עבור לתוכן העמוד
Menu

הניצחון של טראמפ בלבנון

הנשיא טראמפ הצליח להפעיל לחצים על ממשלת לבנון ולהביא לשחרורו מהכלא של עאמר אלפאח'ורי, בכיר לשעבר בצד"ל למרות התנגדות חזבאללה • השחרור נתפס בלבנון ובעולם הערבי כניצחון אמריקני על ממשלת לבנון וחזבאללה ומוכיח כי ממשל טראמפ יודע להגן על אזרחיו

לבנון לא נרגעת מפרשת הימלטותו של עאמר אלפאח'ורי מהמדינה בסוף השבוע שעבר באמצעות מסוק אמריקני, תוך הסכמה חשאית של הממשלה בלבנון אשר נכנעה ללחציו של ממשל טראמפ.
אלפאח'ורי, בכיר בצד"ל לשעבר ומפקד כלא אלח'יאם, שוחרר מן הכלא על פי החלטת בית הדין הצבאי שדן בעיניינו.

אלפאח'ורי נושא אזרחות אמריקנית וישראלית, הוא הגיע ללבנון בחודש ספטמבר שעבר, נעצר והועמד לדין למרות שהוא חולה במחלה קשה.

 

הקורונה במזה”ת: פסק זמן אזורי

ארגון חזבאללה הוא שלחץ על העמדתו לדין מכיוון שראה בו סוכן אמריקני-ישראלי שהרג ועינה אסירים לבנוניים בכלא אלח'יאם בדרום לבנון.

העיתון הלבנוני אלאח'באר דיווח ב-18 במרץ כי ארה"ב הזהירה את לבנון כי אם עאמר אלפאח'ורי ימות על אדמת לבנון, היא תטיל סנקציות כבדות על יותר מ-25 בכירים לבנונים באשמת שיתוף פעולה עם ארגון חזבאללה וסיכון חיי אזרח אמריקני.

על פי גורמים בלבנון, צמרת השלטון חששה שהמצב הכלכלי הקשה שבו נמצאת המדינה איננו מאפשר בעת הזו להתעמת עם ממשל טראמפ וכך התקבלה ההחלטה לשחררו.
מסוק אמריקני נחת ב-19 במרץ במנחת השגרירות האמריקנית בעוכר שבמזרח ביירות והעביר את עאמר אלפאח'ורי לקפריסין.

העיתונות הלבנונית לא דיווחה על שחרורו, אך הנשיא טראמפ הודה רשמית,בהצהרה לתקשורת, לממשלת לבנון על שיתוף הפעולה בשחרורו של אלפאח'ורי והדגיש כי האחריות של ממשלו היא להגן על אזרחי ארה"ב, "פעלנו ברצינות כדי לשחררו" אמר טראמפ.

כשנודע דבר שחרורו החלה מתקפה באמצעי התקשורת הערביים וברשתות החברתיות על ממשלת לבנון וגם על ארגון חזבאללה על כך שאלפאח'ורי הצליח לצאת מתחומי לבנון למרות החלטת בית המשפט בנבטיה לעכב את עזיבתו בחודשיים כדי להגיש ערר על החלטת בית הדין הצבאי לשחררו.

שופטי בית הדין הצבאי שהורו לשחררו ממעצר הואשמו ב"בגידה" ונשיא בית הדין הצבאי הגנרל חוסיין עבדאללה הודיע על התפטרותו בעקבות הביקורת הקשה.

ברשתות החברתיות עלו שאלות מי באמת שולט בלבנון? מדוע חזבאללה שהוא הכוח הצבאי החזק במדינה לא יירט את המסוק האמריקני שהעביר את אלפאח'ורי מביירות לקפריסין ומי אישר למסוק להיכנס לתחום האווירי של לבנון.

אחת הטענות שהופיעה ברשתות החברתיות הייתה שאלפאח'ורי שוחרר במסגרת עסקה בין ממשל טראמפ לממשלת לבנון וחזבאללה שפרטיה עדיין לא ידועים.

ממשלת לבנון הנבוכה מתנהגת כבת יענה הטומנת ראשה בחול, בנסיון להרגיע את הרוחות עשה שר החוץ הלבנוני באסיל חתי הצגה לתקשורת וזימן לשיחה את דורות'י שייא, שגרירת ארה"ב בלבנון "כדי לשמוע הסברים על נסיבות העברתו של אלפאח'ורי אל מחוץ לגבולות לבנון", אולם הדבר לא סייע להשקיט את המחאה הציבורית.

תגובת חזבאללה

חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה,נשא ב-20 במרץ נאום טלוויזיוני שבו התייחס לשחרורו של עאמר אלפאח'ורי, הוא הכחיש בתוקף כי הוא שוחרר במסגרת עסקה כלשהיא ואמר:"איננו יודעים על שום עסקה".

נצראללה סיפר שארה"ב החלה להפעיל לחצים על לבנון לפני 6 חודשים לשחרר את אלפאח'ורי שהינו אזרח אמריקני ואיימה כי אישים לבנונים יוכנסו לרשימת הסנקציות, יופסק הסיוע הכספי לצבא לבנון,יוטלו סנקציות כלכליות על לבנון וכי ארה"ב תמנע ממדינות אחרות לסייע כלכלית ללבנון.

לטענתו, הופעלו גם לחצים על שופטיו של אלפאח'ורי.

מזכ"ל חזבאללה הודה שממשלת לבנון התייעצה עם ארגונו בנושא אך עמדת חזבאללה הייתה שאין לשחררו אלא להעמידו לדין."ארגון חזבאללה ותנועת אמל לא ידעו על ההחלטה לשחרר את אלפאח'ורי" טען חסן נצראללה.

מנהיג חזבאללה הפחית בדבריו מהכוח שמייחסים לארגונו ואמר כי "ממשלת לבנון איננה שייכת לחזבאללה ואנו לא מתנגדים להחלטותיה", האם היינו צריכים להציב מארב לצבא לבנון ולכוח שאיבטח את אלפאח'ורי או ליירט את המסוק שהעביר אותו" האם זה לטובת המדינה והממשלה? המצב הכלכלי מספיק קשה, האם זה נכון שנפיל את הממשלה בגלל אלפאח'ורי? שאל חסן נצראללה.

בסיום נאומו הטיל מנהיג חזבאללה את האחריות על ארה"ב על כך ש"הבריחה" את אלפאח'ורי מחוץ לגבולות לבנון ואמר כי יש להכריז עליו כעבריין נמלט וקרא להקמת ועדת חקירה בנושא "שגרם נזק ללבנון".

בלבנון ובעולם הערבי לא קונים את הסבריו של חסן נצראללה ואת השתיקה של ממשלת לבנון, הלכי הרוח שמשתקפים ברשתות החברתיות הם שמדובר בניצחון של הנשיא טראמפ על ממשלת לבנון ועל ארגון חזבאללה, הנשיא טראמפ שוב הוכיח כי הוא לא מוותר ויודע להפעיל בצורה נכונה את מנופי הלחץ האדירים של ארה"ב במזה"ת בתחום הצבאי ובתחום הכלכלי.
שחרורו של עאמר אלפאח'ורי ירשם בהיסטוריה הלבנונית כניצחון אמריקני על לבנון הנמצאת על סף קריסה כלכלית, גם ישראל יצאה בעקיפין מנצחת מהפרשה שכן מדובר בבכיר לשעבר בצד"ל הנושא אזרחות ישראלית ששירת במשך שנים רבות את האינטרסים של מדינת ישראל.