עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות ברש"פ: שיחות הפיוס בקהיר והתרגילים של עבאס

הזירה הפוליטית הפלסטינית מנסה להגיע להבנות בין הפלגים שיאפשרו את עריכת הבחירות לפרלמנט ב-22 במאי • יו"ר הרש"פ דחה הצעה לסיוע כספי נכבד מאיחוד האמירויות בתמורה לפיוס עם מוחמד דחלאן • תנועת פת"ח עדיין מפולגת לקראת הבחירות

בקהיר החל שלשום מפגש נציגי הפלגים הפלסטינים בחסות המודיעין המצרי בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו את קיום הבחירות לפרלמנט ב-22 במאי, המגמה של הכינוס היא לגבש "אמנת כבוד" שבה יוסכם על הכללים לקיום ההליך.

בכינוס משתתפים 14 פלגים פלסטינים והוזמנו אליו על ידי המצרים גם נציגים עצמאיים: האני אלמצרי ומוניב אלמצרי מהגדה ושרחביל א-זעים מרצועת עזה.

תנועות פת"ח וחמאס אמורות להגיע ביניהן להבנות ואחר כך לשכנע את נציגי שאר הפלגים הפלסטינים לקבל אותן.

ישנם כמה נושאים מדיניים שפת"ח וחמאס אמורות לדון בהן ואשר אין לגביהם הסכמה. מדובר בנושאים מהותיים כמו למשל מה יהיה המצע המדיני של תנועת חמאס בבחירות? בסך הכל מדובר בתנועה הדוגלת  בהשמדת ישראל ובהקמת מדינה פלסטינית "מן הים עד הנהר". שאלה נוספת היא  היא מי תהייה מפלגת הקש שתייצג את חמאס ושתציג מצע שמסתיר את הכוונות האמיתיות של הארגון? כזכור, הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות ארגוני טרור בבחירות.

הבחירות ברש"פ: המשלחת לקהיר
הבחירות ברש"פ: המשלחת לקהיר

האם חמאס תסכים לפרק את הזרוע הצבאית של התנועה מנשקה? זהו נושא רגיש ביותר שחמאס איננה מוכנה לשמוע עליו, הבעיות הן גדולות ויחייבו מציאת פתרונות יצירתיים שימנעו את התנגדותה של ישראל וגם את ההתנגדות של הרביעיה הבינלאומית שהציבה תנאים ברורים כיצד להתנהלות מול חמאס.

אולם, בנוסף לבעיות האלה,קיים הויכוח על המשך המעצרים שעושים מנגנוני הביטחון הפלסטינים בקרב פעילי חמאס בגדה וישנן שורה של בעיות משפטיות וחוקתיות שמטרידות מאוד את תנועת חמאס שחוששת ללכת לבחירות שמא תיפול בפח המשפטי שטומן לה יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לכן היא רוצה לברר את הסוגיות האלה ולקבל ערבויות מתאימות מתנועת פת"ח.

בית המשפט החוקתי:  עבאס הקים את בית הדין הזה ב-2016, שבהרכב שלו יושבים כמה אנשי פת"ח, והוא שבדצמבר 2018 החליט על פירוק הפרלמנט שבו היה לתנועת חמאס מאז 2006 רוב של שני שלישים מהחברים.

תנועת חמאס חוששת שבית הדין הזה יהפוך לזרוע המשפטית שתיתן למחמוד עבאס את הלגיטימציה המשפטית להחלטותיו בנושא הבחירות.

מבחינתה, בית המשפט הזה עלול לבטל את תוצאות הבחירות ולפרק את הפרלמנט החדש שיבחר אם התוצאות לא יהיו לרוחו של מחמוד עבאס.

בית המשפט לנושא הבחירות:  לפני  יותר מחודש מינה מחמוד עבאס מועצה משפטית עליונה בראשות מקורבו, השופט עיסא אבו שראר, לצורך כך הוא שינה את החוק, והוא העניק למועצה הזו סמכות למנות שופטים. אגודת עורכי הדין הפלסטינים ראתה במהלך הזה השתלטות של הרשות המבצעת בהנהגתו של מחמוד עבאס על המערכת המשפטית ופתחה בשביתה כללית הנמשכת עד לעצם היום הזה.

