים מתמשכים, אבל אירועי הקורונה יחייבו הסטת משאבים לתחום הבריאות לאורך זמן. השאלה שתתעורר היא מהו האיזון הנכון ואיזו רמת מוכנות להתמודד עם מגפה שכזו יש לקיים.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close