חוק הבחירות הפלסטיני מחייב הקמת בית דין שידון בנושא הבחירות במקרה של מחלוקות, בחמאס חוששים שהמועצה המשפטית העליונה תמנה בית דין בנושא הבחירות שהוא "מתאים למידותיו" של מחמוד עבאס.

בית הדין המנהלי:  ב-31 בינואר השנה פירסם מחמוד עבאס צו על הקמת בית דין מנהלי ובית דין עליון שידונו בערעורים על תוצאות ההליך, יו"ר הרש"פ הוא זה שממנה את נשיא בית הדין העליון לנושא הבחירות, דבר שמאפשר למחמוד עבאס להשפיע על החלטות בית הדין.

גורמים בחמאס אומרים כי יו"ר הרש"פ טווה בחודשים האחרונים את המלכודות המשפטיות לחמאס לקראת מרץ מתוך כוונה לנצח בבחירות בכל מחיר, תנועת חמאס תנסה בדיונים בקהיר לפרק את המוקשים האלה ורק אז תחליט אם להשתתף בבחירות לפרלמנט.

הבחירות ברש"פ: דחלאן ועבאס
הבחירות ברש"פ: דחלאן ועבאס

מחמוד עבאס הודף לחצים לאחד את פת"ח

במקביל לכינוס הפלגים בקהיר שמנסים להגיע להבנות שיאפשרו את קיום הליך הבחירה בחירות לפרלמנט, נמשכים המאמצים להביא לאיחוד מלא של תנועת פת"ח כדי שתוכל להשתתף בבחירות לפרלמנט כרשימה מאוחדת ללא פיצולים, על מנת למנוע ניצחון של תנועת חמאס כפי שהיה בבחירות לפרלמנט ב-2006.

איחוד האמירויות ביחד עם מצרים וירדן מפעילים לחץ כבד על יו"ר הרש"פ להחזיר את מוחמד דחלאן לשורות הועדה המרכזית של פת"ח שממנה גורש ב-2011 בהאשמות "מפורבקות" של שחיתות כדי שיוכל להשתתף ביחד עם תומכיו ברשימה מאוחדת של תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט.

העיתון "ערבי פוסט" דיווח ב-5 בפברואר כי ישנה  דרישה להחזיר לשורות פת"ח עוד 70 פעילים מרכזים שגורשו מתנועת פת"ח בגלל קשריהם עם מוחמד דחלאן. ב-2014 גורשו הפעילים הבכירים מאג'ד אבו שמאלה, נאצר ג'ומעה, אבו אלחמיד אלמצרי, ד"ר סופיאן אבו זאידה ורשיד אבו שבאכ ובשנת 2016 גורשו עוד פעילים בכירים מפת"ח: נג'את אבו בכר, נעימה א-שיח', עדלי צאדק ותוופיק אבו חוסה.

איחוד האמירויות הציע בתמורה לפיוס להעביר סיוע כספי נכבד לרש"פ ולאונר"א, אך מחמוד עבאס דחה על הסף את ההצעות. השנאה שלו כלפי דחלאן היא גדולה ומלבים אותה בכירים בפת"ח החוששים שדחלאן יחזור לשורות פת"ח ויתמודד מולם בקרב הירושה.

אם לא יושג פיוס בין מוחמד דחלאן למחמוד עבאס, צפוי מוחמד דחלאן לחבור למרוואן ברגותי, אויבו המר של מחמוד עבאס, והשניים יקימו רשימה מתחרה לרשימה של פת"ח, דבר שיפצל את תנועת פת"ח וייתן לתנועת חמאס שוב את האפשרות לנצח בבחירות לפרלמנט.

הזירה הפוליטית הפלסטינית מנסה להגיע להסכמות ולהבנות בנושא הבחירות ולהתגבר על המכשולים הקשים, אין כל ודאות שהתהליך אכן ייצא לדרך  ועדיין לא שמענו את עמדת ישראל בנושא השתתפות חמאס ותושבי מזרח ירושלים בבחירות, ישראל ממתינה לראות אם הפלסטינים מצליחים להגיע להבנות לפני שהיא משמיעה את עמדתה.